Gå til innhold

Hvordan lage hjemmelaget grøt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikker på at det har vært tusen tråder om det før, men fant det ikke!

Er det bare 2 ss mel og ca 1 dl vann og litt morsmelk?? Hvordan lager man velling av et? Er det bare å ha litt av den grøten i flasken og blande med mm?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan kjøpe spesielt grøtmel i butikk eller helsekost. Det står ofte oppskrift bak, selv gjør jeg det slik: 2 ss mel og 1,5-2 dl vann( væske avhenger av kornslag). Jeg bruker ikke mm i grøten,ser ikke vitsen når jeg likevel ammer ved siden av.

Skrevet

Men man kan bruke vanlig mel også sant?

Skrevet

Usikker. Jeg hadde kjøpt spesielt grøtmel til baby for sikkerhets skyld. Det fins også i vanlig matbutikk. Alternativt kan du jo prøve semulegryn eller oppbløtte hirseflak.Hvor gammelt er barnet ditt?

Skrevet

5,5 mnd, har ikke fått grøt før, så blir bare velling men det er bare å tynne ut grøten med morsmelk sant?

I den spedbarnsboka står det at man kan bruke vanlig mel, men det må bløtlegges ca en time....

Skrevet

Det ligger en brosjyre om spedbarnsernæring på matportalen.no,tror jeg.

Skrevet

Hvis det står der, er det sikkert ikke farlig iallefall:)Du bør begynne med glutenfri grøt. Hirse er veldig bra, syns jeg.

Skrevet

Takk for tipset :) Var faktisk fra det hefte jeg fikk på helsestasjonen! Fant ikke helftet før etter jeg hadde laget innlegget her!

Skrevet

Tror ikke du kan bruke vanlig mel?hehe...det blir jo deigete,stakkars;)

Skrevet

tenkte på det jeg og, men står slik i boka...Hvis man bruker hirse så må man bruke bittelitt olje i...

Kan være at når man koker det så blir det ikke deigete likevel...? Får vel prøve oss frem..

Skrevet

På helsekost fins det noe som heter ristet havremel eller skre-mel og dette er fint å bruke til grøt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...