Gå til innhold

38 år og prevensjon. Noen gode tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått mine 3 barn og har tygget p-piller siden tenårene. Røyker ikke, men p-piller er vel ikke lenger det prevensjonsmiddelet som anbefales. Skal bestille time hos legen til 6 ukers kontroll og samtidig få ordnet med prevensjon. Vurderer jo både hormonspiral og p-stav. Noen som har erfaringer med disse og kan gi anbefaling eller har andre gode forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig er jeg 34 og har kobberspiral, og er fornøyd. Ingen hormoner, og jeg slipper å tenke på daglig prevensjon. Det gikk greit å sette den inn. Litt mensmurringer de første dagene og litt blødninger som nå har gitt seg.

Legen min anbefaler generelt ikke østrogenholdige p-piller til mødre over 30. Hennes førstevalg var hormonspiral eller minipillen conludag eller p-pillen cerazette. Men siden jeg også har spist p-piller i en årrekke, og generelt er blitt mer og mer skeptisk til hormoner, falt valget på kobberspiral. Allikevel har jeg en del venninner på 35+ som bruker vanlige p-piller (ikke-røykere), så det er vel ingen absolutt grense for hvor lenge vi kan bruke de.

Men jeg er fornøyd med min kobberspiral.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...