Gå til innhold

Apelsinjuice, tropisk nektar,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan min datter på 13 mnd drikke det??

Hun har tutkopp med vann tilgjengelig heile dagen, og hun drikker svært lite vann til måltider, en eller to super kanskje.

Greit å få det som vi drikker til måltidet, altså tropisk nektar eller appelsinjuice??

Hvorfor skal ikke de ha saft/juice på tutkopp?

Mannen lurte på dette og jeg ble svar skyldig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min på 13 mnd får appelsinjuice, ikke så mye da, han får av mitt glass når jeg drikker det. Ellers får han melk i glass til brødmat. Har kjøpt plastglass på Ikea, som han får drikke av.

Skrevet

Hmm, det vet jeg faktisk ikke. Men jeg bruker meieriets eplejuice (uten tilsatt sukker) til lillegutt. Innbiller meg at eplejuice er bedre for tennene hans enn appelsinjuice. Og jeg blander det med vann. I begynnelsen brukte vi 1/4 eplejuice og 3/4 vann. Men nå som han er snart 2 år er det kanskje 50/50, og av og til får han eplejuicen rent.

Skrevet

Nektar inneholder kunstig søtning, så det ville jeg holdt meg unna. Ernæringsfysiologer anbefaler også både barn og voksne å drikke vann til alle måltider (kanskje med unntak av frokost), så her bør dere vurdere hvilke vaner dere vil gi dattera deres. Jeg synes det er unødvendig å lære barn å drikke sukkerholdig drikke til maten!

Jeg er usikker på hvordan det er å servere juice i tutkopp, men det kan sikkert en barnelege svare på. Men uansett, hvis det er greit så hold dere til drikke uten sukker! F.eks. juice fra Nora er godt og uten sukker, det samme med Meierienes Premium. Men jeg ville forbeholdt dette til kanskje en liten smak på kvelden, som et mellommåltid eller som erstatning til f.eks. saft og brus.

Skrevet

visst kan de drikke appelsinjuice og annen juice til måltidene! appelsinjuice (og annen drikke/mat) er veldig bra å få ved siden av mat med jern i, som f.eks. grøt, leverpostei, prim o.l.

og melk skal visstnok være bra å drikke til frukt og grønt! (dette gir visst best opptak av jern og vitaminer)

men man bør så sjelden som mulig gi dem annet enn vann mellom måltidene! dette for tennenes skyld såklart, pluss at matlysten kan minke. sistnevnte gjelder også om de drikker veldig mye vann mellom måltidene.

om datteren din spiser bra til måltidene, synes jeg det høres bra ut at hun får drikke vann mellom måltidene og får melk eller juice sammen med maten!

Skrevet

en liten feil... skulle stå "appelsinjuice og annen drikke/mat med c-vitamin"

Skrevet

Vel, da tror jeg hun bare kan få litt juice jeg .

Man kan da ikke bli heilt sukker hysterisk heller.....

Takk Siljemor for god innfo.

Skrevet

Når min gutt etter mnd på mnd der han bare fikk servert vann enda ikke drakk nok, gav jeg ham juice utblandet med vann med god samvittighet til måltidene. Kjøper du skikkelig juice (meierienes eller NORA) er det ikke annet enn det naturlige sukkeret i det heller, og c-vitaminene bedrer jernopptaket. (Noe melk faktisk hindrer).

I dag er jeg fornøyd bare han drikker nok, hva han drikker er jeg ikke så hysterisk på lenger. Han nekter ikke å drikke vann selv om han får andre ting innimellom. Etter jeg slappet mer av med dette har han fått bedre fordøyelse og får totalt sett i seg mer enn dobbelt så mye væske.

Jeg er imidlertid ikke ukritisk til hva jeg gir ham. Vi kjøper ikke inn lightsaft og nektar. Heller ett og annet glass med tynn saft og utblandet juice. Han får heller ikke disse tingene hver dag, men han får tilbudet de dagene jeg ser at han ikke drikker nok vann eller melk. Jeg har på ingen måte gitt ham dårlige vaner av dette synes jeg, han har det bedre når væskebalansen er i orden :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...