Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

starter en egen tråd jeg..

gal nok til å tenke på fler barn er jeg ikke... får ikke lov til å få flere så den er grei... var så uheldig at jeg ble gravid før jul no.. og fikk klar beskjed hva jeg skulle gjøre med det.. legen ville ikke bli med på 3 svangelskapet.. noe som jeg er helt enig i.. så det ble ikke så vanskelig valg.. var innstilt på det.. men jeg fatter ikke at jeg kom i den situasjonen.. vi har bestandig hvert flink til å bruke prevansjon.. men no blir det sterilisering på meg.. skal søke no i februar...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er vel i samme situasjon- at legene har frarådet meg flere svangerskap. Var så utrolig syk begge gangene, at legene sa i ettertid at jeg er heldig som både overlevde og fikk to friske barn. Likevel er føler jeg det er drastisk å sterilisere meg. Kanskje mannen min bør gjøre det, som er bærer av sykdommen. Min svigermor hadde det tre ganger, mens det er ingen fra min side som har hatt kompliserte svangerskap.

Det er en forsker ved St. Olavs hospital som heter Rigmor Austgulen som tar doktorgraden på svangerskapsforgiftning. Jeg har ringt henne og tilbudt blodprøver fra både meg, min mann, svigermor og min mor. Hun ble kjempeglad for tilbudet. Det var spesielt interessant i og med at jeg har hatt det to ganger, og av min svigermor har hatt det. De vet jo egentlig ikke hva de skal se etter, men kanskje kan vi være med på å løse gåten. Kanskje det kunne være interessant for deg også? Har dere svangerskapforgiftning i familien?

Nå våknet babyen så nå må jeg stikke!

Skrevet

hm.. kommer fra trondheim jeg å så kanskje jeg skal høre med henne... det er ingen i verken min eller min mann sin familie som har hatt svangelskapsforgiftning fra før av.. eneste min mor som har hatt litt problemer.. morkaka hennes fungerer ikke som den skal.. jeg ble født litt før termin og var 1,8 kg..45 cm lang.. er ikke prematur selv.. jeg har mistet to brødrer i magen til min mor siden vi sulter ihjel.. men det har aldri utviklet seg til svangelskapsforgiftning til henne..

vi har søkt om sterilisering til min mann.. men siden vi er så ung og ikke har så mange barn så blir ikke han prioritert.. så siden vi var så uheldig før jul nå så vil jeg få det unnagjort.. vi har ikke noen samliv lengere siden jeg er liv redd for at det skal skje igjen..

Skrevet

Hei,

Det kan godt hende at mammaen din har hatt svangerskapsforgiftning. Per definisjon er sv.forgiftn. en morkakesvikt, som arter seg på forskjellige måter. Noen får høyt blodtrykk og proteiner i urinen, mens andre kun har svikt i morkaken slik at babyen ikke får næring. Da jeg var gravid for 2. gang gikk jeg jevnlig til kontoll på Rikshospitalet, hvor de alltid sjekka blodgjennomstrømningen i navlestrengen. Jeg ble fortalt at jeg godt kunne utvikle sv.skapsforgiftn. uten å ha noen symptomer selv. Da jeg ble syk og innlagt hadde jeg daglige ultralyder hvor de målte blodgjennomstrømningen. Regner med at de gjorde det på deg også. Mot slutten fant de ut at den var dårlig, og at sønnen min var dysmatur (underernært) i tillegg til at jeg var veldig syk. De tok ham ut med akuttkeisersnitt. Ut fra det du sier ovenfor tror jeg at du nok at du har arvet denne sykdommen fra din mor...

PS! Skjønner deg godt det der med å ikke ønske noe samliv pga angsten for å bli gravid på nytt. Her er det heller ingen fest før vi finner et trygt alternativ. Jeg tåler ikke p-piller, og hadde helst sett at mannen min kuttet strengen, men det er ikke lett å overbevise ham om det...

Skrevet

hei..

jeg trur mamma har fått vite det hvis hun har hatt svangelskapsforgiftning.. siden hun ble lagt inn med en gang hun ble gravid med meg... dem villa at jeg skulle være inni magen så lenge som mulig.. og tok ul ofte for å se hvordan jeg hadde det.. trur jeg kom til i uke 37.. da mente dem at det var nok for min del.. hun hadde veldig bra oppfølging under hele svangelskapet og etterpå.. men det ble aldri sagt at hun hadde det... men svakheten har jeg fra henne ja.. ingen tvil om det..

min mann er enig om å kutte strengen men som sagt så er han ung enda..vi har søkt til han men veldig lang vente tid... så det ser ut som jeg skal heller gjøre det for å bli ferdig med det.. også trur jeg at jeg får det dekt.. men jeg mener at jeg har gått igjennom nok med min kropp.. jeg hater sykehus... men jeg må vel bare.. hehe...

men fødte du på rikshospitalet?

Skrevet

hei,

Jeg fødte jenta mi på Ullevål i 2002, og sønnen min på Rikshospitalet 2006. Mye bedre oppfølging både for og etter på riksen, enn på Ullevål. Veldig glad jeg fikk plass der.

Jeg synes at du burde tenke deg om ad. sterilisering. Det er et mye større inngrep for en kvinne enn hos en mann, og jeg har hørt om noen som får hormonelle forstyrrelser og kommer tidlig i overgangsalderen. Jeg er veldig enig i deg som mener at kroppen har gårr gjennom nok. Jeg insisterer på at det er hans tur denne gangen, og at jeg ikke orker flere inngrep. Tenker å ta ham med til en gynekolog for å diskutere saken.

Hvor fødte du?

Skrevet

jeg fødte hun første på st.olav også hun siste på rikshospitalet.. men jeg var der et år før deg da.. jeg å er kjempe fornøyd med rikshospitalet... kunne ikke hvert bedre..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...