9nah Skrevet 19. januar 2007 #1 Skrevet 19. januar 2007 står og forbereder sushi her og hadde ikke tenkt til å spise rå fisk selv, men bare fritert scampi, avokado etc. men så slår det meg her;kanskje jeg kan likevel? Kjøpte nemlig fersk laks på meny. sa det skulle være til sushi og at det måtte ha vært frosset ned, men da svarte mannen i disken at dette var oppdrettslaks og at det derfor var helt trygt å spise den som den var - helt fersk og ikke vært frosset ned. da var det ingen fare for at den ormen (kveile, eller hva den heter) finnes. men betyr det at også jeg kan spise den da, siden det er oppdrettslaks...? ååååh, nå fikk jeg så lyst på....håper noen har mulighet til å gi meg svar raskt.
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 19. januar 2007 #2 Skrevet 19. januar 2007 Det vil jeg tro du kan, se her fra matportalen: Sushi Gravide kan spise sushi, dette framgår av en vurdering foretatt av Vitenskapskomiteen for mattrygghet(VKM). Når du lager sushi selv: Villfisk fanget i sjøen kan inneholde parasitter (”kveis”). Villfisk fra sjøen som skal spises rå eller nesten rå bør derfor fryses før bruk for å drepe eventuelle parasitter. (gjelder ikke oppdrettslaks/ørret – annen oppdrettsfisk) Fisken bør fryses til en indre temperatur på -20 grader celsius eller lavere i minst 24 timer.
Gjest Skrevet 19. januar 2007 #3 Skrevet 19. januar 2007 Gravide kan spise sushi, så lenge råvarene er skikklig ferske. Kos deg!
marenmor Skrevet 19. januar 2007 #4 Skrevet 19. januar 2007 Dette sier matportalen over gravide og sushi: Sushi Gravide kan spise sushi, dette framgår av en vurdering foretatt av Vitenskapskomiteen for mattrygghet(VKM). Når du lager sushi selv: Villfisk fanget i sjøen kan inneholde parasitter (”kveis”). Villfisk fra sjøen som skal spises rå eller nesten rå bør derfor fryses før bruk for å drepe eventuelle parasitter. (gjelder ikke oppdrettslaks/ørret – annen oppdrettsfisk) Fisken bør fryses til en indre temperatur på -20 grader celsius eller lavere i minst 24 timer.
junibarn:) Skrevet 19. januar 2007 #5 Skrevet 19. januar 2007 Hei Jeg har spist sushi flere ganger i svangerskapet. Men styrer utenom "eksotisk" fisk som tunfisk etc. Jeg tror jeg også kommer til å styre unna sushi i utlandet. Jeg har ikke laget sushi hjemme selv, men spiser det ofte ute der jeg vet hygienen er ok Les mer om sushi for gravide her: http://matportalen.no/Emner/Gravide
9nah Skrevet 19. januar 2007 Forfatter #6 Skrevet 19. januar 2007 hjertelig takk for raske og gode svar!!fant det selv på matportalen jeg og! hurra!!! nå blir det sushi!!
DieselDoris & Synne 06.06.07 Skrevet 20. januar 2007 #7 Skrevet 20. januar 2007 Alle her har fullstendig rett. Men du skal ikke spise fersk tunfisk. Hermetisk tunfisk derimot er helt greit. Sushi er nam!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå