Arb.ledig husmor Skrevet 19. januar 2007 #1 Skrevet 19. januar 2007 Hei! Vi har en datter på 4 mnd som er litt skeiv i bakhode etter å ha lagt mye til høyre etter at hun ble født. Når hun var på 3 mnd kontroll på helsestasjonen henviste helsesøster oss til fysioterapeut. Vi har nå gått til fysio 2 ganger, og ho har nå henvist oss videre til osteopat. Fikk vite av fysio at vanskene datteren min har med nakken sin kan ha noe med vansker eg har hatt i svangerskapet og ting som skjedde under fødsel. Er det flere som har det slik, og som har fått hjelp for det? Når ble det oppdaget hos dere, og hvem oppdaget det?
Gjest Skrevet 19. januar 2007 #2 Skrevet 19. januar 2007 Min son som nu ær 11 mån hade det samma problemen nær han føddes. Vi blev oxå hænvisade till fysioterapeut på 3 mån kontrollen och hon sænde oss vidare till en manuellterapeut. De snackade om ett syndrom som kallas KISS som inte ær så kænnt i Norge ænnu. Det har med att nackvirvlar sitter skevt och som påverkar hela nervsystemet på babyn vilket kan føra till koliksmærtor, motorikproblem mm førutom skevt bakhuvud. Manuellterapeuten menade att det beror på vansklig fødsel som i mitt fall och om de har legat trångt i magen(vanligt bland tvillingar). Vi var på behandling 2 gånger och vi fick en ny baby! Hans mage børjade fungera och han blev mycket mer harmonisk. Kan varmt rekommendera att ni går vidare med detta. Lycka till!
WP-TLogPeanut Skrevet 19. januar 2007 #3 Skrevet 19. januar 2007 TL begynte til fysioterapaut på helsestasjonen da hu var lita. Det var helsesøstra som oppdaga det,for hun synes hun var litt skjev i hodet,og vi kom fram til at jo,hun hadde en favorittside. Antageligvis for at det var trangt i magen min,og hun lå akkurat likedan i mange uker på slutten. Hadde trøbbel med amminga fra ene puppen og greier... Nå er hun snart 11 mnd,og det merkes ikkeno mer Hodet er blitt mye jevnere,snart helt rundt igjen tenker jeg Lykke til med jenta hos osteopaten
Harald Ripultfør Skrevet 19. januar 2007 #4 Skrevet 19. januar 2007 Jenta mi er også litt skjeiv i bakhodet. Vi har blitt hennvist til fysioterapaut, men vi har ikke vært der enda..
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2007 #5 Skrevet 19. januar 2007 Ja samme her. Vi gikk til manuellterapeut, det er dem som kan dette best (fysioterapeuter med spesialutdanning). Ble fin i nakken etter 3 behandlinger. Mye mindre flat i hodet nå. Kommer seg for hver måned (er 10 måneder). Du kan jo gjerne skjekke ut nettsiden www.kiss-kidd.com, dette var grunnen til at gutten vår var stiv. Tøff fødsel. Vår er frisk nå. Lykke til!
krone Skrevet 19. januar 2007 #6 Skrevet 19. januar 2007 Har akkurat det du beskriver. Det ble oppdaget på sykehuset før vi dro hjem etter fødsel. Hun hadde bananfasong på kroppen, det vil si ar når hun lå på magen var hele kroppen bøyd som en banan. Hodet lå også konsekvent til en side. Dette resulterte til flatt bakhode på den ene siden.Da kom vi til fysio på sykeh. som henviste oss til vidr. fysio. Vansker med å amme til ene siden og luftsmerter hadde hun også. Vi gikk til fysio i 6 mnd og måtte trene og tøye hjemme. Til slutt henviste fysio oss til manuell treap. Der har vi fått super hjelp. To behand. og helt bra. Hun har kiss. Manuellterap. var oppgitt over at fysioterap. ikke hadde henvist oss før. Da hadde vi sluppet tårer svette på både mor far og barn. Ta kontakt med manuellterap. Gå inn på kisskidd sidene som ref. til over her. Lykke til!!!!!! Det blir bedre etter hvert. Bakodet til prinsessa vår er nå fint!!
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2007 #7 Skrevet 19. januar 2007 Følg krone's råd!!! Er SÅ mange fysioterapeuter som ikke aner hva dette er. Dem tøyer og bøyer - og....det skal man IKKE ved KISS. Dersom du går inn på infodiden jeg nevnte finner du en oversikt over behandlere. Det er gratis for baby å motta behandling hos manuellterpeuten.
Arb.ledig husmor Skrevet 19. januar 2007 Forfatter #8 Skrevet 19. januar 2007 Manuellterapeut som du skriver, er det det samme som osteopat? Den osteopaten vi skal til nemli måtte vi betale for, men de penga bryr ikkje vi oss så mye om.. Det er tross alt datteren vår vi snakke om. Vi skal til osteopat på onsdag allerede, og fysio skal være med dit ) Noe vi er svært glad for, for da får vi god oppfølging videre. Vi ble henvist fra fysio allerede i går, så her går det fort ) Jenta vår ble født m hodet feil vei, om dere skjønner. Vanligvis er det bakhodet som vises først, men her kom ho med pannelappen først. Det tror fysio kan være en grunn til at ho er spent i musklaturen. Har lest litt om kiss, men da så jeg kun noen sammenhenger med hvordan hun er, men kanskje vi kan spørre osteopaten mer om det...
krone Skrevet 19. januar 2007 #9 Skrevet 19. januar 2007 Nei, det er ikke det samme. Uten at jeg har dyp innsikt i dette området så har jeg blitt fortalt at en manuellterp. har fysio utd. med vidr. utd. i manuellterapi. Manuellterapautene går på leddene i tillegg til muskler. Det er vel som alt annet .... snakker du med en fyssio så er det det beste og snakker du men en osteopat så er det det beste og en kiropraktor mener han kan og vet best........... Du må finne ut slev hva som fungerer på datteren din. Prøv deg frem. Men ikke vær tedd for å stille spørsmålstegn v ting. Jeg angrer veldig på at jeg ikke krevde manuellterapaut tidligere.
Arb.ledig husmor Skrevet 19. januar 2007 Forfatter #10 Skrevet 19. januar 2007 En osteopat har også fysio.utd i grunnen og osteopedi som tillegg. Fås kun ved uib, og et sted til. Men vi fysio skal være m t osteopaten som sagt, og de har jobbet sammen tidligere ). Så vi føle oss temmelig trygge på at vi vil få god behandling...
Gjest Skrevet 19. januar 2007 #11 Skrevet 19. januar 2007 litt rart! Jeg har hatt to barn som har vært skeive i hodet, hatt en favoritt side. Ville bare ligge til den ene siden. De på helsestasjonen henviste oss til barnelege fordi noen av de barna som hadde denne skeivheten kunne mangle noe på den siden (kan ikke helt huske akkurat hva det var er tre år siden) Fikk beskjed av barnelegen at ingenting var galt, han hadde blitt slik fordi han lå kun til den ene siden. Fikk beskjed om å prøve og få han/lure han til og legge hodet over til den andre siden. Gjorde nå alt ting fra høyre side slik at han ikke la seg over. Teppe under kroppen slik at han ble tvunget over til høyre. Etter en stund begynte han å ligge også på høyre side, men det tok tid før skeivheten rettet seg ut men det hjalp. Med nr 2 så jeg at også hun foretrakk venstre side, begynte da med tiltakene med en gang og ligger nå på begge sider og er ikke skeiv. Men det som jeg syntes er litt rart er at jeg ikke i noen av tilfellene har hørt noe om det dere nevner i innleggene over. Hadde sikkert hjulpet å få litt mer hjelp, få strukket på nakkemusklene. Fikk bare beskjed fra helsesøster nå sist at dette var en konsekvens av at de nå lå på ryggen og noen barn velger en favoritt side.
Arb.ledig husmor Skrevet 19. januar 2007 Forfatter #12 Skrevet 19. januar 2007 Hos oss ble vi henvist fordi at når ho ligge på magen så vil ho ikkje løfte på hodet/brystet, og sutrer veldi når ho ligge der... Så her hos oss er det flere ting som spiller inn da
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2007 #13 Skrevet 20. januar 2007 KISS er en relativt ny diagnose i Norge. I Tyskland har dem behandlet dette i lang tid med gode resultater. I Norge har fysioterapeuter gjort dette på den "gamle måten", nemlig med tøyning av nakke som ved torchicollis. Dette er helt feil behandling dersom baby har KISS og mange blir mye verre av dette før det oppdages. Disse to tilstandene er lette å forveksle. Det er kun manuellterapeuter som til nå har spesialisert seg på KISS i Norge, Ute Imhof fra Tyskland har ledet dette arbeidet. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å sjekke ut nettstedet www.kiss-kidd.com og få babyen undersøkt hos en manuellterapeut. Dersom babyen har KISS oppdager manuellterapeuten dette med det samme og ofte er det nok med noen få behandlinger når det oppdages tidlig. Dersom en ikke tar det på alvor kan barnet senere måtte slite med senvirkninger av dette. Vår gutt ble frisk etter 2 behandlinger. Og ja, behandling av baby hos manuellterapeut er gratis. Lykke til!
Arb.ledig husmor Skrevet 23. januar 2007 Forfatter #14 Skrevet 23. januar 2007 Det finnes ikke manuellterapeuter i vårt fylke. Men jeg har hørt fra flere at osteopater er flinke i sitt arbeid de også, og penger spiller ingen rolle for oss så lenge det er snakk om datteren vår. Vi vil henne det beste, og da betyr penger så lite. Jeg har lest om Kiss, og ser ikke så mange sammenhenger med hva som plager Serina og symptomene på Kiss, så foreløpig tror jeg ikke det er det hun har. Fysioen til Serina tøye ikkje så mye m nakken, hun kjenner kun etter og tar ikke noe hardt i hun. Gjør ikke noe som er ubehagelig for Serina for å i det sånn. Skal til osteopat i mrg, og fysio igjen på fredag... så vi blir godt fulgt opp )
haater husarbeid Skrevet 23. januar 2007 #15 Skrevet 23. januar 2007 Min sønn som nå er nesten 5 mnd, har såkalt falsk tortecollis. Han var skjev mot høyre, ville ikke snu seg mot den siden. Dette ble oppdaget samme dagen som han ble født, for det var ILLE! Vi har gått til fysioterapeut siden baby var nyfødt og gjort øvelser hver dag og han er nå myye bedre, men ikke helt bra. Fysioen sier at de ofte beholder skakkinga til de er ni mnd. Min baby lå svært trangt i magen, tror det er grunnen her for fødsel gikk som smurt.
Arb.ledig husmor Skrevet 23. januar 2007 Forfatter #16 Skrevet 23. januar 2007 Serina låg ok inni magen (tror eg da), men ho ble født med 180 grader feil vei, og lå endel nedi bekkenet å stanga før ho kom ut.. Dette er nok grunnen til at ho e stiv i musklaturen sin.... Men vi fikk ikke vite at Serina lå 180 grafer feil m hodet, før det var gått 6 uker. Og helsesøster har aldri nevnt det etterpå, og ville ikkje henvist oss t fysio uten at vi sa at Serina slet med å løfte hodet når ho lå på magen....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå