Gå til innhold

Spiser dere ting med aspartam selv om dere ammer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har plutselig kommet over noen skremmende artikler om aspartam. Har nå fått helt "hetta", ettersom jeg ammer og spiser mye (MYE) sukkerfri tyggegummi. Artiklene jeg har lest tar mest for seg eget forbruk + forbruk under graviditet, det står lite om amming. Noen som vet? Hva "praktiserer" dere i forhold til lettprodukter??

Fortsetter under...

Skrevet

Ærlig talt så fikk min cola-light vane seg en alvorlig støyt under graviditet og amming, og har egentlig ikke kommet seg på beina igjen. Holdt meg godt borte.

Kan du ikke tygge Extra tyggegummi istedenfor da, den har xylitol istedenfor, det er bra på så mange måter.

Skrevet

Å!!! Lykke!! Nå ble jeg beroliga. Det er jo extra jeg tygger!!! Er bare så lite opplyst på lettprodukt-fronten at jeg trodde alt var aspartam. Takk!!!!!

Skrevet

Jeg har en halvliter light-brus hver helg på samvittigheten...

Skrevet

Hvilken artikkel? Hva stod det?

Jeg drikker en god del Pepsi Max...

Skrevet

pusher denne eg.. ja hvilke artikler??? pepsi max er synderen her oxo...

Annonse

Skrevet

Hmm jeg drikker også masse light brus, tyggis og div lettprodukter uten sukker (med tilsatt søtningsstoff).

Har ei venninne som er lege (og har sukkersyken), spurte henne da jeg gikk gravid om det hadde noe å si at jeg spiste/drakk så mye light produkter. Hun sa det hadde ingenting å si (hun spiser jo mye av det selv pga sykdommen sin)..... så har både gått gravid og ammet med god samvittghet mens jeg har kost meg med div light produkter. Har slitet med sopp i hele svangerskapet og mens jeg har ammet så har derfor kuttet ut mye av vanlig sukker (som jeg har erstattet med søtningsstoff).

Lurer også på hvilken artikkel det referes til.

Skrevet

Cola light er det ikke aspartan i, er sukralose:-) Drikker en del av det selv om jeg ammer

Skrevet

Her er hva forskningen sier!

http://www.kellymom.com/nutrition/mom/mom-foods.html#sweeteners

Can I eat/drink foods containing artificial sweeteners?

Nutrasweet (aspartame)

According to Hale (Medications and Mothers' Milk, 2004), Nutrasweet (aspartame) levels in mother's milk are too low to produce significant side effects in infants who do not have PKU (phenylketonuria). It IS contraindicated in babies with proven PKU. Hale lists aspartame in Lactation Risk Category L1 (safest), but L5 (contraindicated) if baby has PKU.

Splenda (sucralose)

There isn't much research on sucralose on which to base advice, however the manufacturer says that it's safe for nursing moms. As of this writing, there have been no studies done on nursing mothers, children or infants. Sucralose appears to be poorly absorbed from the GI tract (11 to 27 percent in adult male volunteers), so that's an indication that it probably wouldn't get into breastmilk at significant levels.

Sorbitol

Sorbitol is a sugar alcohol found naturally in some fruits and vegetables and is used as a sweetener in foods and medications. It's not listed in Hale, but is unlikely to be a problem breastfeeding-wise. It's commonly used in toothpaste, sugar-free chewing gum, etc.

Saccharin

Per Hale, milk levels of saccharin tend to accumulate over time, but still are considered minimal. Moderate intake should not be a problem for nursing mothers. Hale classifies it in Lactation Risk Category L3 (moderately safe).

Stevia (Stevia rebaudiana)

Stevia is a very sweet herb that is used by many as a zero-calorie sugar substitute. It is used in Japan as a sugar substitute, but has not been approved by the United States FDA for this use. As far as I can determine, there have been no studies done on nursing mothers, children or infants. It is reported to be non-toxic at normal doses, and normal use (of very small amounts) is considered by many to be safe during lactation.

Skrevet

Er dette sponset eller usponset forskning?

Skrevet

Usponset, stort sett, tror jeg, samt referering til hva produsentene sier. Det er mye fra den medisinske literaturen. Kellymom.com går igjennom alt som fins!

Skrevet

Ok :-) Produsentene vil nok ikke si at det er skadelig uansett, men det virker jo som om det er mye skremselspropaganda ute og går...

Annonse

Skrevet

Når det gjelder gravide og ammende i USA er det faktisk omvendt...

Skrevet

Det er advarsler mot absolutt alt for ammende og gravide... Skikkelig "sue you" problemer over dammen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...