Lilleprins og mamma Skrevet 19. januar 2007 #1 Skrevet 19. januar 2007 Jeg kjøpte meg en ergometersykkel i høst - like etter at jeg fant ut at jeg var gravid. Hadde så en periode på 10-12 uker hvor jeg var kvalm døgnet rundt. Og siden så har sykkelen stått der urørt. Når er jeg i veldig fin form og tenkte at jeg skulle hive meg rundt for å forsøkt å trene litt. Er bare så usikker på hvor mye jeg bør trene. Er nå i uke 25 og magen blir jo ikke akkurat noe mindre. Noen andre av dere som trener eller har erfaring med dette? :-)
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2007 #2 Skrevet 19. januar 2007 Legen min sa til meg at jeg skulle bare trene. Var ikke farlig. Men man skal jo ikke overdrive heller da. Det er nok du som kjenner best på kroppen hvor mye du greier å trene. Jeg går mye på ski, og har fått beskjed om at det skal jeg bare fortsette med så lenge jeg orker :-)
Gjest Skrevet 19. januar 2007 #3 Skrevet 19. januar 2007 Det viktigste er at du kjenner på kroppen din hvor mye du tåler, og hva du tåler å gjøre. I det forrige sv.skapet, spilte jeg min siste håndballkamp i uke 17 - deretter begynte jeg på treningssenter. Trente styrke og vanlig aerobic ( også magetrening). Trente aerobic faktisk helt til dagen før fødsel . Den treninga ble ikke så effektiv da, for jeg var forferdelig sliten den dagen. Jeg har aldri klart å sykle etter at jeg har kommet et stykke i sv.skapet. Synes føttene presser så mye opp i magen, og så måtte jeg alltid tisse. Denne gangen har jeg vært så dårlig at det ikke har blitt noen trening på meg enda. Men nå i 13.uke, kjenner jeg overskuddet sakte, men sikkert komme tilbake, så snart blir det treningssenter igjen. Nyt tiden med trening, men lytt til kroppen din. Den sier i fra med smerter eller lite overskudd. Lykke til!!
Søtnosmamma Skrevet 19. januar 2007 #4 Skrevet 19. januar 2007 Jeg trener ganske mye spinning enda. Gjør egentlig akkurat det samme som før - bare puster mer... Etter hvert som magen har vokst har jeg hevet styret på sykkelen gradvis. Så lenge det føles bra er det ikke noe i veien med å trene.
Gjest Skrevet 19. januar 2007 #5 Skrevet 19. januar 2007 Du kan trene, men pass på å ikke ha for høy puls. Anbefalt å ikke ligge over 70-75% av max over lengre tid... Jeg spinner og trener styrke som før, men passer altså på pulsen. Går fint enda, er 17+5 nå. Trener mage også, ganske lett da
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 19. januar 2007 #6 Skrevet 19. januar 2007 Hovedsaken er at man ikke blir overopphetet, og at pulsen ikke blir for hoey. Man skal ogsaa unngaa aktiviteter hvor man kan miste balansen. Husk at den er veldig annerledes naar man har litt mage. Mannen min og jeg hadde saa smaatt begynt aa jogge igjen naa som kreftene har kommet tilbake, men da vi spurte legen min (obsteretisk spesialist) om dette sa hun at det var bedre for meg med rask gange. Hun sa at hun ikke vil anbefale gravide aa jogge eller aa drive med aktiviteter hvor det er mye "spretting" fordi det blir mye hopp og rykk. Saa det er noe aa tenke paa. Vi synes det er dumt at vi ikke kan jogge mer, men sjoenner jo at jogging ikke er det lureste naar man er gravid... Men ergometersykkel skal visst vaere bra--bare du ikke mister balansen.
Kaos 69 Skrevet 19. januar 2007 #7 Skrevet 19. januar 2007 jeg trener aerobic 3 ganger i uken. Er i uke 23 har trent hele tiden og det har gått helt fint! Den siste uka har jeg begynt å kjenne at det er tungt for nedre del av beina, dvs fra knærene og ned. Regner med underståttene merker at det er blitt noen kilo mer å bære på. Jeg har ikke tenkt å gi meg, men har planer om å roe litt ned for det skal ikke gjøre vondt å trene. Man skal også roe ned om men får kynnere under trening. Passer på å gå en timestur i rask gange de dagene jeg ikke trener. Vet av erfaring at man har MYE igjen for å holde seg i form, under svangerskapet! Lykke til!
Gjest Skrevet 19. januar 2007 #8 Skrevet 19. januar 2007 Eg sykla i dag, og det funka ikkje like godt no når eg har fått mage. Skikkelig ubehageleg å lene seg framover, for då får ikkje magen plass liksom, og får vondt i rompa av å sitte ein halvtime heilt rett opp og ned på setet... Så trur eg skal gå over til den lettaste aerobicen i tillegg til gravidyoga og gravidsirkeltrening.
Lilleprins og mamma Skrevet 21. januar 2007 Forfatter #9 Skrevet 21. januar 2007 Takk for alle tilbakemeldingene!! Kjempekoselig!! Imponert over dere som trener mye og trener jevnt selv etter at dere har kommet et godt stykke ut i svangerskapet også. Veldig bra! Er vel også med på å kanskje gjøre en eventuell fødsel lettere - har hørt noen påstå det i hvert fall... Jeg forsøkt meg på ergometersykkelen nå i helgen. Magen kom litt i veien og kjente helt klart press nedetil og dotrangen komme. Skal prøve tipset med å heve styret. Ellers så prøver jeg å gå en del - både rask og rolig gange. Lytter selvsagt til kroppen min. Den bestemmer hvor aktiv jeg skal være. Har også en 2-åring i huset som holder mamma litt aktiv... i perioder... :-)
Keiko&Sivert Nikolai<3 Skrevet 21. januar 2007 #10 Skrevet 21. januar 2007 Beundre alle dåkker som klare å trene! Eg e så plaga me bekkenløsning, at dettan blir så å sei en umuligheit førr meg.. Prøve å svømme litt av åg tell, men nærmeste bassenget e 1time unna. Eg prøve å gå litt tur inni mellom også, men d e ikkje bestandi d mest praktiske føret me glatthålka, åg bekkenløsning:p D e jo annbefalt å holde seg i form har eg hørt, førr vesst man gjør d så takle man fødseln bedre! Man har bedre utholdenheit åg blir ikkje like sliten:) Stå på! (men me måte da:)
milva76 Skrevet 21. januar 2007 #11 Skrevet 21. januar 2007 Har spinningsykkel hjemme som jeg sykler på daglig. Har styret veldig høyt og det funker ypperlig. Må bytte en del på å stå og sitte for jeg føler jeg blir litt øm i underlivet. Tror det er mer følelse enn fakta. Ser nok ganske merkelig ut i langbent sykkelbukse med stropper og sports-bh.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå