Anonym bruker Skrevet 19. januar 2007 #1 Del Skrevet 19. januar 2007 sønnen min fylte 4 år i forrige uke. han bruker fortsatt bleier både dag og natt. har prøvd alle mulige belønninger, men innser at det ikke hjelper og at han må få tid. men hvor lang tid? ser jo at andre reagerer. det hender han sier at han må tisse, men som oftest kommer han etter han har gjort noe i bleia. han kan gå med bæsjebleie lenge hvis jeg ikke oppdager at han har gjort på seg. prøvde bleieavvenning i fjor sommer og det gikk nokså greit, men så skled det ut i barnehagen (skal ikke mange uhell til der før de setter på bleie), og når det ble kaldere i været. er det noe galt md han begynner jeg å tenke? er det flere som har 4 åringer i bleier på dagen? han har ingen søsken så er ikke at han vil være liten heller. alle på avdelingen hans har sluttet. men det ser ikke ut tl å bry han. vet han har fått kommentarer fra andre barn om at han bruker bleie, men vanskelig å vite hva han tenker om det. håper på litt hjelp her nå.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7855063-fyllt-4-og-enda-ikke-sluttet-med-bleier/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2007 #2 Del Skrevet 19. januar 2007 hei bytt til tøybleie. søstra mi gjorde det på sin og det gikk ikke lange tia før hun sluttet å tisse i bleia. hun var også 4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7855063-fyllt-4-og-enda-ikke-sluttet-med-bleier/#findComment-7863819 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #3 Del Skrevet 24. januar 2007 Har du prøvt de nye bleiene som har komt? Tror det er libero som har de. Er sånn avvenningsbleier, ellers har jeg desverre ingen råd. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7855063-fyllt-4-og-enda-ikke-sluttet-med-bleier/#findComment-7928153 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #4 Del Skrevet 24. januar 2007 Er enig med hun som foreslo toeybleier--da blir det med en gang mer ubehagelig for han og ikke noe hyggelig aa gaa i. En tanke som du evt. kan proeve (paa dagtid) er at du lager en liten plakat som henger over do, hvor han kan samle klistremerker for hver gang han klarer aa holde seg toerr og tisse i do i stedet. Dere kan bli enige om at naar han har samlet 10 klistremerker faar han en "stor gutt" premie fordi han tisser paa do saann som de store gjoer. Dersom det er noe han ikke styrer selv vil jo ikke et slikt system noedvendigvis fungere--men noen ganger har jeg litt tro paa saanne beloenningssystemer. En fireaaring er gammel nok til aa forstaa at naar han har samlet nok klistremerker har han vist at han er stor gutt. Det blir likesom noe konkret for ungen aa forholde seg til. Virker jo som aa vaere toerr ikke er "beloenning" nok for ham. Da jeg var liten brukte jeg bleie paa natt-tid fram til jeg var 8 aar gammel. Husker at mamma og pappa var virkelig bekymret. Det som fungerte for meg til slutt var visstnok et slikt "ringe-apparat" som man kan faa leid--det blir som en slags vekkerklokke naar senga blir vaat. Helsesoester eller lege vet nok hva de forskjellige mulighetene er. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7855063-fyllt-4-og-enda-ikke-sluttet-med-bleier/#findComment-7932755 Del på andre sider Flere delingsvalg…
KristianL Skrevet 25. januar 2007 #5 Del Skrevet 25. januar 2007 Jeg tror det beste er å fortsette med bleier på han en stund til jeg. Ja jeg vet at dette ikke er hva du ønsker å høre, men like fullt tror jeg dette er det eneste riktige. Du sier jo selv at dere har forsøkt det meste, og jeg tror at så lenge dere har fokus på bleieslutt jo mer bestemt blir han på å ikke gå på do. Det er faktisk slik at det for noen barn er viktig at avgjørelsen om å slutte med bleier er deres egen, noe de vil når de føler seg moden for det. Derfor tror jeg at dere bare skal si til han at han kan bruke bleier så lenge han vil også bare skifter dere på han uten en eneste kommentar om å gå på do eller slutte med bleier. Da skal du se at han snart bestemmer seg på egenhånd, og da slutter han med bleier uten særlig uhell av noe slag. Og om ikke mange måneder kommer våren og da blir det jo muligheter til å gå uten bleie på seg på varme dager, det vil nok hjelpe dere. Så til dette med kommentarer fra andre, jeg vet godt hvor slitsom og ikke minst sårt dette er. Vi har selv en sengevæter i huset, og jeg vet hvordan det føles å ha et barn i bleier fortsatt som jo egentlig brude ha vært tørr. Man lurer jo på om det er noe galt en har gjort som foreldre ) men det har man jo ikke, og det vet vi innerst inne og det vet sikkert du også. Det er rett og slett bare slik at gutten din er litt sent utviklet på dette område, men jeg er sikker på at han ligger foran andre i utvikling på andre områder selv om han fortsatt har bleie på rompa. Så legg stolheten til side, hev dere over det når andre kommenterer bleiebruken hans. Det finnes garantert flere 4 åringer som ikke er tørre, og det finnes jo mange som skriver om 5-6 åringer som fortsatt forlanger å få bleie på seg når barnet på bæsje, som nekter å gjøre det på do. Så dere er ikke alene om problemet. Det at han har fått kommentarer fra andre barn tror jeg du skal ta helt med ro, hadde han tatt dette innover seg så hadde han nok gjort noe med det dersom du tror han er moden nok. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7855063-fyllt-4-og-enda-ikke-sluttet-med-bleier/#findComment-7934950 Del på andre sider Flere delingsvalg…
HoLilleMor Skrevet 2. februar 2007 #6 Del Skrevet 2. februar 2007 Du har en gutt på 4 år som ikke er slutta med bleier. Det er du ikke alene om, om det kan være noe trøst. For to år siden var jeg i samme situasjon som deg. Datteren på litt over 4 (da) ville ikke slutte med bleier. I likhet med din sønn hadde hun fått god oppfølging sommeren og høsten før. Nå hadde min jente fått en lillebror den høsten, men hadde også større søsken med bleie på baken. Så hun kunne ikke skjønne hvorfor hun måtte slutte når det var andre som fikk ”lov” å gå med bleie...Nok om det. Jeg var like fortvilt som deg, for hun kunne også gå uttisset og utgjort uten å si ifra med en gang. At han (og datteren min) hadde tørre dager måneder tidligere er et positivt signal om at dette bør kunne gå før sommeren. Jeg tror mange barn som under god oppfølging på sommeren holder seg (eller holdes?) tørre og rene, går tilbake til det som føltes trygt før de begynte med treningen for å bli tørr når de opplever motgang når hjelpen ikke er tilstede hele tiden. Det er liksom en forsvarsmekanisme, at når de ikke får til å leve opp til forventningen.. Mine råd til deg er basert på hva jeg gjorde for at hun skulle bli bleiefri. Husk nå bare på at det med å bli natta-tørr, KAN ta lengre tid...Men det kan komme i sammenheng med at han blir dagtørr!! J Det første jeg gjorde var å innse at dette ikke kunne gjøres i løpet av et par dager (eller uker..). Så jeg foreslår at hvis du bruker Up&Go, e.l på han, at du går over til vanlige bleier med tape. Du velger den størrelsen du selv synes best. I klesveien mener jeg det er viktig at han får bukser o.l som det er mulig for han å få på og av. Dette betyr selvsagt at du/barnehagen må ta av og på bleien ved do-besøk, men slik som nå gjør kanskje ikke det noe forskjell? Det du skal fokusere på den første tiden (måneden) er at han må si fra med en gang når han har gjort på seg. Og oppmuntre gjerne til at at sier fra når han kjenner det. Sier han fra, men har bæsjet i bleien før du får han på do, så får du ta det som det lille skritt fremover det er...Med et smil! Når han sier fra de fleste ganger han skal bæsje og det er få uhell, kan du starte å fokusere på tissing i bleien. Det tar kanskje et par mnd++ å komme dit, men tenk ikke på det nå... Du kan skifte ofte på han når han har tisset i bleien, og du vet det. For så f.eks på bil- eller bytur la det gå litt lengre mellom skift. Da lærer han at våte blier ikke er like behagelig som tørre. Jeg lot jenta mi gå med bleien i 3-4 timer en periode etter å ha skiftet oftere før. Hun er glad i drikke så...det ble resultater. Og hun ba faktisk om skift!! Og hun begynte faktisk å holde seg, og be om hjelp på do når det var mulig. Hun var ikke på langt nær tørr, men hun satte pris på at bleien ikke hang tung mellom beina. Hadde Up&Go også, og da skifta hun ofte selv...for å være uttissa en time etter. Så derfor, bruk vanlig bleie. Etterhvert frem mot sommeren kan du la han få på Up&Go, slik at han kan gå på do selv. Og plutselig skal du se at du ikke trenger bleie på han om dagen. På dette tidspunkt bør du passe på at han går på do når han våkner, og ikke lar det gå i nattbleien sin. Så får tørre netter komme når det er tid for det!! Her er noen tall som viser hvordan dette med alder for tørrhet fordeler seg: En større undersøkelse fra år 2000 viser i gjennomsnitt dagtørrhet hos 38% ved 2,5 års alder 55% ved 3 års alder 93% ved 4 års alder mens det i et tidligere materialer fra 1960-1970 årene var 80% dagtørrhet ved 2,5 års alder Når er det vanlig med natt-tørrhet? Den samme undersøkelsen forteller om natt-tørrhet hos 25% ved 3 års alder 68% ved 4 års alder 83% ved 5 års alder Og fra en annen kilde: "I Norge er det nå en snittalder for full kontinens på dagtid på 3,5 år og på natt 4,5 år. 15-20 prosent av dagens femåringer er fortsatt natt- vætere. Ved sju år er tallet redusert til ti prosent og ved 14 år to prosent." Noen har sagt at gutter har et snitt på 4 år for dagtørrhet og at snittet for jenter er 3 år, så slik passer tallene over godt overens, siden snittet av 3 og 4 er nettopp 3,5 år... Lykke til med treningen!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7855063-fyllt-4-og-enda-ikke-sluttet-med-bleier/#findComment-8061461 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvaL Skrevet 3. februar 2007 #7 Del Skrevet 3. februar 2007 "Nå hadde min jente fått en lillebror den høsten, men hadde også større søsken med bleie på baken. Så hun kunne ikke skjønne hvorfor hun måtte slutte når det var andre som fikk ”lov” å gå med bleie...Nok om det." Hva var årsaken til at hennes større søsken gikk med bleier fortsatt? Skjønner jo godt at hun syns dette var en smule rart liksom ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7855063-fyllt-4-og-enda-ikke-sluttet-med-bleier/#findComment-8067798 Del på andre sider Flere delingsvalg…
HoLilleMor Skrevet 3. februar 2007 #8 Del Skrevet 3. februar 2007 Eva for to år siden da jeg på overtid prøvde å få (Og fikk...) min datter til å slutte med bleier, var det du som gav meg rådet om å la det hele bero, og bruke tiden mot sommeren effektivt... Du sa også at hun kanskje en dag ville slutte av seg selv..bare sånn uten noe oppstyr. Større søsken? Ja, hun har eldre søsken i tillegg til lillebroren. Bleier? Pga.skader/sykdom og ..mest sengevæting. Men det går bra nå forsåvidt. (Jeg lagrer kopi av mine innlegg og de svar jeg får...) Og nå er hun ei veslevoksen jente som forteller at store barn kan ha mindre småsøsken....som.. Bleieslutt kommer når ting ligger til rette for det, så dere som leser kan trøste dere me at det ikke er "upløyd mark" dette med senere bleieslutt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7855063-fyllt-4-og-enda-ikke-sluttet-med-bleier/#findComment-8076217 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvaL Skrevet 4. februar 2007 #9 Del Skrevet 4. februar 2007 Hei LilleMor Jeg er fortsatt av den oppfattningen at bleieslutt kommer av seg selv når barnet er både fysisk og psykisk moden for det jeg. Og jeg har selv store barn i bleier enda i forbindelse med sengevæting, så spørsmålet mitt var ikke ment som kritikk på noen måte. Lurte bare på årsaken til til at din reflekterte dater kan argumentere overfor mamman sin at det ikke er rettferidig at hun må slutte med bleier mens eldre søsken ikke må det ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7855063-fyllt-4-og-enda-ikke-sluttet-med-bleier/#findComment-8077914 Del på andre sider Flere delingsvalg…
HoLilleMor Skrevet 4. februar 2007 #10 Del Skrevet 4. februar 2007 Eva, jeg tok det ikke som kritikk ) Når barn som er såpass store bruker bleier, kan det jo være at det er noe som føles trygt for dem. Spesielt etter at de kanskje føler at de ikke lykkes med bleieslutt, så kan de liksågodt fortsette å bruke bleie. Men det KAN jo være at de ser det som bekvemmelig også? I hvertfall så tenkte nok ikke min datter på det at eldre søsken kunne trenge bleie, ikke betyr/betød at hun IKKE kunne slutte. Og i hennes tilfelle var bleie bekvemmelig under lek, tv osv. For når hun hadde tisse-uhell og bæsje-uhell, kunne hun jo også tisse og bæsje seg ut de gangene hun kunne rukket å bli satt på potte do. Det som nettopp har med den psykiske modenhet å gjøre, samt litt trass mot mamma!! Jeg fortalte henne at hun ikke hadde noen sykdom, og at hun derfor ville kunne klare seg helt fint uten bleie. Og at når man skal tisse eller bæsje, så går man på do... Bleie er/var kun for de som har uhell, og ikke klarer å holde på "sakene", og at hennes søsken OGSÅ brukte toalettet når det passet. Forøvrig tror jeg, at den naturlige alder for et barn som overlates til å slutte ved egen hjelp ligger på nettopp 3-4+/- år. Og at hvis man hjelper til med å tolke signalene, kan en 2 åring holdes bleiefri, samt at hvis 3-åringen får nøye oppfølging greier denne godt å holde seg i de fleste tilfellene. De tall som kom frem i den undersøkelsen som jeg henviste til, kommer nok som en konsekvens av at idag har vi "dårligere" tid, begge arbeider og ikke minst er barna i barnehage sammen med andre barn. Vet at enkelte barnehager ber om å få ha bleier på barna når de er ute og /eller ikke kan holde seg, nettopp fordi de har mange barn å passe.(Som gjerne skal på do samtidig!!) Her er det viktig å få frem at det ER foreldrene som bestemmer. Så for meg er det ikke viktig om barnet er 2 eller 4 før det slutter med bleie om dagen. Noen kan ha behov lenger også.. Og det er forskjell på alder for å slutte med bleie, og datoen for når barnet er tørr. (Noen slutter med bleie før, og noen etter fordi foreldre vil være helt sikre e.l.) Toleranse for andres synspunkter tror jeg er viktig. Og jeg er langt på vei helt enig med det du Eva L skriver på dette forum. Selv om jeg ikke er her så ofte... Og folkens: Barna deres blir tørre! Lykke til med treningen dere som kanskje sliter litt!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7855063-fyllt-4-og-enda-ikke-sluttet-med-bleier/#findComment-8079681 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2007 #11 Del Skrevet 5. februar 2007 Når jeg ser at gjennomsnittsalderen for tørrhet (både dag og natt) har økt såpass betydelig de siste tiårene, stiller jeg følgende spørsmål: Er barna mindre fysisk eller psykisk modne for å slutte med bleier i dag enn hva de var for 20-30 år siden? Eller har bleieindustrien gjort det mer behagelig for dem? Hvis det er bleieindustrien som tjener mest på dette, synes jeg det er grunn til bekymring. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7855063-fyllt-4-og-enda-ikke-sluttet-med-bleier/#findComment-8104245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå