Gå til innhold

Noen gravide med cøliaki???

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg fikk diagnosen for 5 år siden, og har ikke vært gravid etter at jeg fikk diagnosen. Så jeg er litt spent på hva som skjer med babyen når den skal begynne å tygge brødskiver ol. når det den har fått i seg før det kun er glutenfritt gjennom meg..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7854976-noen-gravide-med-c%C3%B8liaki/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei!

ja, jeg! sjansen for at den får cøliaki er jo 50/50.

Pleier du å være på kontroll? Hos fastlegen eller noe annet sted?

hvor gammel er du?

Tror jeg ville tatt fastlegens svar på alt sånt, med en STOR klype salt. De har en tendens til å si mye rart. og virker ikke som de har så mye greie på cøliaki hvertfall. jeg fikk beskjed om å spise det jeg hadde lyst på (!!!) av fastlegen. mens jeg satt å hadde lyst til å begynne å le.

Jeg er 30 år. Har du hatt det lenge?? Jeg vet jo at jeg alltid må holde meg til glutenfri kost, så det er jo greit, men det er jo noe jeg kan ta opp på helsestasjonen når den tid kommer. Håper jo ikke at babyen får det, det holder med meg. Selv om jeg ikke syntes det er så pes lenger, det går som regel greit. Og det er som du sier, ikke alle som har så god greie på cøliaki av fastlegene, jeg ble behandlet for magesår i 4 mnd. før de fant det ut, men da kom jeg til en spesialist på mage tarm og han så det med en gang, men alikevel så er det takket være fastlegen min at jeg kom dit, så han er heldigvis kjempeflink på området.¨

Hvor i landet er du fra??

Steike så mange vi var her da...

Jeg har også cøliaki...hatt det i to år...

Man skal ikke være noe mer bekymret egenlig...er ikke så my som 50\50 % sjangse av barna våre får det tror jeg..mente det bare var 10-20% jeg.. Og man skal ikke vente lenger enn vanlig med å gi de mat med gluten...eneste er jo at vi må være litt mer på vakt følge med vekst og avføring gjerne.... jeg har også fått tatt den blodprøven av sønnen min..men den var heldigvis helt fin. men passer jo på..

Det er som regel ikke noe ekstra oppfølging av oss hos legen som gravide heller for når vi går på diett er jo vi liksom som alle andre...men jeg driiiiter i det....krever at legen sjekker jern og alt mulig hele tiden jeg...hehe

Annonse

Spennende...vi får håpe på noen glutenfrie unger da:) Ehh som cøliakifrie da:)

fant forresten en kjempebra side omcøliaki og gravididtet i går...men så slo småen av pcen og aldri om jeg fant siden igjen...unger!!!!

Var iallefall noe om ett prøveprosjekt ett sykehusteam holdt på med..der barn hvor en av foreldrene hadde fått påvist cøliaki med biopsi deltok..alle fikk ett pulver de skulle blande i maten til babyene sine.. 50% inneholdt gluten 50% ikke så skulle de se senere om de som tidlig fikk i seg gluten hadde større sjangse for å utvikle cøliaki eller noe.nnøye oppfølging og tester underveis....ganske interesannt..

jeg har nok hatt det leeenge men fikk ikke diagnosen før januar for to år siden.. da hadde jeg vært laaaangt nede og "sovet" ett halv år..

Etter mye om å men fant legene ut jeg ikke hadde jern og b12 så gikk å fikk sprøyter en gang i uken..

Jeg spurte om ikke han kunne sjekke meg for cøliaki, for det er jo ikke normalt å være 22-23 år å mangle så mye..

Men det ville han ikke for jeg hadde jo ikke symptomer på det..(ikke magetrøbbel, bare oppblåst) men jeg hadde skrevet oppgav om cøliaki + at når jeg var 15-16 slo det ut at jeg ikke tålte hvetemel på blodprøve så vi tenkte jo på det da, var på prikktest på sykehuset men den slo ikke ut..så fortsatte no med hvetemel jeg..

men iallefall, slo no blodprøven på cøliaki ut positivt så då var det gastroskopi neste.. fysj!!

Godt jeg hadde rett... teite lege!!! hehe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...