Gå til innhold

Gravid siste år på sykepleierutdanning?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen her som har vært gravide siste året på sykepleierutdanningen? Greide dere å fullføre praksis osv? På skolen jeg går er det 8 uker psykisk helsearbeid, 8 uker hjemmebaserte tjenester og 8 uker obspraksis/prosjekt.

Jeg er fulltidsstudent, og går 2. studieår. Har en liten drøm om å bli gravid til vinteren, med termin juli-august-september. Så for meg at jeg kunne fullføre året, og søke på nytt studium. Ta permisjon fra dette studiet, og ikke fortsette etter endt permisjon. Er dette en mulighet?

Problemet er jo hvis sykepleierstudiet/praksisen blir for hard, og jeg må sykmeldes før studieslutt. Da må jeg ta igjen noe praksis etter permisjonen, og det vil ta lengre tid før jeg er klar for yrkeslivet.

Er jo selvsagt ingen selvfølge at jeg blir gravid på 3 forsøk, og da blir jeg pent nødt til å vente med barn til jeg har jobb...

Noen synspunkter?

Beklager at dette ble litt rotete!

Fortsetter under...

Hei!

vet ikke om jeg er den rette til å svare deg siden jeg ikke går sykepleierstudiet men vernepleierstudiet, men er i den situasjonen du beskriver så prøver likevel å svare deg så godt jeg kan jeg.

jeg er nå 5 og en halv måned på vei. har termin 8. juni. samtidig går jeg siste året på vernepleierstudiet og har eksamen den uka jeg har termin! he he. typisk. nå for tiden er jeg i praksis som til sammen varer i 11 uker, men jeg synes det går veldig fint. alt er selvfølgelig avhengig av hvilken form du er i. i min situasjon er jeg i fin form og praksis går veldig fint både med oppgaver samt være sammen med mennesker som kan ha behov hvor det kreves litt av meg, både fysisk og psykisk. siden jeg har termin den uka jeg skal ha eksamen har jeg fått utsatt eksamen til august slik at jeg får bli ferdig. jeg skal søke meg inn på et studie til høsten slik at jeg får støtte fra lånekassen det året jeg går hjemme. men har ikke planer om å ta det studiet da jeg er ferdig med permisjonen.

og blir det slik at studiet blir for hardt for deg så er det ikke verre en at du tar igjen det siste halve året. det går jo så fort. jeg tenker at det er så vanskelig å planlegge graviditet og det passer egentlig aldri helt perfekt så man får bare endre litt på de planer man har etter når man blir gravid. uansett vil jeg nok tror du får det til. yrkeslivet kommer fort nok det. så får du heller glede deg over det lille mirakelet i magen når den tid kommer. det gjør jeg:)

lykke til:)

Jeg går siste året nå på sykepleie deltid over 4 år og har termin i juli. Før det skal jeg ut i 8 ukers praksis enten i hjemmetjenesten eller psykiatrien, og er litt spent på hvordan det skal gå. Har allerede tendenser til bekkenløsning og den blir vel ikke akkurat så mye bedre av mye gåing og ståing hele dagen... Usikkert enda om jeg eller mannen skal ta permisjon; får jeg anledning så tar mannen permisjon mens jeg fullfører studiene mine. I verste fall må jeg ta et års permisjon og blir ferdig et år senere enn planlagt.

Du kan gjøre som du sier; fullføre, søke nytt studium og så la vær å ta det året etter permisjonen. Lånekassa anbefaler faktisk dette.

• 2 år senere...

Takk for tips dere:)

jeg har termin 070709, og lurer veldig på hva jeg skal gjøre.

jeg har så panikk for å ikke komme inn på et studie. hvordan søker dere i såfall? noe dere kanskje vil gå, eller bare noe dere kommer inn på?

dere må gjerne adde meg på msn. alltid koselig å bli kjent med folk på rundt samme termindato!

[email protected]

Hei.

Jeg går 2. året på sykepleien og har vært gravid både under prosektpraksis og psykiatripraksis... For meg har dette gått veldig bra siden jeg ikke har hatt noe særlig plager. Jeg kommer ikke til å begynne på hjemmesykepleiepraksis da jeg har snakket med både jordmor og lege om dette og dette var ikke noe de anbefalte når man er høygravid... Så da har jeg tatt 1. års permisjon, og mens jeg har permisjon skal jeg ta hjemmesykepleiepraksis når min samboer har pappaperm. Dette er vår løsning.

Håper det løser seg for deg! Og lykke til med prøving :o)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...