zzzzz-frøken Skrevet 19. januar 2007 #1 Del Skrevet 19. januar 2007 Hei meg igjen (jeg som hadde et spm om jeg ahdde rett til foreldrepenger mtp at jeg muligens ikke hadde betalt inn til pensjon og satt igjen med 5 mnd og 24 dager med pensjonsgivende inntekt). Jeg har i 2 år hatt samme arbeidsgiver og jobbet på prosjektengasjemnet. Når jeg skrev at jeg ikke hadde betalt pensjon men bare skatt for to måneder (timebasert arbeid) mente jeg at på lønnslipppen er det ikke trukket annet enn skatt. Etter at jeg over fra å være ansatt på timesbasis til å være ansatt med månedsverk står det nå på lønnslippen at det både trekkes skatt OG "Pensjonstrekk m/innbet" (ca 2 % av brutto inntekt) Spørsmålet mitt nå er altså om "Pensjonstrekk m/innbet" er det samme som tjenestepensjon? Eller er det rett og slett dette trekket som gjør at man er berettighet til å få foreldrepenger eller sykepenger? Husker litt vagt at en fra regnskapavd. her på jobben i høst sa at jeg tok litt sjanser ved å være ansatt på timesbasis siden jeg ikke betalt pensjon/ikke opptjente pensjonspoeng på denne måten og at det også kunne bli problem for meg dersom jeg plutselig ble syk for da hadde jeg ikke rett på sykepenger.... Huff nå ble jeg litt stressa igjen merker jeg; hvis jeg ikke hadde rett på sykepenger i høst dersom jeg ble syk, ville jeg vel ikke ha rett på foreldrepenger heller? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7853276-et-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-om-hva-slags-trygdeinnebetalinger-som-gir-rett-til-foreldrepenger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2007 #2 Del Skrevet 19. januar 2007 Alle som jobber, tjener penger og betaler skatt i Norge får minimum minstepensjon. Mange arbeidsplasser blandt annet i staten og kommunen må man i tilegg betale inn til en ekastra pensjon men det er også mange private bedrifter som ikke trekker dette fra sine ansatte og det er da frivillig om de vil tegne en tileggspensjon. Mange gjør ikke dette og investerer heller de pengene på annen måte. Altså all skattbar inntekt er pensjonsgivende. Alle som har hatt inntekt i 4 uker har rett på sykepenger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7853276-et-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-om-hva-slags-trygdeinnebetalinger-som-gir-rett-til-foreldrepenger/#findComment-7857573 Del på andre sider Flere delingsvalg…
___ Skrevet 19. januar 2007 #3 Del Skrevet 19. januar 2007 Etter den nye lovgivningen må nesten alle bedrifter nå ha tillegspensjon. Arbeidsgiver må betale inn til denne, i tilleg kan arbeidstager betale inn. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7853276-et-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-om-hva-slags-trygdeinnebetalinger-som-gir-rett-til-foreldrepenger/#findComment-7859070 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå