Gå til innhold

Forbannet på falsk skremselspropaganda

Anbefalte innlegg

Noen flere enn meg som er møkk lei av den konstante sammenblandingen av planlagt keisersnitt og hastekeisersnitt?

Hastekeisersnitt er noe helt annet enn planlagt keisersnitt, både fordi det ofte oppleves som dramatisk og skremmende for den som gjennomgår det, og fordi det er mye større sjanse for skader i etterkant.

Til og med helsevesenet, dvs jordmødre og leger, blander hastekeisersnitt med planlagt keisersnitt BEVISST for å villede folk om skadevirkningene. Ved å vise til tallene på skader fra keisersnitt generelt, fremstår det som farligere å ta planlagt keisersnitt enn det egentlig er. At de må fortelle om mulige skader er klart, men at de bevisst gir feilinformasjon, og dermed undervurder folk, gjør meg provosert.

Dessuten: Når folk stiller spørsmål her inne om hva som er best av vaginal fødsel og planlagt keisersnitt, kommer det alltid svar fra folk som har opplevd hastekeisersnitt, og som forteller hvor ille keisersnitt generelt er. Dette er helt latterlig. Kan ikke folk slutte med denne sammenblandingen! Idioter. JVeg er ikke interessert i skremselspropaganda fra dere som har opplevd hastekeisersnitt, for det sier seg selv at det ikke er noen hyggelig opplevelse.

Jeg har for øvrig snakket med flere personer som både har opplevd vaginal fødsel og planlagt keisersnitt, og som foretrekker det siste.

Fortsetter under...

Helt enige med deg. Hvor ikke kalle "en spade en spade" og si at keisersnitt koster skattebetalerne mye mer enn en vanlig fødsel. Jeg tror nok det ligger en del der. Et keisersnitt koster ca. 50.000, mens en vanlig fødsel koster ca. 25.-30.000, så det er snakk om en del. Det er jo en kjent sak at våre sykehus prøver å spare.

Jeg har hatt både vagnial fødsel og planlagt ks, er ikke i tvil om at jeg foretrekker det siste. Har fått mine tre barn og er fornøyd. Hadde imidlertid gått for ks om jeg skulle hatt flere og hadde gladelig betalt ekstra regningen selv om det var det som skulle til.

Man kan jo kanskje fokusere litt på all risikoen ved vanlige fødsler også. Kjenner flere som har fått sitt barn skadet under fødsel, hvorav ett tilfelle med dødelig utfall for barnet, og ett tilfelle hvor barnet har blitt skadet for livet og har fått erstatning på over 4 millioner. Har født to av mine tre barn vaginalt og barna har heldigvis ikke fått skade av fødselen, men jeg har selv revnet stygt og må si at ett sår på magen er å foretrekke.

Jeg har skrevet dette i flere innlegg, men det er verdt å gjenta... Blant leger i Norge tar 22% keisersnitt og 14% av jordmødrene. Er ks virkelig så farlig når mange av de som sitter på kunnskapen velger det? Noen er sikkert akutte også, men uansett høye tall.

Hei jenter.

Vil bare få blande meg litt inn i denne debatten her.

Keisersnitt er en grei løsning dersom det er en rimelig grunn til det.

Men grunnen til at man helst ikke vil utføre et snitt uten rimeig grunn er jo nettopp faren for komplikasjoner.

Et keisersnitt er jo ikke en liten operasjon som er helt ufarlig.

For barnet sin del er det en større påkjenning å komme til verden ved et snitt eller ved en vaginal fødsel.

For moren er det jo helt klart værre de første dagene og det er en sjans for infeksjoner o.l.

Grunnen til statestikken kan jo være at en jordmor ikke tar avgjørelsen om et keisersnitt uten at en lege har vært inne å vurdert saken dersom det ikke er pga at fosterlyden blir borte, da katastrofe snitt.

Mitt råd til alle er å tenke seg godt om før man selv veler et snitt dersom det ikke ligger noen klare fysiologiske årsaker til det.

Det er ikke bare ett snitt, få barnet ut og så er man fit for fight igjen.....

Jeg hadde hastekeisersnitt med mine tvillinger (første fødsel), ja det var dramatisk, men det handlet ikke om keisersnittet i seg selv. Hadde ingen problemer med keisersnittet, mistet lite blod, var i fin form etterpå. Ingen infeksjoner og faktisk et pent arr! Har ikke født vanlig men har tenkt til å forlange keisersnitt denne gangen også, men selvfølgelig ønsker jeg et planlagt for å være våken og få med meg fødselen denne gangen:-D

Annonse

En venninne av meg tok planlagt keisersnitt. Da hun først sa hun ønsket det, ble hun stappet full med skremselspropaganda: Keisersnitt er kjempefarlig, det er store sjanser for komplikasjoner, det er farlig for babyen osv osv. Etter en stund fikk hun likevel innvilget planlagt keisersnitt.

Da hun skulle ta keisersnittet, snakket hun med legene som skulle utføre snittet. Da var tonen en helt annen:

"Dette er et rutineinngrep, noe av det vanligste vi gjør", sa legene.

"Helt ærlig, så er farene for komplikasjoner veldig små - ikke noe større enn ved vaginal fødsel, så dette er aboslutt ingenting å grue seg for", fortsatte han.

"Jeg mener faktisk at keisersnitt er vel så bra for barnet", sa en tredje lege.

Hmm. Dette sier jo litt.

Synes jo også det faktum at kvinnelige leger og jormødre velger planlagt keisersnitt langt oftere enn andre damer sier det meste om skremselspropagandaen og farene.

Selvsagt er ikke keisersnitt bra på alle måter - det er heller ikke en fødsel.

Dessverre er det veldig mange damer som sluker all informasjonen de får fra helsevesenet rått- uten å stille spørsmålstegn ved den. Deretter går de inn på Barnimagen og videreformidler alt de har hørt fra en dum jordmør, og presenterer det som sannheten.

Husk at det er viktig å stille seg kritisk til all informasjon man mottar. Sjekk fakta selv, og still spørsmålstegn.

"Ingen må tro at et keisersnitt er en enkel løsning for mor og barn. Det beste er å føde naturlig", fastslår jordmor Siri over alle keisersnitt-innleggene...

Hvis det beste er å føde naturlig - hvorfor tar da jordmødre + leger keisersnitt LANGT oftere enn andre damer?

Du har rett og slett ikke så mye troverdighet når du fastslår at "det beste er å føde vanlig" når SÅ mange av dine kolleger tydeligvis er av en annen oppfatning.

PS: Jeg kommer selv trolig til å føde vaginalt. Irriterer meg bare over denne pekefinger-holdningen: Vi vet hva som er best for deg! Det gjør dere alldeles ikke.

Hadde folk hatt høyere tiltro til helsevesenet, tror jeg keisersnitt-frekvensen hadde vært lavere. Jeg kjenner mange som sier rett ut at de ikke stoler på norsk helsevesen eller norske jordmødre. Veldig mange har dårlige oppleveser med helsevesenet bak seg - de har opplevd arrgoanse, lite empati og til og med overgrep.

Her har dere i helsevesenet en STOR jobb. Dere bør starte med dere selv, i stedet for å fastslå hva som er den beste fødselsmetoden for kvinner.

Hei anonym

Jeg hadde blodpropp i morkaken og det var veldig BRA at babyen ble forløst med keisersnitt, det var bra for meg også fordi jeg hadde panikk for en normal fødsel selv om jeg har født to ganger tidligere.Det er galt av folk å uttale seg om noe de ikke har peiling på.Det handler om mer enn bare selve keisersnittet for dem som ber om å få det.Det ligger alltid en årsak bak dette ønsket, gjerne psykisk men også det at mange har opplevd skrekkelige fødsler tidligere hvor de kansje holdt på å miste babyen eller de ble ødelagt nedentil.Det kan også være en fortid, et dårlig forhold til barnets far eventuellt et overgrep med i bildet.Disse tingene må leger og jordmødre redpektere ellers så begår DE overgrep mot den gravide ved å tvinge henne igjennom en vanlig fødsel.Babyen kan like så godt ta skade av vanlig fødsel, jeg fødte min første baby før tiden og det var så vidt han overlevde, takk og lov at det gikk bra!

Mange barn har kommet til verden ved keisersnitt helt uten problemer og de er sunne og friske.Basta.

Jeg har htt to vaginale fødsler og to planlagte keisersnitt - det siste for bare tre uker siden. Forrige keisersnitt gikk bra, men denne gangen er jeg skikkelig dårlig. Har fått infeksjon og andre komplikasjoner og har problemer med å bevege meg. Selve opersjonen gikk greit, det er etterpå som har vært ille. Etter mine vanlige fødsler har jeg vært mye raskere på bena enn jeg er nå!

"Blant leger i Norge tar 22% keisersnitt og 14% av jordmødrene. Er ks virkelig så farlig når mange av de som sitter på kunnskapen velger det? "

Jeg skjønner ikke helt de der tallene. Hvor har du dem fra? Og hva dreier de seg om? Er det prosenantall fødselsleger og jordmødre som foretrekker ks, eller?

Jeg hadde planlagt KS med min lille prinsesse på 2,5 (hun lå med rompa ned), og det var den mest fantastiske fødselen man kan tenke seg! Det var vidunderlig! Jeg la meg inn frisk som en fisk, operasjonen gikk fint, jeg hadde samboeren min ved min skulder hele tiden, og vi fikk se lillejenta bare sekunder etter at hun kom ut:)

Jeg ønsker KS neste gang også (er i uke 10 nå), men vet ikke om jeg får det...

Klæm:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...