Gå til innhold

Brystskjold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som bruker brystskjold daglig eller iallefall flere ganger i uken?

Jeg har små brystvorter og lurer på om det er mulig for meg å fullamme med brystskjold. (umulig uten) Har hørt at slike skjold kan føre med seg brystbetennelser pga. brystet ikke får tømt seg skikkelig. Stemmer dette? Erfaringer ellers?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brukte de i 7 mnd under forrige svangerskap,hadde ingen problemer.

Skrevet

Jeg ammet en stund med brystskjold, selv om det er litt ekstra arbeid er det et fint hjelpemiddel hvis det ikke går uten! Det som er negativt med brystskjold er at utdrivningsrefleksen ikke blir like godt stimulert, derfor blir ikke alltid brystet like godt tømt. Det du kan gjøre er å få en nesespray som hjelper utdrivningsrefleksen, får den på resept. Sikkert bare å ringe legen!

Hvis brystet ikke blir skikkelig tømt, kan du pumpe ut resten 1-2 ganger for dag, så du ikke får betennelse og du opprettholder melkeproduksjonen!

Har hørt flere som har fullammet med brystskjold, med oss gikk det et par uker, men var mange andre grunner til at det ikke gikk. Ihvertfall lettere å vaske og koke brystskjold og styre litt med nesespray osv enn å gå helt over til flaske. Hører mange her mener det er den "lette veien ut" men det er det ikke.. Lykke til! :)

Skrevet

Jeg ammer på fjerde måned med brystskjold. Prøver å la han suge litt på hvert bryst uten skjold 1-2 ganger om dagen mot slutten av en amming. Har ingen problemer med det så langt. Har så mye melk at jeg må pumpe ut litt av overskuddet innimellom, mem det gjør ingenting for jeg sparer til jeg skal jobbe...

Skrevet

Jeg brukte skjold noen måneder fordi brystvortene mine var litt små så han ikke fikk skikkelig tak. Og det funket kjempe bra! Var gjennom mange typer, og favoritten var Medela, du får kjøpt den på sykehusapotekene. Jeg fullammet med skjold og hadde ingen problemer m brystbetennelse el noe. Føler du at du ikke får tømt el lignende kan du jo pumpe litt også.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen - nå ble jeg lettet:)

Ser at det finnes forskjellig størrelse på brystskjoldene. Er det slik at st.S er for nyfødte eller går man etter brystets størrelse?

Og må disse skjoldene kokes mellom hver gang? Går ut fa at man kan bruke dem flere ganger og at det ikke er bruk og kast.

H.I.

Skrevet

Vet ikke noe om størrelser. Har kjøpt medela skjold, har ikke sett noen størrelsesangivelse på de, men det kan jo være meg som er blind... I starten (les: de 2-3 første ukene) kokte jeg skjoldene mellom hver gang. Etter hvert gled det ut, og nå skyller jeg det under varmt vann eller legger det i en bolle med kokendevann fra vannkokeren. Mini har ikke blitt syk enda hvertfall...

Skrevet

Bruker også skjold, brukt det i 2 mnd nå og har fortsatt melk, har ikke hatt brytbetennelse og jeg pumper meg stort sett en gang om dagen for å tømme. Pumper før jeg legger meg sånn at jeg slipper sprengen og lekkasjen om natten.. Vi måtte begynne med skjold fordi snupp hadde feil sugetak. jeg vil fortsett med skjoldet så lenge jeg har melk..håper det er lenge ennå.

Skrevet

Eg brukte skjold de første seks ukene fordi gullet var for liten og svak til å klare suge skikkelig. Pumpet meg innimellom, men langt fra hver dag. Har helldigvis aldri hatt brystbetennelse. Brukte Medela skjold som eg fikk utlevert på sykehuset, de var str L. Prøvde også andre merker, men likte Medela klart best.

Skrevet

Jeg fullammet med skjold, lillemann skjønte ingenting av pupp uten skjold. Har aldri hatt problem med hverken utdrivning eller dårlig tømming av brystet. På sykehuset da han ble født sa de til meg at jeg burde pumpe en gang i døgnet, begge bryst så jeg fikk tømmet meg ordentlig. Dette måtte jeg faktisk slutte med for da ble jeg storprodusent som to kyr tilsammen! Jeg prøvde flere typer og avent sine var mine favoritter. NUK sine funker også bra. For meg var chicco og medela sine skjold helt talentløse. Jeg kjøpte 7 skjold som jeg kokte hver morgen. Hadde rene skjold i en pose og brukte i en annen slik at jeg slapp å styre med vasking og koking for hver gang.

Lykke til!

Skrevet

Jeg fullammet med skjold de første månedene pga. små brystvorter og fordi ungen min hadde feil sugeteknikk. Men så en vakker dag tok han brystet uten skjold og jeg var herdet, så nå har jeg ammet uten i et halvt år. Jeg har bare gode erfaringer med brystskjold. Fikk tømt brystene. Jeg måtte aldri pumpe meg. Men jeg prøvde daglig å amme litt uten skjold, fordi jeg ønsket å slippe å måtte bruke skjold.

Jeg kokte skjoldene en gang i døgnet. Det var det jeg fikk beskjed om på sykehuset. Vasket dem ellers.

Det er nok individuelt hvilke skjold en liker best. For min del var det medela sine som var best. Chicco var forferdelige. Prøvde avent på sykehuset, og de fungerte helt greit.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...