Gå til innhold

"Gamle twilightere" Ny tråd 19.01.2007

Anbefalte innlegg

Skrevet

God morgen svampen og alle andre! Det høres jo nesten ut som minisvampen kanskje har tenkt seg ut da snart?

Her har natta gått bedre enn den forrige, noe som egentlig ikke skal så mye til. :-) Snuppa la seg med oss klokken 23-23.30 og sov til kl 2 og har våknet annenhver time. Selv om det er slitsomt er det en forbedring fra hver halve time. Nå ligger stinkbomba mi (som faktisk ikke er stinkbombe i dag) og sover søtt.. er begynt å grynte litt, så det vil vel si at hun melder i fra om at våken tilstand er rett om hjørnet :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns vi har hatt ei fantastisk natt her i huset:) Hu sovna i sin egen seng allerede klokka ni slika at pappen og jeg fikk sett film:) Etter to timer våkna hu og var skikkelig utilpass. Bæsja og kasta opp slik at hun fikk masse kos og mer mat. Klokka ett var vi sikre på at jenta sov og var fornøyd. Da la pappa'en henne og hun sov til 5 i egen seng, spiset og sovna ved siden av meg. Sov da til 8 og vi stod opp:))

Skrevet

Godt å ser flere har hatt litt bedre netter, får håpe vi alle er inne på rett spor nå :o) Martine har akkurat sovnet nå, etter å ha vært våken ihvertfall siden kl 15 - hun har spist x antall ganger, og ellers bare kikket seg rundt, så sosial og våken! Håper det betyr at hun skal sove til natten. Nettene er betraktelig bedre her, for nå spiser hun og sovner igjen i løpet av det neste kvarteret. Så selv om hun spiser ofte, får jeg ihvertfall en god blund mellom hver økt. I morgen begynner pappaen på jobb igjen, spent på hvordan det blir...nå kan jeg ikke bare overlate mye til han på natta! I morgen kommer også helsesøster på besøk, veldig spent på det, har hørt veldig mye (dessverre negativt) om helsesøstrene i vårt område...men jeg får møte henne med åpent sinn :o) Har ihvertfall masse spørsmål, så blir ok å få besøk av henne. Martine er jo tre uker på tirsdag, så syns sånn sett det er på tide at de tar hjemmebesøket.

Det er et fantastisk vintervær i nord, men utrolig kaldt!! Så kaldt at vi bare holder oss inne om dagen. Men var ute på verandaen og fikk med meg en liten dose sol - er jo helt underernært på sollys :o) Kom du deg ut en tur Sponge? Hørte det var utrolig glatt her, så håper du var veldig forsiktig - ikke noe særlig å gå på holka med et utsatt tyngdepunkt. Jeg ble veldig glad i broddene mine etter et lite fall på isen!

Ha en fortsatt fin helg jenter :o) Venter spent på div oppdateringer, høres jo lovende ut for både den ene og den andre her - snart er alle små på utsiden av magene!

Skrevet

hmm. det snør i Stavanger....

Skrevet

God kveld godtfolk! Ja nå tror jeg det bare er Sponge og meg igjen her med barn i magen. Venter spent på oppdatering fra Gullemor og Smaskeli. Høres ut som det går fint med alle småttisene :)

Ikke så mye nytt her, _blittelitt_ mer futt over kynnerne. Kniper småvondt foran på magen noen få ganger i natt og i løpet av dagen, men ikke noe i korsryggen eller noe i nærheten av regelmessighet. Det får nå ta den tiden det tar og har ikke tatt fatt på fødefremmende tiltak - kanskje bortsett fra å vaske vinduer som jeg har forstått at alle høygravide gjør :) Hatt en fin helg med familien og tusler rundt og flikker på redet - kjenner veldig behov for å ha ting rent, ryddig og klart.

Knallfint vær i Bergen i dag til en forandring! Tror det gjorde at det endte med 84 dager på rad med nedbør.

Skrevet

Godt å se deg, rahi! Jo, da, jeg har litt stramming i magen og mer eller mindre konstant murring i korsryggen, så jeg tror ikke minisvampen har planer om å bli der inne til evig tid, i alle fall. Men er mentalt innstilt på å gå til laaaaangt over termin, alt for min egen mentale helse. Må innrømme at jeg ikke prøvde meg på tur ut selv om det ganske riktig har vært fantastisk vær, i stedet sendte jeg "nanny" ut med LT så han fikk seg en lur i vogna og jeg en på sofaen. Deilig... Nå planlegger jeg å bruke kvelden på dårlig tv (til en forandring) og deretter ha en rolig natt - i morgen slipper jeg til og med å få LT i bhg selv:) Skal vaske litt tøy og kanskje bake brød og satse på at telefonen virker litt bedre i morgen enn den har gjort i dag. Ikke store ambisjoner, altså!

Skrevet

Heisann, jeg stikker innom igjen for å oppdatere meg (og dere) litt :) Blir dårlig med tid til å innom nett hver dag merker jeg. Dermed blir også innleggene veeeldig lange... beklager jenter, lover å korte ned etterhvert!!!

Kjenner godt igjen natt-problematikken en del snakker om... Har vært en del netter her i huset som virkelig har sugd, mye luftproblemer på knøttemor og mat hele tida har resultert i relativt dårlig søvnkvalitet og humør på både mamma og pappa. Men de siste to nettene har vært nesten herlige! Iseng litt seint må innrømmes - litt over midnatt - men så har knøttemor sovet til halv seks, og så til ni igjen!!! Og idag sov faktisk storesøster til 1130!!! Jeg og knøttemor sto opp kl 11, brukte god tid på badet og kosa oss skikkelig, gikk opp sammen for å vekke storesøster, og vi ordna kaffe til pappa og "uggibuggi"-vekking 1230. Kjempekoselig søndag rett og slett :)

Håper natta inatt blir like god - kjenner jeg trenger noen timer sammenhengende søvn for å klare av å være tobarnsmor og håndtere to unger hver morra, den ene bestemmer selv nøyaktig når hun trenger mat, og den andre er i trassalderen og skal i barnehagen til et gitt tidspunkt... hjelp! Jeg beundrer alle der ute som med viten og vilje formerer seg ytterligere!!! To barn er meeeer en nok...

og så må jeg innrømme at en av grunnene til at nettene har bedret seg er fordi vi fortsatt samsover (knøttemor ligger riktignok i voksipose mellom oss så hun ikke ligger under samme dyne), og jeg lar henne sovne til puppen innimellom... kanskje ikke helt etter boka altså, men søren heller, hun er jo bare drøye to uker. Imorra skal den indiske babyvugga henges opp over senga vår, så når magen min er såpass god at jeg kan reise meg for å ta opp ungen derfra til natt-amming (fortsatt vondt etter å ha blitt sløya grundig gjennom både muskler og annet stæsj) skal hun ut av storsenga. Og da blir det kanskje litt action på mor og far også? Har blitt litt på pappa allerede, men JEG kjenner på meg at jeg har vært uten lenge nok nå gitt!!! Hadde kanskje håpet at dette fødsel/barsel-greiene skulle legge en liten demper på den unormale lysten min, men neeeida. Heldigvis er jeg i større stand til slike aktiviteter rent fysisk nå enn forrige gang :)

Skrevet

En to-treåring som sover til 1130 og lyst på sex etter å ha fått sløyd magen for to uker siden? Jeg er så imponert, jeg bøyer meg i støvet... Wow. Og jeg heier forøvrig uhemmet på samsoving og nattamming - selvfølgelig snakker jeg her om den første tiden - det er det som gjorde at jeg overlevde LTs babytid og jeg kommer gangske sikkert til å gjenta eksperimentet. Jeg hadde på ingen måte fungert om jeg skulle stått opp, ammet, bysset og lagt og _så_ prøvd å få søvn selv før neste økt! Spesielt ikke med magemuskler noen akkurat haddde brukt som filét-trening!

Fortsatt murring i ryggen og "støl" i lårene, men det er vel omtrent det de fleste av dere her inne holdt på med fra uke 20 sånn cirka, så jeg forventer ingen action med det første. I dag får jeg besøk av ei som har termin 2 dager etter meg, vi skal spise muffins og snakke sånt fødsel-baby-vondt-amming-syt som ingen i våre omgivelser har lyst til å høre mer på nå:) Skal bli trivelig å se henne - typisk nok gjorde vi avtalen pr sms i natt siden vi begge var våkne for å ta nattens femte tissetur.

Så hvordan har natten vært hos Hanne og Stinemor og lille Live? Noe nytt fra Smaskeli og Gullemor? Rahi - fortsatt på "mitt lag"? Ha i alle fall en strålende dag, alle sammen:)

Skrevet

ÆRE VÆRE SVAMPE!!!!!!

Du er den beste beste beste.. helt gull!!! Hehe... vi prøvde metoden din, som Hanne også gjorde. Og tenker du ikke snuppa har gitt oss en av de beste nettene til nå. Riktig nok har hun sovet 4 timer fra 00 til 04 før, men da har hun våknet hver time etterpå. Men! I går prøvde vi som sagt svampetips. Vi fóra lille Live masse, hadde hun i mellom oss i sofaen hele dagen, samt holdt henne en del våken mellom skiftene, og la henne kl 23.30. Da la hun seg våken og lå å titta, men sovna etterhvert uten å ville opp i senga til oss. Det var helt stille til kl 03, da ble det bleieskift i halvmørket, samt mat igjen. Og så kommer det store! Jenta sov til 07!!!! DA tok jeg henne opp i senga og gav pupp og koste oss litt, før hun sovna igjen til 9 :-) Det er jo bare lykke!

Nå blir det spennende å se om vi klarer det denne natta også!

Tuuuuusen takk for glimrende tips svampen.

Skrevet

Fortsatt på ditt lag, Sponge, men ikke så mye lenger nå tror jeg. Har ganske så vonde kynnere som har tatt seg opp fra tidlig i morges og ikke gitt seg ennå. Holdt på slik hver natt i fem døgn forrige gang - stoppet opp igjen på dagtid og sånn sett ingen grunn til å bli for ivrig. Men siden det som regel går fortere andre gangen og jeg satser på at det ikke stopper opp igjen, legger jeg tips på at lillebror blir født 23. januar :) Synes det roa seg tvert i det jeg fullførte setninga....kanskje 24. da.

Bare kjekt med lange oppdateringer, Ka-ping, når vi ikke er like ofte innom som før. Spreke småbarnsmødre her :)

Ja, fint å ha noen å prate graviditet og baby med som er like opptatt av det som en selv! Husker litt brydd fra sist at jeg plaga andre med litt vel detaljert info om hvordan natta med veslejenta hadde vært. Helt greitt med de som er i samme situasjon og fryktelig kjedelig for andre.

Ha en fin dag alle sammen! (satser på å legge inn en liten oppdatering om det skulle begynne å bli mer spennende her)

Skrevet

Spennende, rahi! Jeg snakket akkurat med mammaen min for første gang på lenge, og da jeg i en bisetning nevnte noe om murring i ryggen hørtes det ut som at hun var klar til å sette seg i bilen med det samme. Men jeg har jo hatt det siden torsdag, ikke noe ille men nok til at jeg kjenner det og tenker litt på at "Hm, jeg skal visst ha barn" en del oftere enn før. Tror nå likevel jeg blir sistemann her, så jeg er mer eller mindre forberedt på å finne et "nedlagt"-skilt neste gang jeg logger inn:) Bare si fra hvor dere drar hen, hvaslags overskrift jeg kan finne dere under på DinBaby, for der var det så mange skumle, søvndepriverte hormonbomber sist jeg fødte at jeg ikke tør å dra dit uten venner!

Meg og lille Live: Så herlig at dere har hatt en OK natt! Det er så utrolig deilig når man våkner en morgen og livet _ikke_ er helt grått av søvnmangel. Måtte det bare fortsette;)

Skrevet

Lille smaske baby er vel ute. Kom i full fart på lørdag 1820......Ei herlig prinsesse

Fødselshistorie kommer senere. Nettopp kommet hjem fra sykehuset ;o)

Skrevet

GRATULERER SÅ MYE TIL SMASKELI! Godt at alt er vel og ser fram til å høre hvordan det gikk fore seg :)

Gratulerer til de som har fått noen timers god søvn etter svampeoppskriften. Husker fra sist hvor utrolig godt det er! (tror jeg hadde en pause midt i skrivinga sist, for innlegget til `meg og lille Live` var ikke der da..)

Dere får legge igjen spor på 3. trimester hvis dere flytter tråden - kan være jeg ikke er innom på noen dager. Eller vi kan vente her på SpongeBob under tråden "den siste svamp" eller "mens vi venter på svampe". Uffa, kanskje litt mye ventepress da..

Her er det vonde tak omtrent hvert 10 min. Hvis det går jevnt og trutt framover håper jeg at vi kan dra på sykehuset i løpet av kvelden. Hvis det ikke stopper opp da..

Fikk beskjed om at jeg kunne begynne å tenke på å komme når jeg hadde hatt rier med varighet på 1 - 1,5 min med fem minutters mellomrom i en til to timer. Akkurat nå høres det fælt ut, j..... vondt dette her *smiler tappert*

Tror ikke jeg trenger så mye fødestøv lenger, men send gjerne masse endorfiner og gode tanker :)

Skrevet

GRATULERE SMASKELI!!! Så koselig å høre, og så flott at alt har gått bra :o) Ei lita jente...så flott :o) Gleder meg til å få mer oppdatering. Kos dere masse hjemme!!

Så da er det Rahi og Sponge igjen? Gullemor må vel ha fått nå?!? Høres jo veldig lovende ut for Rahi og Sponge også, tipper de to små finner veien ut av magen ganske snart!

Her har vi hatt en såååå bra natt :o) Har ikke så høye krav da, men snuppa sov 3 timer av gangen, og det var helt skjønt! Så godt å endelig føle seg litt våken på dagtid. Hun spiser fort og greit på natta, og sovner igjen i løpet av 10-20 minutter, så jeg kan legge henne over i egen seng. Her er det ingen samsoving altså, hverken jeg eller Martine liker det særlig godt, som mor så datter tydeligvis :o) Nå er det bare å krysse fingrene for at dette fortsetter!!

Er så imponert av dere nybakte mødrene som allerede tenker på og har litt sengekos...har ikke akkurat tenkt i de baner her, tenker på søvn jeg :o) Måtte le i dag da jeg stod opp da....tok opp snuppa fra senga i går kveld, hun var klissvåt trodde jeg, og bar henne inn på badet i amme-bh for å skifte. Det viste seg å være enorme mengder helt tynn bæsj, og vi vasket og styrte og tuslet i seng igjen...tok på amme-bhen igjen i dag tidlig, og først etter en stund så jeg den var full av størknet bæsj...!! Så sammens med den, mye melkegris, gulp og lite søvn på oss begge tipper jeg jeg enda ikke har fristet min kjære til særlig mye sengekos :o)

Har forresten hatt besøk av helsesøster i dag, jeg hadde jo hørt mye negativt om de i vårt område, men heldigvis virket hun ok. Litt treig, men fornuftig og rolig. Tror det skal bli bra jeg :o) Skal på 6 ukers kontroll om 1 måned, gleder meg litt til det. Ser jo at hun har lagt på seg og trives, så har ikke orket gå innom for veiing og sånt, men er litt nysgjerrig på hvor tung hun er blitt nå. Kanskje vi går på helsestasjonen en dag når det ikke er så kaldt! Er masse snø og iskaldt her, utrolig fint vintervær! Skulle gjerne tatt en skitur...men det får bli neste sesong :o)

Skrevet

Oioi, Rahi, så spennende!!! Lykke lykke til :o) Sender masse smertestillende tanker og endorfiner, dette går så bra atte! Snart kommer lille-Rahi!!!

Skrevet

Gratulerrer til Smaskei, og velkommen hjem med vesla! Vi gleder oss til å hør emer. Og Gullemor???

Utrolig hvor vant man blir til andres kroppsutsondringer, eller hva, Stinemor? Jeg fikk besøk i dag og tok meg faktisk i å sjekke om jeg hadde noen snørrflekker på klærne etter LTs tårevåte avskjed i morges. Han syntes det var en total tragedie å skulle bli kjørt til bhg av noen andre... Fikk akkurat melding om at de er tilbake om 45 minuter - da er maten klar og venter og jeg kjenner meg som en fantastisk husmor. Har jo til og med bakt til besøket mitt _og_ svingt meg med støvsugeren, så nå fortjener jeg en feminutter på sofaen så snart potetene har fått sitt:)

rahi: Spennende utvikling, jeg sender alt av smertestillende din vei og nøyer meg med en paracet hvis ryggen blir verre i løpet av kvelden, merker jo ikke noen regelmessighet i det som foregår der, så jeg skal på ingen måte holde dere her på BiM. Som sagt, bare si hvor dere går, så skal jeg og SpongeBaby komme etter når det engang skjer noe. Har jo som dere vet alltid ligget litt etter... Titulerte meg jo "den siste Twilighter" en stund, og nå begynner jeg virkelig å kunne leve opp til navnet! Gubben har forresten bedt tynt til alle høyere makter om at det ikke skal skje noe onsdag, så hvis ikke loven om tingenes iboende faenskap tilsier at det skjer da skjer det vel ikke før langt ut i februar. Jeg mener, jeg er jo faktisk ikke "overtidig" før 8.2 eller noe...

Nei, jeg skal gå og røre i en saus og smake til kålstuingen - i dag blir det nemlig kjøttkaker i brun saus, potetmos og kålstuing til middag. Er ulvesulten for tiden...

Skrevet

Og når jeg finner tråden nederst på side to skjønner jeg virkelig at jeg _er_ den siste Twilighter... Jeg tror jeg går til sengs, jeg...

Skrevet

Isjda...forsvant tråden så langt ned?! Jaja, kanskje blir du den siste twilighter - men den som venter på noe godt venter ikke forgjeves vet du :o) Vi venter her sammens med deg, snart skal vi alle over på Dib! Nå er det kveld her i huset...gjesp...satser på en bra natt i natt også, men har mine tvil! Venter spent på meld fra deg Sponge, snart kommer svampebabyen! Natta

Skrevet

To dager til termin, og SpongeBaby viser ingen tegn til utålmodighet. Skal til JM i morgen og tenkte å høre om hun har noen gjett, men tar det egentlig med ro fortsatt. Har den evinnelige murringen i ryggen og i går hadde jeg masse kynnere (stram mage og hyperaktiv SpongeBaby), men nå har heldigvis magen roet seg. At Stinemor holdt ut fra uke 23 skjønner jeg bare ikke, all respekt!

Så jeg surrer rundt i min baby-frie tilværelse, i dag har jeg ambisiøse planer om en tur i snøen og kanskje på butikken og ellers ingen ting - skal sove mer, eller kanskje bade? Jeg er ikke sikker på om jeg kunne gjort dette særlig lenge, men baby kommer vel på et eller annet tidspunkt, så da blir det orden og travle dager igjen!

Og forresten - masse masse gratulasjoner til Gullemor, Gullefar og lille Ingvild, gjentar det her også for sikkerhets skyld:)

Skrevet

Kos deg masse du Spongebob, med tur i snøen og lite annet, det skal nytes late fine dager før en plutselig må være i form hele tiden :o) Er jo nettopp derfor du har permisjon nå! Travle dager får du nok tidsnok ja.

Martine har plutselig litt trøbbel med å sove godt, våkner veldig fort når vi legger henne ned, også er det opp og ned x antall ganger før hun endelig sover noen timer. Tror fremdeles det er magen som plager henne. Lite raping, men desto mer propping og storarbeid, og da er alt ok en stund :o) Begynner å kjenne på kroppen at jeg ikke har sovet ordentlig siden i fjor, men sånt kan en jo ta igjen senere. Er jo så stas og kos med smått i huset :o) De små gjør jo så godt de kan, tar jo litt tid å venne seg til livet utenfor livmoren. Fikk også bekreftelse fra helsesøsteren i går at det vi gjør er fornuftig og at vi er på rett vei, og da er det jo bare å stå på videre, så blir det vel litt mer nattesøvn etterhvert :o)

Må jo også gratulere Gullemor med Ingvild!! Så godt å høre at alt har gått bra :o)

Skrevet

God morgen jenter...

HEr er vi tilbake til tulle tøyseland om natta, men ike fullt så ille som før.. nå er det 22-00:30-02-03-05-07 og så deilige sover enda... ! Men men, vi prøver igjen..

Gullemor tok tilbake kontrollen i heimen ser jeg, masser av gratulasjoner til henne.. !

Sponge: hold ut! Svampen kommer nok når som helst nå. Vi forlater deg ikke før du kommer med over til Twilight tråd på DIB :-)

Ha en fin dag alle sammen, må gni søvna utav øya og komme meg i gang :-)

Skrevet

Høres ganske slitsomt ut det der Meg og lille Live, blir ikke mye søvn på deg...men lille Live har ihvertfall matvett og har kanskje tenkt å bli store Live? :o) Vi får bare holde ut nattevåket, så blir det nok bedre snart!

Skrevet

Har forresten noen spørsmål...kanskje dere andre erfarne mammaer har svar :o)

Først et om melk og amming. Martine tar godt tak, og svelger som en helt. Men i starten av ammingen virker det ikke som hun klarer å ta helt unna, plutselig oversvømmes det av melk rundt munnen, og hun mister selvfølgelig taket. Da står det bokstavelig talt som en fontene overalt, og vi griser og styrer med melk en stund. Må holde for og tørke godt av før vi kan fortsette igjen, og da går det greit resten av ammestunden. Er jo ikke noe stort problem, men griser jo sånn innimellom...hehe... Er det normalt at det kommer så mye, har dere det sånn? Lurer litt på om jeg skal prøve å håndmelke av litt melk før hun tar tak, noen innspill?

Så et spørsmål om trilletur. Vi har ikke vært på så mange turer, for det er jo så kaldt i nord! Har gått noen få ganske korte turer, og da tar jeg inn bagen så hun kan sove videre inne. Men med en gang vi stopper å trille våkner hun igjen. Er det noe som bare går seg til tror dere? Erfaringer?

Er jo helt grønn selv, så må jo bare spørre :o) Ha en fin dag da jenter!

Skrevet

Høres ut som at "utdrivingsrefleksen" fungerer strålende hos deg, i alle fall. Det går seg nok til når brystet ditt blir tilpasset hennes tempo og appetitt og hun lærer seg å svelge unna, men hvis det blir veldig mye styr og søl kan du jo pumpe litt først. Kan jo alltid være greit å ha litt ekstra på lur til økedager og veldig urolige netter når puppen plutselig er kjempetom...

Angående søvn høres jo ut som lille Martine er et lite vanedyr? Når de er såpass små bruker de minst 20 min på å gå fra lett til dyp søvn, så kanskje du avslutter for fort? Du kan se på dem når de går fra lett til dyp søvn, hele kroppen (spes hender og armer) slapper plutselig av og pustingen endrer seg. Da kan det være enklere å flytte henne o.l. De går raskere fa lett til dyp søvn når de er ca 3 mnd gamle, så det går seg nok til. Men har du ikke et sted hun kan stå ute og sove? Er hun godt pakket inn i voksipose el.l. kan det jo være deilig å sove ute i frisk luft - vognbagen blir veldig varm når du tar henne inn uansett hvor mye du åpner på pose osv. LT sov i alle fall best ute rimelig lenge, og nå er det jo umulig å få ham til å sove lur inne om dagen - han _må_ ut i vogna.

Skrevet

Takk for råd Sponge! Det går seg nok til med melka ja, ihvertfall ingen tvil om at det er kommet godt i gang :o)

Har tenkt hun skal sove ut ja, men enn så lenge er det jo veldig kaldt, og helsesøsteren mente vi burde vente litt med det. Evt først forsøke inne på et kaldt rom etter turen..vi får bare vente til det blir varmere i været. Det er forresten ikke å flytte henne som er problemet, hun våkner med en gang vognen stopper. Har vært å handlet noen ganger, og når vi står i kø blir det ramaskrik fra vognen :o)

Nå er det ei som skal ha mat igjen...ha en fin dag :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...