Gå til innhold

Når begynne å kjøpe inn?

Anbefalte innlegg

føler at dette kanskje er et litt teit spm, mn må jo få svar noen plass:p

hva er det viktigste å handle inn/gjøre klart/forberede i 1. trimester?? er ca 7 uker på vei nå, skal begynne å legge v penger hvar mnd fra jeg får stipendet neste uke, mn er det noe jeg burde kjøpe inn nå de siste 5 ukene av trimesteret??

setter stor pris på svar=)

Fortsetter under...

Heisann...

Det er ikke noe teit spørsmål å komme med, men det jeg ville ha gjort er å legge til side litt penger slik som du tenker å gjøre også heller ta å bruk pengene på å kjøpe det litt mammaklær til den tiden kommer om du ikke trenger det allerede...men noe generellt å kjøpe til 1,trimester er det ikke...

Lykke til videre...

• 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg kjøpte et søtt lite kosedyr nesten med en gang jeg fant ut at jeg var gravid. Det var så koselig å kjøpe inn en liten ting...

Ellers er folat er jo viktig. Men det meste av utstyret venter jeg med til det nærmer seg. Mye kan jo skje.. Sikkert lurt å vente til du har vært på ultralyd (hvis du skal), som en over her nevnte... Det er jo ikke verdt å vente med alt helt til siste uka heller... En kan få bekkenløsningsplager og bli tung og sliten eller føde for tidlig, så...

Det sies jo at de fleste gravide er i best form mellom når de er mellom 20 og 30 uker, så kanskje dette er tiden å begynne å handle litt... Ikke noe vits i å stresse med utstyret, men kos deg med innkjøpene.

Mannen min ville jo ikke være med og handle noe før de siste ukene til førstemann... Men det ble jeg litt stresset av, så jeg handlet det meste selv. Men vogn og bilstol ville jeg ha med han på, og det ordnet vi den siste måneden.. Det gikk fint det, men så fødte jeg dagen før termin også. Ikke alle er så heldige med timingen... ;-)

• 6 måneder senere...

Annonse

• 2 uker senere...
  • 1 år senere...
  • 4 måneder senere...

vent med å kjøpe til senere, så slipper du å angre senere for at du ville ha en annen type av noe.

sjekk ut hva som fins av vogner, senger, bæreseler, stellebord etc.. og bruk lang tid på å bestemme deg for hva du vil ha. og når du har bestemt deg, så vent gjerne litt, og så se over mulighetene en gang til..

når det gjelder såper og kremer og sånt, så får du kanskje mange gratisprøver som du kan teste ut først. finn ut hva du er fornøyd med, og om det passer ditt barns hud, før du kjøper noe. les evt tester på nettet.

av klær til babyen kan det være greit å ikke ha alt for mye i de minste størrelsene, om det blir for smått. da er det sikkert noen bestemødre som villig drar ut å kjøper ekstra klær i de str om det skulle være nødvendig med mer allikevel.

jeg kjøpte en del tidlig, som jeg etterhvert fant ut at jeg ikke var fornøyd med, og måtte bytte ut. og selv om jordmor trodde babyen kom til å bli litt over 3 kilo, ble hun nesten 4 og et halvt kilo, og det var mange klær som ikke passet..

• 4 uker senere...

heihei!

skjønner at man får lyst til å kjøpe ting til den lille sånn med engang man får greie på at man er gravid:)

men det beste må være å vente etter første ul som er mellom 16-19 uker

jeg begynte ganske tidlig ,og alle klærne ,vogna ,lekene bare opptar plass,koselig å se på de da :) får meg bare til å glede meg mer :)

er nå 34 uker på vei :)

lykke til :)

• 2 uker senere...

Det ser ut til at mange venter med innkjøpene - jeg anbefaler på det sterkeste det motsatte! Babyting er overraskende dyre, men hold øynene åpne - det utrolig for mye man får kjøpt på salg! Jeg har enda 3 mnd igjen til termin, men har allerede handlet mye og vi snakker mange,mange tusen spart! Jeg har ikke kjøpt noe til "normalpris" :)

• 3 uker senere...

Jeg har veldig lyst til å begynne å kjøpe inn ting allerede. Er bare 6+0, men har sett at utstyr til den lille ikke akkurat er billig, så etter første kontroll kommer jeg nok til å begynne å handle inn litt. ikke av de aller største tingene, men i allefall klær å litt sånt småtteri.. :)

• 3 uker senere...

Annonse

Synes heller ikke det er nødvendig å stresse med noe spesielt i første trisemester. Jeg er ca 7 uker på vei og alt vi har kjøpt er omega 3, folat og noen svangerskapsbøker. Jeg synes mange gravide stresser alt for mye med saker og ting under graviditeten, og gjerne ting som koster veldig mye...

Man må jo selvsagt ha en del nødvendige ting etterhvert, men akkurat nå skal jeg bare ta det med ro og kose meg med tanken om å være gravid ;-)

• 1 måned senere...

Et lite tips fra en som venter nr 2 : Hvis jeg var deg ville jeg å lagt til side litt penger og ventet med det meste av innkjøpet. Vi fikk mye klær i gave til snuppa på 11 mnd, det meste i str 56 & 62. Hadde egentlig ikke trengt å kjøpe noen ting selv i de minste klesstr :-) Ting som vogn, bilsete, stellebord, bleier, krybbe el og litt klær er greit å ha på plass før babisen kommer, ellers er faktisk butikkene åpne etter du har født også :-) Det var mye jeg trodde jeg måtte ha på plass før snuppa kom, som jeg nesten ikke har brukt. Ammeputa feks. Den ble tatt i bruk som støtte når snuppa begynte å sitte i en alder av 5mnd og ikke var helt stødig enda.

• 7 måneder senere...
  • 4 uker senere...

jeg handlet inn det meste i forrige svangerskap sånn rundt uke 18.. var litt stressa iogmed at vi ventet tvilliger.

grusomt da vi mistet å måtte pakke bort alt sammen..

mitt råd ikke kjøp noe før etter uke 26 til babyen.. skjer det noe da kan de i det minste gjøre noe for barnet i magen.....

et lite tips i allefall fra en som har vært fryktelig uheldig tidligere

• 1 måned senere...

Tenker også litt på dette med at ingenting er sikkert enda og har hørt om de som syntes det var helt forferdelig å ha ting stående klart da det gikk skeis.

Jeg hadde selv lyst til å begynne shoppingen i vill gledesrus, men etter at det gikk galt 2 ganger, er jeg litt mer laid-back denne gangen.

Dessuten kommer det stadig nyere, smartere ting og det er kjedelig å angre.

Man kan heller studere tester på ting og tang og kose seg med å skrive ønskeliste/handleliste. Legg av penger dersom du synes det blir dyrt å måtte ut med alt på en gang.

Tilbudene er der hele året, så det er ikke noe stress! Også har man jo Sverige også, hehe. ;)

Hvis iveren tar helt overhånd kan du jo kanskje begrense det til å kjøpe en liten ting (klær, rangle e.l.) for hver milepæl (f.eks. hver måned).

En ting er vi i alle fall enige om - vi gleder oss til å shoppe!!! =)

Veldig lurt å bruke tid på å undersøke hva man vil ha av utstyr i første trimester. Så legger man inn søk på Finn, og så får man i mailboxen når akkurat ditt drømmeprodukt er tilgjengelig til om lag halv pris. Kanskje ikke så lurt for egen del å avsløre mitt gulltips, men det FUNKER!

• 3 uker senere...

skal du strikke eget babyteppe så må jo det begynnes på omtrent nå siden det tar evigheter...men skal si det er uvurderlig kjekt å ha når det er ferdig. Ellers kan du jo kjøpe det på www.babytepper.no...der kjøpte jeg mitt og strikket heller hentesett ;-) (lurt!) og ble kjempe fornøyd med det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...