Anonym bruker Skrevet 19. januar 2007 #1 Skrevet 19. januar 2007 Jeg var til ultralyd i uke 34 + 2. Da ble vekten estimert til 1800 gram. Jeg ble først glad fordi jeg hadde lest på bim sine sider at normalvekt i uke 34 var ca 1700 gram. Men legen sa at normalen lå på 2,3 kg og at det var et veldig lite barn i magen min. Han kunne ikke si noe om årsak, da svangerskapsforgiftning, morkakesvikt og gener er utelukket (verken jeg eller faren er eller var særlig små). Ikke akkurat jordmor siri sin skyld at jeg har minibaby, men synes det burde stå riktig på sidene. Det er jo noen av oss som er her inne en del, for å si det sånn Nå er jeg bare redd og lei meg, og leser masse fælt på nettet om ulike årsaker til ekstremt små babyer. Ikke hyggelesning, men klarer ikke la være. Uhu. Håper ting ordner seg litt, klem fra trist
Vibeke28(fått to jenter) Skrevet 19. januar 2007 #2 Skrevet 19. januar 2007 Det der har jeg stussa på og! Se forskjellen på babyverden og bim! Der er babyene mye større... Så jeg forholder meg til målene på babyverden.. Ikke alle får så store barn.. jeg er ei stor jente, men var liten som baby. Jeg fikk selv ei jente på 2970 (3 uker før termin da) og 47 cm. Ikke akkurat store jenta! Men i dag er hun høyeste jenta i barnehagen! Så det retter seg nok opp=)
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2007 #3 Skrevet 19. januar 2007 Det var fsaktisk veldig godt å høre At det ikke nødvendigvis må bety at noe er veldig galt. Takk for svar! klem hovedinnlegger
Taram har gutt&jente Skrevet 19. januar 2007 #4 Skrevet 19. januar 2007 Det samme har jeg lagt merke til, min førstefødte ble på ultralyd målt til å være litt liten, men han var større da han ble født enn det står her at de skal være på den tiden.. Tenkte faktisk over det i går. Håper det går bra med deg og lille frø i magen!! (
fiona71*2pp Skrevet 19. januar 2007 #6 Skrevet 19. januar 2007 Du ska ikke bekymre dæ så mye for liten baby.. Æ va bare 2500 da æ blei født, og va 45 cm.. Det blei da folk av mæ.. Æ e vel å merke ikke vokst mer enn ca 1.10 cm siden den gang.. Men det e jo ikke all verden da å være så stor bestandig Lillesøstra mi veide bare 2250 da ho kom tell verden, å ho e idag større enn mæ.. Å storebroren mn veide bare 1735.. Å han e kjempe stor idag. Så nån får no små unga, det treng egentlig ikke bety nåkka som helst. Æ igjen som e liten, får faktisk ett stort barn.. i forhold til mæ sjøl da, så det får no gå som det går. Lykke til iallefall. Blir sikkert en kjempe skjønn liten baby du får når den tid kommer .
Mellus Skrevet 19. januar 2007 #7 Skrevet 19. januar 2007 Det står litt forskjellig i alle bøker. En blir aldri klok. Det betyr ikke at Siri tar feil fordet... De skriver nok fra statistikker... Vær gla du får en liten baby du.. Så lenge den er frisk har da det ingenting å si.. Lettere å trykke ut skal jeg si deg.
Gjest Skrevet 19. januar 2007 #8 Skrevet 19. januar 2007 Jeg ville ikke vært så bekymret hvis jeg var deg, så lenge de ikke kan finne noe galt med deg eller babyen er det nok bare litt tilfeldig at babyen er mindre enn gjennomsnittet...kan hende babyen din vokser litt i rykk og napp eller kanskje den bare er liten Kjenner til mange barn som har vært små ved fødsel uten at noe har vært galt...
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2007 #9 Skrevet 19. januar 2007 takk til dere og... er alltid godt med betryggende ord herfra! Godt å høre om flere småttiser som har klart seg fint Skjønner noen synes jeg overreagerer litt, men jeg har hatt en senabort og flere komplikasjoner rundt graviditeter de siste årene og håpet endelig at ting skulle gå bra. Nervene er derfor litt tynnslitt og sitter utenpå huden. Og da jeg leste statestikk for estimert fødselsvekt som legeforeningen opererer med, så lå min baby under 2. percentilen... ellers sier ryktene at størrelsen ikke har så mye å si for fødselsopplevelsen, men man skal ikke høre på alt det ryktes om, så det er lov å håpe ;9 hilsen
Gjest Skrevet 19. januar 2007 #10 Skrevet 19. januar 2007 Huff, når du har opplevd senabbort og sånt skjønner jeg godt at du blir ekstra nervøs...hadde jeg vært også. Mannen min ble faktisk født i uke 30, og veide 1560 gram da han kom ut...og er alt annet enn liten og skrøpelig i dag, sånn hvis det er en trøst. Nå har du jo kommet så langt i svangerskapet at de fleste som blir født ikke vil ha noe særlig komplikasjoner...derfor pleier de ikke gjøre noe for å stoppe en fødsel etter uke 34. Sender deg en stoooooor trøsteklem, og håper du får bra med oppfølging sånn at du ikke trenger å engste deg alldeles syk da.
go`gutten +go`jenta Skrevet 19. januar 2007 #11 Skrevet 19. januar 2007 jeg ville bare fortelle deg at jeg fødte en gutt for 5 år siden iuke 34. Samme dag som jeg fødte sa de at han var 2,4 kilo. men 16 timer senere da han ble født var han 2,9 kilo. så de kan ta veldig feil. Han var også 45 lang, og han er akkurat som andre barn. selv veide jeg 2820 1o dager på overtid og ikke noe galt med meg. Så ikke bekymr deg.
Loise 2barnsmor ღ Skrevet 19. januar 2007 #12 Skrevet 19. januar 2007 Jeg kan oppmuntre deg også,, Jeg fødte en liten jente 3 uker før termin sist. Hun var 2670g og 49cm lang.. En slank og lang jente.. Og nyydelig.. Hun er nå av de høyere jentene i sin aldersklasse og vokser kjempefint,, hun er fremdeles slank, så det er nok bare sånn hun er.. Hun har slank kroppsbygning akkurat som mamma'n sin Så jeg tror babyen din ligger fint innenfor normalen jeg!! :0) Klem, 33+3
@nemone Skrevet 19. januar 2007 #13 Skrevet 19. januar 2007 Hei, akkurat samme med meg som Loise33 - jenta mi var lita hele veien, på alle ultralydene (tok noen ekstra pga div komplikasjoner - hadde ingenting med barnet å gjøre) lå hun i nederste del av kurven, og det har hun gjort hele veien. Men de siste månedene har hun strukket seg voldsomt og er nå en lang og slank jente (akkurat som mamman). Frisk som en fisk. Tok siste ultralyd en uke før fødsel, der estimerte de ganske riktig.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2007 #14 Skrevet 19. januar 2007 Å så mange fine jenter det er her inne! Tusen tusen takk for trøsteklemmer og oppmuntrende historier. Jagggu blir ikke denne dagen en god del bedre enn fryktet! Stor klem fra hovedinnlegger
Sanna5*m gutt og jente* Skrevet 19. januar 2007 #15 Skrevet 19. januar 2007 Synes bare jeg ville nevne at vi var på vekstestimat veldig mange ganger mot slutten sist. På to dager fikk vi oppgitt vekt som skilte med 500g (!?) Det er jo ikke mulig! Og det var ikke noe samsvar mellom det vi fikk oppgitt fra gang til gang. Dette var på AHUS og med ulike leger. Jeg ville derfor ikke stole blindt på det de beregner. Babyen er sikkert ikke kjempestor, men er ikke sikkert at de beregner helt riktig. Min var 500 g større enn det største estimatet!
frida76 Skrevet 19. januar 2007 #16 Skrevet 19. januar 2007 Jeg har visstnok også et lite nurk, men prøver slå meg til ro med at legen sier at så lenge ting ser bra ut, er det ok. For en gangs skyld ønsker man jo å være så gjennomsnittlig som mulig men regner med at med din historie blir du ekstra godt tatt vare på, og at de ville gitt deg beskjed om det var noe å uroe seg for. Men tror du har rett i at hu jordmorsiri tar litt feil ihvertfall i følge de kurvene jeg har sett. lykke til a!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå