Gå til innhold

Baby på 3 mnd sover unormalt mye? Hvor lenge "holder" din baby når den er våken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gutt på 3 mnd har et voldsomt behov for å sove. Når han er våken rekker vi knapt å amme, stelle og kanskje leke litt med ham før han begynner å vise tegn på å være trøtt. Ofte skjer dette bare 3 kvarter siden sist han sov, men som regel skjer det ca 1 - 1.5 time etter siste lur.

Han legger seg rundt kl 20.30, da er han helt segneferdig. Sover som regel til 02-03 før han spiser, og deretter sover han til 06-07. Da vil han gjerne stå opp, men allerede rundt 0730-0800 vil han sove igjen. Sover da en times tid, er så våken rundt en time, og sover så rundt 30-40 minutter igjen. Rundt kl 12 triller vi tur og da sover han i 3 timer. Våkner, og er da våken ca. en time før han sover ca. 40 minutter igjen. Rundt kl 1830-1900 må han sove igjen, og da må vi vekke ham for å gjøre ham klar for natta (stelling og amming).

Er dette normalt? Hvor lenge er din 3 mnders baby våken når han er våken? hvor mange og lange lurer sover de på dagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst må jeg berømme deg for nøyaktig kartlegging av barnet ditt sitt søvnmønster! Før tremånederskontrollen - som vi var på igår - tenkte jeg å kartlegge disse tidene jeg også, men kom aldri så langt...

Hos oss har jeg syntes det motsatt var tilfelle; at datteren vår sov lite. På kontroll igår spurte jeg hs, og hun svarte at det var veldig individuelt men det vanlige var at barn i alderen 3-6 måneder sov 3-4 ganger i løpet av dagen og at soveøktene kunne variere fra 20 minutter til 3 timer. For meg ser det ut som sønnen din holder seg godt innenfor det "skjemaet"! Og når han sover korte økter blir han gjerne fortere trett igjen også.

Er du veldig usikker synes jeg du kan høre på helsestasjonen, men så lenge sønnen din virker sunn og frisk så virker ikke dette unormalt.

Skrevet

Dytter litt for flere innspill :)

Skrevet

Min oktobergutt sover nok ikke så mye som din. Er ike i nærheten av slik grundig kartleggeing som du, men antar han er våken i tre-fire timer i strekk før han sover igjen. Kan sove alt fra en halv time til tre-fire timer. Sover han korte dupper, blir har fortere trøtt igjen.

Du har tydeligvis en veldig fornøyd, bedagelig krabbat;)

Skrevet

Veldig individuelt! Min gutt kunne være masse våken når han hadde mageondt (hadde kolikk første mnd) men når ingenting plaget han kunne dagene se likens ut som du beskriver. Tror det er helt normalt. Nå er han 7 mnd, og er selvfølgelig mer våken, men har våkeperioder på kun 1-2 timer enda før han må ta en dubb :)

Skrevet

Mine små er sjelden våken mer enn to timer på dagtid før de må sove igjen... De legger seg forøvrig rundt 19 og sover til 08-09.

Skrevet

Dette hørtes veldig kjent ut. Tulla mi sov og sov helt fra til for ca en mnd sidet. altå rundt 5,5 - 6 mnd. Sov også gjennom hele natta uten mat....nå er hun mye mer våken og aktiv. 7 mnd,

Skrevet

Vår gutt sov også så mye da han var ca 3 mnd gammel, og frem til han var nesten 7 mnd, han!! Snakket m hs om dette, og andre fagfolk også (div barneleger etc da lillegutt var innlagt på sykehus...) og det som er viktig er at han er "til stede" den stunden han er våken. De små har ulikt søvnbehov, og du skal prise deg lykkelig som har en "soveunge"!! Nå er vår 8 mnd og sover fra 1930/2000 til 0700, fra 1300 til 1430, en liten halvtime eller så ca 1700 og hele natta igjen. Skikkelig aktiv når han er våken. Lykke til videre og nyt sovetiden til junior;)

Skrevet

Min 3,5 mnd gamle er heller ikke våken lenge av gangen..1-2 timer så blir han trøtt..(og sur for han vil ikke sove) noen dager føles som en evig kamp for å få ham til å sove på dagtid..

Skrevet

Hei du!

Kanskje vi med oktobergutter har fått noen trøttinger??

Min gutt (3 mnd på lørdag!) sover gjennom hele natten uten å våkne for nattamming,sovner rundt halv ti om kvelden til cca 8-9 dagen etterpå. Han er egentlig helt ferdig rundt klokken 2000, men vi holder ham litt lengre for å slippe å så opp så tidlig(mamma=B menneske). Etter morgenpupp er han våken en time/halvannen, før han sovner igjen.Går vi da på tur så sover han lenge, inntil 3 timer.SÅ har han egentlig et greit strekk på ettermiddagen hvor han er i fyr og flamme, skravler og koser seg, før han blir dritsur på kvelden fordi han er så trøtt:)Men han er i skikkelig vigør når han er våken, og han er kjempestor, har lagt på seg over 3 kg(er 7,3kg, startet på 4058),så han spiser veldig effektivt!

Ville ikke bekymret meg, bare nyt situasjonen, og husk at man som regel bare hører skrekkhistorienen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...