to ganske tette og helt ferdig Skrevet 18. januar 2007 #1 Skrevet 18. januar 2007 Hva skjer når de ikke vil ha mat? Mini 5 mnd har nå bestemt seg for å lukke munnen til måltidene, eneste som fortsatt går ned på høykant er flasken på morgenen. Hun får (normalt) 4 måltider om dagen MME 180ml kl 0630 grøt pluss MME kl 1030 (full posjon) melk igjen kl 1430 180ml og grøt pluss MME kl 1830 (full posjon. Hva gjør jeg nå da? Er det noe galt? tenner på gang, eller tror dere dette kun er en fase? Hun har alltid vært veldig glad i mat, var på kontroll ved 5 mnd, da var hun 67cm lang og veide 8350g så hun lider ikke av underernæring..... Huff ikke lett og være førstegangsmor, så hadde satt pris på mange svar.... hilsen en mor som lurer og lurer...
to ganske tette og helt ferdig Skrevet 18. januar 2007 Forfatter #2 Skrevet 18. januar 2007 ingen som har gode råd??
Nå kommer lillebror:) Skrevet 18. januar 2007 #3 Skrevet 18. januar 2007 Min er 6 1/2 mnd og nekter å spise... Tennene kom fram for 3 uker siden, men de sprenger fortsatt i tannkjøttet. Her tror jeg DET er grunnen...
to ganske tette og helt ferdig Skrevet 18. januar 2007 Forfatter #4 Skrevet 18. januar 2007 takk for svar
Sjalabais Skrevet 18. januar 2007 #5 Skrevet 18. januar 2007 Akkurat som noen har puppenekt, så har andre flaskenekt. Kanskje det dere opplever? Hva med å lirke inn flaska i det hun våkner av duppene sine på dagen, eller akkurat har sovnet? De fleste babyer er mer sugevillige når de mer eller mindre er i drømmeland. Hender også at det hjelper med roligere og mørkere omgivelser, f.eks. soverommet. Ikke stress med grøten, for det kan bare gjøre det værre. Er det full stopp fra første skje eller spiser hun litt først? Spiser hun litt før hun stenger "inntaket" så bare gi henne til hun stopper det selv, ikke press i henne mer. Nekter hun helt å spise grøt, så gi henne pause i et par dager før du tilbyr henne igjen. Mest sannsynlig går det over av seg selv :-) Det kan også være tenner, og da vil alt bli mer normalt når tennene har brutt frem :-)
snull Skrevet 18. januar 2007 #6 Skrevet 18. januar 2007 Sikkert tenner....sånn var det her også....! Smør på dentinox(gi paracet hvis han tydelig har vondt-det er lov)...og smør deg med tolmodighet. Sørg bare for at han får nok væske, så kommer nok matlysten tilbake
to ganske tette og helt ferdig Skrevet 18. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 18. januar 2007 tusen takk blir litt bekymret også da... kanskje jeg skal droppe grøt på formiddagen en liten stund nå og så ta det oppi gjen senere? grøten på kvelden har som regel gått greit. Hun begynner og bli hard i gommene så jeg holder en knapp på tenner.
to ganske tette og helt ferdig Skrevet 18. januar 2007 Forfatter #8 Skrevet 18. januar 2007 Må kanskje legge til at hun fikk den andre dosen av trippelvaksinen på tirsdag da og det var etter det at alt ble værre!!!
Sjalabais Skrevet 18. januar 2007 #9 Skrevet 18. januar 2007 Høres lurt ut :-) Vet i hvertfall med meg selv at hvis noen prøver å "tvinge" i meg noe, så blir jeg i hvertfall vrang ;-)
knoppi Skrevet 18. januar 2007 #10 Skrevet 18. januar 2007 Hei du! Jeg kjenner dette veldig godt igjen! Min gutt er nå 8 og 1/2 mnd (jeg er også første gangs mamma og har revet meg i håret veldig ofte) og har heldigvis kommet over det stadiet for lenge siden. Jeg introduserte fast føde ved ca 5 og 1/2 mnd. Det gikk sånn passe (iforhold til at han hadde puppenekt om dagen og bare ville ha om kvelden og om natta). Han fikk pupp og grøt og det virket som han taklet det ganske bra. Men bare etter et par uker var det full stans. Jeg ville ikke tvinge og kuttet ut hele matprosjektet (fast føde) og ga bare pupp. Det var slettes ikke alltid han ville ha det heller. Prøvde igjen etter en uke eller to og det gikk bedre. Så fikk vi igjen en periode med fast føde nekt. Prøvde å kutte igjen og da jeg begynte igjen gikk det bedre. Nå spiser han som en helt...alt mulig fra grøt til middag. På meg virket det som at de tar det de trenger...det er jo et instinkt fra naturen sin side å ta til seg føde...vi får jo tenner. Med dette i tankene bestemte jeg meg for å slappe av siden vekta hans var stabil (stabilt god og rund)...og ganske rigtig, nå spiser han som en liten hest! Må nevne at det som slo gjennom for min lillemann når det gjalt mat type (etter å ha prøvd bortimot alt) var Nestle hvetegrøt med en dæsj moset frukt fra nestle. Deretter fant jeg ut at middagene fra Hipp falt veldig i smak! En middag jeg har laget som også går ned i en fei er: kokte potet og gulrot terninger most sammen med torsk kokt i med litt buljong. Jeg lager litt hvit saus av mel, smør og vann som jeg har persille og dill oppi. Moser dette sammen. Denne middagen har gikk til og med ned nå da han var syk;-) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå