Gå til innhold

Fostervannsprøve Hjelp

lite jentenurk

Anbefalte innlegg

Hei trenger sårt noen å dele erfaringer med. Pga alder hadde jeg bestemt meg for fosterdiagnostikk MEN:::: så har legen som skulle sendt søknad om duotest sendt disse altfor sent. Jeg er nå i uke 16. Så nå er jeg satt opp til fvp den 23 jan. Dette er jeg veldig lei meg for da jeg vet faren for abort er der. Hjelp trenger sårt noen som kan fortelle om sine erfariger

Fortsetter under...

Fordelen med fostervansprøve er at du får svar på mere enn ved duo prøven som da jeg har forstått kan påvise en evt sansynlighet for downs,edward og en til tror jeg....

MEn det finnes uendelig kromoson avvik. JeG avbrøt i sommer og jenta mi hadde riktig tall kromosoner men for mye gener på det 8. Så første beskjeden om svar var positiv fordi antallet var riktig i motsetning til down edward osv....Men det var jo desverre noe annet veldig galt.

Jeg har tilbud om foste4rvans prøve nå og er usikker på om jeg kommer til å ta den. Sjannsen for kromosonfeil er omtrent like stor som for abort ved prøven. MEN da slipper du å bekymre deg stort mere da om den er fin.. Tror det er veeeeldig sjelden det går galt...

Men jeg har mistet tre ganger nå så jeg tar rett og slett ikke sjansen... Men skulle ønske jeg turte det. Sist oppdaget vi ikke noe feil før jeg var 23 uker, og avbrøt i min 27. uke...

SJansen for abort er vel under 1%, litt vondt men ikke veldig...

Tenk på det i helgen lykke til!!

Selve fostervannsprøven er ingenting å grue seg til. Sammenligner det med en blodprøve - ikke verre. Jeg synes det var greit å ikke se på når legen stakk. De tar seg god tid til å finne ut akkurat hvor det er best å stikke. Jeg hadde ingen plager etterpå og det føltes deilig å vite at alt var i orden. Som den andre innleggeren skriver så får man svar på alle typer kromosonfeil i motsetning til det duotest gir og det er betryggende. De sier det øker abortsjansene med 1%, men jeg spurte under min samtale i forkant om disse 1% er bevist skyldes fostervannsprøven og der fikk jeg som svar at nei, årsaken kunne være andre ting også og at det uansett ville gått galt. Det verste med fvp er ventetiden - 3 uker før man får svar og da er man nesten halvveis i svangerskapet. Ønsker deg lykke til!

Hei :) Jeg tok fostervannsprøven for noen uker siden, jeg gruet meg også på forhånd. Hadde hørt at det kjentes ut som å ta en blodprøve, men jeg syntes nok det var litt verre enn dette. Kjentes litt ut som en "punktering" faktisk. Det var ømt i magen, og jeg lå for det meste helt i ro, et par tre dager etterpå.

Faren for abort er mindre enn de oppgir, på rikshospitalet sa de at det var nærmere 0,5% enn 1% som de oppgir. Alt har gått kjempefint i ettertid, ikke noe lekkasje av fostervann og fosteret har utviklet seg og vokst normalt. Den største påkjenningen har egentlig vært å vente på prøvesvaret. Jeg fikk svar 3 uker etterpå, alt ser fint ut og det blir en liten pike:)

Annonse

• 3 uker senere...

Jeg var i uke 18 da jeg fikk fostervannsprøve ( er nå i uke 22). Prøven var ikke ubehagelig eller noe. Men 7 timer etter prøvetaking fikk jeg lekkasje som nesten førte til fødsel. Noe som ville bety død for vårt lille nurk. Så hvis duotesten er bra: Ikke gjør det! Under 1%, vel - risikoen er der! Hilsen en som fortsatt er sykemeldt og stadig lekker fostervann etter 4 uker.

Hei Lone!

Ja jeg har gjort meg mange tanker og var på vei å avbryte det, men fvp ble tatt 23 jauar så nå er det nye nervepirrende uker jeg går igjennom.

Ville jo egentlig ha duotest men legene slurvet med papirene og sendte disse alt for sent. Men nå er selve prøvetakningen over.

Takk for svar og ønsker deg lykke til videre i svangerskapet, og at den lekasjen stopper opp

Hei

Jeg ser nå at jeg svarte på et litt gammelt innlegg. Heldigvis gikk det bra for deg, "lite nurk i magen". Men svarene på prøven har du vel ikke fått enda? Vi fikk noen svar dagen etter, men de resterende svarene tok tre uker sa de på St.Olavs. Og jeg tok fvp 11. januar. Har ikke fått svar enda. Regner de kommer rett over helga.

Ja jeg lekker enda vann, og i dag var det ekstra ille.

Jeg ville bare i i mitt innlegg at om UL og duotesten er bra, så er det tvilsomt om en fostervannsprøve vil gi deg et tilfredsstillende svar. Jeg ville uansett ikke tatt abort i 20.uke!! Men nå tok jeg fvp i uke 18+ da. Synes egentlig det er forferdelig å tenke på at du kan få abort tom uke 22 om fosteret er sykt. Vil det ikke da føles som om å drepe sitt eget barn? Er det ikke bedre å føde barnet å la det dø når det dør. -Bare noen tanker som skrives ned i det samme vi er inne på fvp her.

Ja jeg er helt enig med deg.Hadde jo som sagt håpet på duotest.

Når det er sagt så må jeg si at jeg tenker veldig mye i de samme baner som deg. Vanskelig å forholde seg til et negativt svar når du har begynt å kjenne liv og magen begynner å bli stor

Vi har ikke fått svar enda vi heller

Vet ikke om jeg hadde tatt de samme valgene igjen, men det er vanskelig å si. Vi får bare håpe att det er bra med begge barna våres Lone. Sjansene er jo størst for det. krysse fingre og tær

Hei igjen

Lurer på om hva som skjer med lekkasjen min jeg, om den ikke stopper. De på NSFM sa at hullet i fostersekken ville lukke seg etter noen dager. Men jeg lekker fremdeles. Og noen ganger ganske mye også. Kommer jeg til å måtte gå sånn fram til termin? Og hvilke forhåndsregler må jeg ta? Er kommet til uke 23 i dag, og det er lang vei frem. Skal på ny UL innen tre uker.

Ja jeg håper svaret på fvp-prøvene er gode. Det er helt fælt å gå og vente i tre uker og lengre, på svar. Krysser fingre for deg også!

Annonse

Får du noen god oppfølging pga lekasjen?

Jeg ville tro at du skal ta det med ro og holde deg unna bading med hensyn til infeksjonsrisiko. Er i allefall viktig å kunne snakke med noen dyktige leger/ sykepleiere som kan informere godt og å gi råd.

Viktig for deg føle deg ivaretatt

Jeg har egentlig ikke fått særlig rådføring pga lekkasjen. Det eneste de sa, var etter prøven - at jeg ikke måtte ha samleie på et par dager, og bade i kar. Ellers har de ikke snakket om det etterpå. Jeg må liksom tenke sjøl hele tida, og finne ut alt sjøl. Synes det virker som om de på sykehuset har det så travelt.

Hei Lite-nurk

Takk for at du tenker på meg og engasjerer deg så mye. Jobber du i helsevesenet? Du virker som en omsorgsfull person uansett.

Den lokale jm er jeg ikke helt fortrolig med. Hun visste ikke hva en duotest var engang da jeg fortalte at jeg hadde tatt det. Og da jeg hadde lekkasje kunne hun ikke fortelle meg sikkert at det var fostervann da jeg kom med bindet på sykehuset! Jeg var overbevist og sa at det lukter jo helt annerledes enn urin! Da en vakthavende lege kom til fikk jeg bekreftet mistanken min. -Tenk det, en jordmor som ikke vet hvordan fostervann lukter?!!!

Virker som om man må vite en del sjøl. Har mista trua på at dette kommer til å lukke seg når det ikke har gjort det nå. Så her sitter jeg dag ut og dag inn og gjør bare det nødvendigste. jaja..jeg er selvfølgelig glad så lenge bebien ligger i magen min da. Ingen tvil om det.

Klem

Heisan Lone!

Ja jeg jobber i helsevesenet, og da blir det litt forskjellige vakter. Jeg er sykepleier og jobber på en intensivavd.

Jordmoren din høres jo ikke helt patent ut da, det går jo bare ikke ann.....

Hvis du ikke er helt trygg på henne så kanskje det går ann å bytte?

Viktig nå at du blir og føler deg i varetatt. Håper du kan få god hjelp. Har du fått svar i dag da?

Hei Lite-nurk

Telefonen her hjemme har ikke ringt fra St.Olavs ennå. Det tar visst tid det der. Skulle være mye lettere om jeg fikk vite at fostervannsprøven var bra ihvertfall. Og det er da langt over tre uker siden den 11.jan. Leste om en annen dame her som fikk svar etter 17 dager.

Ja selvfølgelig går det an å bytte jm. Hvorfor er det mange som er misfornøyd og ikke bytter? Kan det ha noe med det å ikke være misfornøyd å gjøre, og å ikke si "beklager, jeg foretrekker en annen".

Og jordmoren min jobber på det lokale sykehuset hvor jeg IKKE skal føde pga risikosv.skap. Jeg må altså passere det nærmeste sykehuset og kjøre en hel time for å komme til St.Olavs! Snedig men sant.

Hvordan er det med formen din da? Du jobber ikke så du blir helt utslitt vel? =0)

Huff så spennende, skikkelig seigpining. Men er jo ikke noe annet enn å vente. Jeg tok fvp på ullevål, og i dag er det 14 dgr siden så jeg må nok regne med å vente en god stund til.

Ja jeg jobber i full stilling men har fått tilrettelegging som de så fint kaller det. Gikk bare nattevakter før og det orker jeg ikke nå, det er litt for tøft.

Formen er bra men jeg blir jo mye fortere sliten da, så jeg får se hvor lenge jeg orker kjøret.

Kan jo sykemelde meg 50% etterhvert. Har jo de hjemme jeg skal fungere for også + barnet vi venter.

Har 2 aktive krabater fra før 2 gutter på 4 og 5 så det går unna ha ha men det er jo morro også da.

Har du barn fra før av?

Hei

Jeg venter også nr 3. Har to barn på straks 4 og 8 1/2 år. Jente og gutt. Denne gangen blir det gutt. Skjønner du blir sliten av å jobbe skift og ha to små i tillegg til magen. Sånn som det ser ut for meg har jeg sluttet å få tro på at jeg kommer tilbake i jobb før fødselen. For hullet ser jo ikke ut til å tettes igjen, og da tør jeg ikke dra på jobben.

Hvordan er det med deg, er du mer trøtt enn tidligere? Jeg sover store parter av dagen og har fått en merkelig dagsrytme. Jeg ordner ungene til bhg og skole fra kl 07 om morgenen. Men når de er dratt blir jeg så sliten at jeg kan sovne i to tre fire timer. På ettermiddagen kan jeg også føle så sterkt søvnbehov at jeg sovner en times tid. kvelden blir desto lengre. Ofte er jeg ikke i seng før halv ett- ettiden. Det bare blir sånn. I dag er det litt annerledes, da ungene har fri hver onsdag. Da er eg som oftest våken til ettermiddagen. Heldigvis er de så rolige at de ikke gjør noe galt om jeg skulle falle i søvn en times tid på stua.

Skal du føde på Ullevål du ja. -Jeg skal på St.Olavs jeg. Bor i midt-norge vettu.

Du må ikke slite deg unødvendig ut slik at det går utover hjemmemiljøet. Du skal jo fungere når du er hjemme også. Ingen gir deg noen "stjerne i margen" om du sliter helsa av deg under sykdom. Ta hensyn til deg sjøl. Man må være "egoistisk" i denne perioden.

Take care. Klem!

Hei igjen!

Ja jeg er nok mye trøttere nå, merker at det ikke er det samme stå på drivet som før. Må sove mye mer. Jeg har også surret med døgnrytmen men det tror jeg nesten alle gravide gjør. De fleste jeg har snakket med sliter i mer eller mindre grad. Ha ha ikke lett med disse hormonene.

Jeg synes på en måte det er godt å jobbe litt men merker at jeg ikke kommer til å holde så lenge tror jeg. Jeg tar en uke av gangen.

Så morsomt at du også venter nr 3 da, og koselig med en gutt til, Skjønner at du ikke kommer tilbake i jobb, viktigste er jo deg og barnet nå.

Hva jobber du med?

Jeg skal forresten ikke føde på Ullevål. Jeg måtte reise dit for å ta fvp. Jeg kommer til å føde i Fredrikstad jeg.

Fredrikstad ja! Der bor jo søsteren min. Like ved Østfoldhallen.

Var i Fredrikstad i sommer jeg. Tok med ungene og fløy til Gardermoen, buss derfra og taxi fra endeholdeplassen i byen. Søsteren min jobber også på et sykehus i Fredrikstad. Veum Psykiatriske. Hun er renholder der.

Jeg tenkte faktisk å legge meg nå, men måtte bare skrive tilbake til deg før jeg hoppet i senga. Vurderer å ta en dusj før jeg legger meg. Godt det da. Sambo har lagt seg for halvannen time siden, så han er det ikke mye liv i. Sitter mye oppe alene på kveldene jeg. Og i dag har det jo vært så kaldt ute også. -22gr i morges. Brrrrrr.....

Nei, jeg skal opp og ordne ungene til bhg og skole i morgen. Må opp kl 0700.

Forresten, vi kan jo skrive til hverandre på posten her inne også, kanskje litt mindre innsyn der..=0)

Stor nattaklem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...