Gå til innhold

Fostervannsprøve

lite jentenurk

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke sett denne siden før nå, å ble så glad når jeg så en side for modne kvinner.

Selv blir jeg 38 i februar og venter nr 3 i juli. Pga alder så hadde jeg bestemt meg for fosterdianostikk. MEN....legen som skulle sende papirene for duotest har sendt disse papirene for sent og dermed må det taes fostervannsprøve er nå i uke 16. Jeg ble utrolig lei meg og fortvilet da jeg hadde håpet å slippe fvp. Har fått time 23 jan. Kan noen dele erfaringer med meg.....gruer meg noe skikkelig

Fortsetter under...

Fvp er det eneste som gir 100% sikkert svar og mange velger å hoppe over duotesten siden man ikke er garantert å få fvp etterpå hvis "oddsene" på denne er gunstige.

Fyller selv 40 rundt termin og fikk vite at jeg venter et kromosomfriskt barn. Jeg ønsket et 100% sikkert svar mht kromosomfeil på mitt barn og gikk derfor rett på fvp. Ingenting å grue seg for syns jeg (ikke vondt, bare et lite stikk i magen), har aldri hørt/lest om noen som aborterer pga dette.

Sier det samme som baffy; ingenting å grue seg til. Kun et stikk i magen og det går kjempefort. Jeg hadde ingen plager etterpå og jobbet som normalt. Legen sjekker på forhånd hvordan ting er plassert der nede og hvor det er best å stikke. Tror de fleste sykehus bruker faste leger til fvp for å sikre god kvalitet.

Hei. Jeg valgte å ta fostervannsprøve, etter å ha tatt tidlig UL. På St. Olavs tok de ikke blodprøven i september, men etter hva jeg leste her, har de visst kommet i gang med det nå. På ul i uke 12 fikk jeg nakkefold på 2.4, men babyen lå sånn til at det ikke var mulig å se nesa. Så alt i alt ble svaret for usikkert, og jeg valgte fv- prøve.

Ingenting å grue seg for. Ikke vondt i det hele tatt, var bare litt ubehagelig. De første dagene etterpå var jeg litt øm i stikket, og hadde litt mensmurringer, men ingen lekasjer. Det gikk kjempefint. Tar du fv- prøve, får du et 100% sikkert svar mht kromosomfeil. Det får du aldri på duotesten, det er alltid et lite usikkerhetsmoment der, uansett hvor liten risiko du får.

Så mitt råd er å gå for fv- prøve. Abortrisikoen er veldig liten, jeg har aldri hørt om noen som har abortert. Legene er flinke i dag, de vet hva de holder på med. Følte meg helt trygg da jeg tok prøven. Ventetida etterpå er verst. For min del fikk jeg fint svar; kromosomfrisk gutt.

Lykke til !

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...