Gå til innhold

ammeproblemer - hjelp!! trenger litt oppmuntring og gode råd.. (litt langt) samme som skravle

Anbefalte innlegg

Skrevet

sitter her og bare griner og griner, må jo være den mest uskikkete mor noengang.. jenta kom for en uke siden, og var mye kvalm pga fostervann i begynnelsen, og ville ikke ta brystet i begynnelsen i det hele tatt.. de gangene vi prøvde endte hun bare opp med å sutte feil, og vi måtte la det være en liten stund.. jeg fikk dessuten veldig såre brystvorter, sprekker og det hele.. vi pumpa litt på sykehuset, og fikk i gang melkeproduksjonen, og etterhvert ble hun mer og mer villig.. tredje dagen løsna det litt, og selv om jeg var fortsatt sår, sutta hun hvertfall bra, om en litt lettere på den høyre puppen.. første natta hjemme var vanskelig, og hun var urolig og kasta veldig på hodet da jeg prøvde å amme henne.. andre natta var mye bedre, og hun fikk bra tak, men brystvortene mine er tydeligvis ikke laga for sånt, for de sprakk enda mer opp, og det kom tom litt blod.. i går morges stakk jeg derfor tidlig ut å kjøpte skjold, begynte hver amming med å pumpe litt først, sånn at melka rant skikkelig, satt på skjoldet og det tok ikke lang tid før hu skjønte tegninga.. hadde stor, fin, åpen munn, og jeg merka at det var mindre sårt.. men ved første amming i natt tok hun helt feil tak i det jeg la henne til, og selv om hun kun rakk to sug begynte jeg å blø.. samme skjedde med den andre puppen! så da pumpa jeg, og matet henne med en liten plastskje..vil ikke gi henne flaske når hun fortsatt sliter litt med amminga.. det funka jo bra det - hu ble god og mett hvert fall.. har holdt på på den måten i hele dag, og latt brystvortene lufttørke etter hver amming for ågi vortene en pause..

men jeg er jo så veldig veldig sår, brystvortene er helt sprukket opp, og jeg har begynt å føle meg ganske shabby.. tok akkurat tempen, og har 38.7, så jeg er litt redd for at jeg begynner å få/har en brystbetennelse..

skal prøve å ringe ammehjelpen når jeg ikke griner mer (men kommer jo til å sette i gang med en gang jeg snakker om det, så vegrer meg litt for å ringe).. jeg bør vel få time hos legen i morgen for å skjekke eventuell brystbetennelse? kan jeg fortsatt gi henne melka jeg pumper, selv om jeg kanskje har betennelse? jeg er så redd for at jeg aldri skal klare å amme, det er så mye fokus på det at jeg føler meg så mislykket når jeg ikke får det til.. alle andre får det jo til å se så lett ut!! er det noen som har noen erfaringer eller gode råd? vær så snill, jeg trenger så sårt litt hjelp her..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke noen råd å gi deg. Jeg fikk heller ikke til ammingen med mine to jenter. Etter en del tårer, og bestemte jeg meg for at jeg ikke hadde det bra slik og gav opp og de ble flaskebarn. Det har gått greit selv om de ikke har blitt ammet

Skrevet

Huff, føler med deg. Jeg mener at jeg har lest at det hjelper å amme når man har brystbetennelse og fant dette på NettDoktor.no:

Med en gang man merker en øm, rød kul i brystet, er det viktig å få tømt brystet og tømme det ofte. Dette kan forhindre at melkeopphopning utvikler seg til en brystbetennelse. Legg gjerne barnet til brystet annenhver time om dagen og to til tre ganger om natten. På denne måten får en tømt brystet. Hvis en ikke klarer å tømme brystet skikkelig ved amming, kan man håndmelke eller bruke en pumpe i tillegg. Det er også viktig å støtte opp brystet mellom ammestundene og bruke en god støttende bh.

Problemet pleier å løse seg etter et døgn med utmelking.

Hvis man ikke klarer å tømme brystet, hvis det ikke hjelper å tømme brystet eller hvis den ammende får feber, bør man oppsøke lege.

Det er viktig å fortsette med ammingen også når en har fått brystbetennelse. Å tømme brystet er fortsatt en viktig del av behandlingen. Melken er ikke betent, så den er helt trygg for barnet.

Håper dette hjelper deg :-)

Skrevet

da skal jeg hvertfall fortsette å gi henne melka.. og ringe legen i morgen tidlig..tusen takk for svar..

Skrevet

Jeg hadde akkurat samme problemet som deg! føler veldig med deg... så måtte bare svare med et laaangt innlegg =)

Såre brystvorter, brystbetennelse, sopp... jeg fikk alt på en gang! Gutten min hadde så liten munn så han fikk ikke til riktig sugeteknikk i begynnelsen, og begge puppene ble såre. den ene sprakk og begynte å blø, så da ammet jeg ham på den andre siden mens jeg forsiktig pumpet det såre brystet tre-fire ganger om dagen. Jeg var mer eller mindre sår, og pumpet, til gutten min var nærmere 7-8 uker gammel, men det var min egen skyld... jeg la han til brystet når jeg trodde det var grodd, men da sprakk det opp igjen og jeg måtte vente flere dager... igjen... og igjen! så det må gro skikkelig, la det gå minst tre dager fra du tror det er grodd til babyen igjen kan prøve å suge

andre tips som hjalp meg:

-gå med løse t-skjorter uten bh mest mulig, så ikke brystknoppene blir presset flate, men får strutte fritt

-lufttørke med melk på (slik som du allerede gjør ;))

-jeg måtte smøre på canesten mot soppen 1 gang om dagen (sopp gjør at såret ikke gror, har du sjekket deg for sopp?)

-smøre med salve som hjelper det å gro, spør på apoteket, jeg fikk masse små gratisprøver

-jeg gav ungen flaske fra det såre, og pupp fra det friske brystet, og han klarte seg best med chiccos flaskesmokk

-hvis du pumper deg skal det ikke gjøre vondt, da må du ikke ta i så hardt.

-mot brystbetennelse: varm dusj og massere ut melk samtidig, og lån vekk babyen et par timer og få deg litt søvn! prøv å tøm brystet helt hver gang,

-Slipp skuldrene helt ned, kjenn at du slapper av i hele kroppen, se bort og tenk på noe avslappende, så flyter melka fortere og babyen slipper å suge hardt lenge

-hvis du klarer å få det til å gro, så trenger du likevel å bli "herdet" når babyen begynner å suge igjen. så det vil gjøre vondt, nå husker jeg ikke om det tok meg en eller to uker, men det føltes som en evighet! for husk; babyen suger ganske graftig på et veldig følsomt område =)

I min smertefulle periode pumpet jeg ikke så veldig mye, men lot ungen spise av det friske brystet til nesten hvert måltid. den ene puppen krympet mens den andre este ut =) men når det var tid for å amme på begge sider igjen tok det ikke mange dagene å jevne ut de skeive puppene mine.

Jeg fikk masse skryt på helsestasjonen for at jeg holdt ut og klarte meg der de fleste ville gitt opp! men jeg med mitt positive vesen lot meg ikke knekke ;-) jeg ville for enhver pris amme! babyen min hadde det fint han, jeg stresset ikke med dette, tok det med ro og prøvde ut litt om gangen. eneste som led var meg, men jeg er så sta! så hvis du klarer å beholde roen klarer du nok å overvinne smertene! Masse masse lykke til!

*trøsteklem* =)

Skrevet

tusen takk for langt og godt svar.. jeg tror bruker bh og ammeinnlegg med ull - og engangs innlegg utenfor ulla - for jeg lekker jo som en gærning i tillegg.. og da blir det jo vanskelig å holde seg tørr og varm med bare en løs genser/t-skjorte på.. jeg får heller passe på å la dem få litt frisk luft utenom pumpinga også..

Skrevet

Var så bra svar tidligere, at jeg ikke føler jeg har så mye mer å si! bare at du ikke skal vegre deg for å ringe ammehjelpen selv om du griner, de er vant til at vi i akkurat denne situasjonen er veldig sårbar :) det er viktig å få tatt bakterie prøve av brystvortene, for å få rett medisin for at det skal gro. Jeg gikk veldig mange uker uten at det grodde, hjalp ikke med lufttørking nei.

Vil også råde deg til å ha engangsinnleggene innerst, fikk beskjed fra ammehjelpen at man ikke skal ha ull innlegg innerst når man er sår. Skift innlegg ofte, etter hver amming/pumping.

Det går også an å kjøpe avent "oppsamlingsplastdingser", husker ikke hva de heter!! de kan du ha inni bhen, og de sørger for at brystvortene får luft, samtidig som de samler opp melk som lekker!

Lykke til, husk at du ikke er en dårlig mor nei, maaaange som sliter med ammingen i begynnelsen :)

Skrevet

Hei!

Jeg hadde også veldig såre brystvorter til å begynne med, så jeg brukte brystskjold hele tiden i ca en uke og smurte på avent brystvortekrem etter hver amming. Det hjalp, og hun tok brystet helt fint etterpå. Du kan også prøve tvillinggrepet, det funket bra for meg!=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...