Gå til innhold

bakverk/kaker /kjeks osv+++ etter fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alle kjøpt inn eller ordnet noe/ skal ordne til etter fødselen?

Er det slik at folk renner ned døra rett etterpå?

Om jeg er sliten etter fødsel kan jeg si nei til besøk og at jeg ønsker besøk senere? Hvordan fungerer det der?

Er jeg streng(folk rundt meg reagerer på dette)fordi jeg ønsker kun besøk av nærmeste familie på sykehuset?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merker at folk gjerne vil komme på besøk så fort som mulig etter fødselen.. Skjønner ikke helt vitsen med å komme til sykehuset,så har sagt de får komme når jeg er vel hjemme og ting har roet seg.Har sagt at vi tar kontakt når det passer.

Vi har ikke bakt noe, har en svigermor som er flink å ta med

sånt :-)

Resten får nøye seg med kaffe og noe kjøpte kanelsnurrer eller noe..

Har også sagt til venner at kun familien får komme på sykehuset.. ungen vokser da ikke så mye på ett par dager at de ikke kan vente. :)

Skrevet

Det er DU som har født et barn, det er DU som kjenner din kropp og som vet hva den orker og ikke minst DU som skal komme inn i en helt ny døgnrytme, livssituasjon og ikke minst amming. Om du da føler at mest mulig ro og minst mulig besøk er riktig for deg, så syns jeg ikke du skal bry deg noe som hva alle andre måtte syns og mene om dette :)

Selv har jeg ordnet med litt gjærbakst som jeg har lagt i fryseren (noe må man jo finne på når man går hjemme...) Men det er fordi jeg håper å være i form til å få masse besøk :) Men folk er forskjellige, og jeg hadde ikke tatt imot masse besøk om det ikke var noe jeg ønsket selv!

Skrevet

Er førstegangs så jeg aner ikke hvordan kroppen takler den nye situasjonen.

Kanelsnurrer hørtes lurt ut, enkelt å lage og fryse ned, men smaker ferskt etter et par min i ovnen. lettvindt også.

Skrevet

Planen vår er å si at vi muligens ikke vil ha besøk på sykehuset, det må vi se an der og da. Besøk når vi har kommet hjem er nok mye bedre, men om de vil ha noe å spise tror jeg de får ta med det selv. Har faktisk ikke tenkt å ordne en ting, og det regner meg med at folk forstår de første par ukene etterpå.

Jeg er opptatt ;-)

Klart du kan si nei til besøk, det er da din kropp og din baby. Du bestemmer :-)

Skrevet

Det er absolutt lov å si nei til besøk og slikt, synes heller det er rart at folk reagerer! Selv ble jeg liggende 4 døgn på sykehuset etter at jeg fikk førstemann, og da var jeg bare kjempeglad for alle som ville komme på besøk - holdt på å kjede meg i stykker og var veldig glad for avveksling fra å lære amming:)

Synes det er mye greiere å si som du sier - du må nesten se det an - er det greit om du tar kontakt? Og så fordelen med å bo "på landet" - her ville folk vært i sjokk over en barselkvinne som stilte med hjemmebakst. Man tar med kaffemat selv når man går på barselbesøk, og tilbyr seg å hjelpe til i huset osv mens man er der. Glimrende skikk...

Skrevet

Regner med at andre fikser kaker etc til etter fødselen jeg! :-) Har noen søstre som jeg er sikker på gjør det. Tenker likevel at jeg skal prøve å bake litt og ha i frysen.

Det er absolutt lov å be om at folk kommer på besøk litt senere, også at du bare vil ha familien på sykehuset, skulle bare mangle. Det er jo du som skal bestemme dette selv. Mange jeg har snakket med har angret på at de ikke sa i fra om det, da det ble vell mye besøk den første tiden. De aller fleste vil ha forståelse for dette. Jeg har bestemt meg for å "se det litt an" mht besøk.

Skrevet

Tenkte rett og slett at jeg skulle lage en diger porsjon med risboller, jeg. Og så kan det tenkes at jeg lager chocolate chip cookies. Har bare et halvt fryseskap, så jeg er avhengigav å lage noe som får plass i bokser i boden. Og rekker jeg ikke å bake de neste dagene, så har jeg bestemt meg for å si til folk at de får ta med noe å bite i når de kommer. Jeg står for kaffe/te, så da kan de besøkende ta seg av det andre...

Si nei akkurat når det passer deg. Det er du som bestemmer her, og folk har sikkert forståelse for det hvis du ikke orker renn på dørene den første tiden.

Det er også du som bestemmer hvem som skal få komme på besøk på sykehuset. Svigermor prøvde seg med et "du må bare være klar over at det tar ikke lange tiden fra jeg får telefon fra dere til jeg tropper opp på sykehuset, altså!" her om dagen. Jeg repliserte kjapt med at "Du får lov til å komme når vi har invitert deg, og det forventer vi at du kommer til å forholde deg til." Jeg har sagt klart i fra til samboeren at hvis jeg sier at jeg ikke orker besøk, så er det en grunn til det. Og han støtter meg helt der. Han har innsett at selv om han kommer til å ha lyst til å vise fram babyen til hele verden de første dagene, så er det opp til meg. Det er jeg som har vært gjennom de fysiske strabasene her, og det har han enorm respekt for. Jeg har faktisk ei venninne som ikke ville ha besøk på sykehuset overhodet. Selv ikke besteforeldrene fikk lov å komme før babyen var kommet vel hjem.

Du finner nok ut av det. Lykke til :)

Skrevet

Har mor mi på besøk nå, og hun har steikt en haug med lapper som jeg har fryst ned. Har også lagt ambrosiabrød (sambo hadde sååå lyst på, hehe) Og har selv lagt noen boller med gul krem i;);) Det får holde i masse vis. Men hadde egentlig ikke tenkt å bake opp noe. Men siden mamsen var så grei og gjøre det, så sier ikke jeg nei ;);) hehe.

Men håper at ikke folk renner ned dørene på sykehuset, jeg har jo seff sagt at alle må komme på besøk, noe som jeg jo ikke kan garantere at jeg orker når jeg først er der. Men vi får se ann formen, og hvis jeg ikke orker, så får jeg bare gi beskjed om at de får komme senere......hjemme!

Skrevet

Her har alltid vi dratt til mamma eller svigermor etter fødsel...

Sist gang var vi hos mamma dagen vi kom hjem... Deilig og slappe av der også... SLippe og tenke på og servere osv. Mamma ordnet alt.

Også var vi hos svigermor dagen etter.

Da slipper jeg og styre noen ting! :) Syns det er deilig og komme meg ut jeg da, men selvfølgelig kun til mamma eller svigermor!!

Jeg ønsker så mange som mulig på sykehuset jeg, elsker besøk. Men det er jo opp til deg hva du vil/orker!

Jeg har alltid være i storform etter fødsel, men er jeg sliten denne gang så kommer jeg til og begrense besøket til kun nærmeste. Syns ikke det er sært i det hele tatt! Dette er jo din opplevelse, og syns noen det er sært, ja da er de rimelig usympatiske!!

Skrevet

Vi har bestemt oss for kun å ha besøk av aller nærmeste familie på sykehuset...resten får komme på besøk når vi er klare for det hjemme hos oss. Vi gir beskjed om at vi kommer til å si ifra når vi har kommet i orden og orker besøk :)

Skrevet

glemte å si at jeg baker kjeks og kaker...men bare fordi vi selv syns det er koselig å kunne by på noe, egentlig kunne folk selv tatt med seg når de kommer på barselsbesøk syns jeg :)

Skrevet

Den er jeg ganske enig i;*;);) Det heter jo sengemat, og før i tiden kom faktisk folk på besøk med mat til de nybakte moren;);)

Skrevet

Jeg har tenkt å heller ha besøk på sykehuset denne gangen her , så lenge formen er bra self når det er visitttid. Det er bare snakk om en time eller to og da må besøket gå og jeg slipper å verte opp noe der. Så kan vi heller få fred og ro når vi kommer hjem.

Forige fødsel var ved juletider og ble sprø av alle juleselskapene og forventingene til at vi skulle komme i selskap med babyen. Mye besøk fikk vi også og de gikk jo aldri! Dessuten følte jeg at jeg hele tiden måtte ha noe å tilby. På sykehuset kan jeg ikke akkurat stå på kjøkkenet og diske opp.

Og ja, helt enig. Om venner skulle komme på besøk burde de ha såpass vett at de tok med seg en liten matbit eller noe. Vi mødre burde bli dullet med en stund synest jeg:)

Skrevet

første gang fylte jeg fryseren med hjemmebakst.Overraskelsen var stor da absolutt alle besøkene uoppfordret tok med hjemmebakst,eller ferdigkjøpte kaker.

Andre gang var jeg sliten med en liten hjemme,og hadde ikke forberedt noe.Bare kjøpt inn kjeks ol for sikkerhets skyld.Da var det mange som kom uten noe.

Denne gangen har jeg et par ferdigkaker i fryseren.Med 2 små har jeg ikke overskudd til å bake.Denne gangen må jeg vel gi klar beskjed om at det ikke er noe bakst i huset.

Skrevet

Jeg tenker ikke å bake en eneste kjeks før fødselene. Liker ikke å bake, dessuten regner jeg med at besøket som kommer, tar til takke med kjøpte varer. Gjør de ikke det, får de bake selv ;o))

Når det gjelder besøk, synes jeg det er enhvers rett til å sette grenser for hvordan man vil gjøre det.

Vi bor et stykke unna både familie og venner; så når det først kommer besøk til oss, blir det flere overnattinger og flere (noe intense) dager med sammenhengende besøk.

Derfor har vi sagt fra at vi ønsker å ha den første tiden hjemme med babyen, alene, uten å få besøk. Dette er nytt for oss, og vi tror det kan være godt med litt ro etter fødselen; få litt tid til å finne ut av ting & tang. I tillegg har vi en hund, som også kommer til å bruke tid til å venne seg til den nye situasjonen.

Hvem vet, kanskje kommer jeg til å slite med amming. Kanskje blir det mange søvnløse netter. Kanskje kommer barseltårene. Da vil jeg forbeholde meg retten til å si at besøk får vente til ting har roet seg :o) Og hvis noen blir fornærma, sier det mer om dem enn om deg :o)

Skrevet

Hei, er en stund til jeg skal føde, men har gjort meg en del tanker.

Folk får ikke komme på besøk før jeg føler meg klar for det, å da får dem komme når det passer oss. Orker ikke å ha besøk hele uken.

På grunn av at vi har ei dame i familien som ikke er helt god, så er det bare nærmeste familie som vet hvor jeg skal føde, det er fordi den dama pluttselig kan finne på å dukke opp på sykehuset, å det orker jeg ikke. Sleit med å sove en stund for jeg var så redd jeg ikke fikk bytta sykehus dit jeg ønsket å at hun kom til å dukke opp på sykehuset å lage bråk. Er ikke det at jeg ikke stoler på resten av familien, men vet at det er fort gjort å glemme seg bort, å i o med at dem ikke vet hvor jeg skal føde så får dem jo heller ikke kommet å besøkt oss.

Skrevet

Ellers har jeg tenkt til å ha kanelsnurrer og franskskjokoladekake i frysern.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...