Gå til innhold

brist i ribbein, noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i uke 30 og har super vondt i ribbeinet på høyre side, smertene er konstante er ikke verre når han beveger seg. Han har snudd seg for et par uker siden og ligger med hode ned og føttene opp. Er som sagt kjempe vondt og meget ømt, kan tassen ha bristet ribbeinet mitt, noen som vet?

Skrevet

Jeg har vært hos lege i dag og fått konstatert brist i ribbein, mest sannsynlig fordi jeg har hostet som en gammel hest i flere uker. Det gjør vondt å puste dypt inn, klarer knapt legge meg ned/stå opp uten hjelp, å snu seg i senga er nesten umulig, hoste gjør vondt, kveler heller nys enn å slippe dem ut..

Så det er vondt, men å få brist av babyen som sparker tviler jeg på..? Har du hostet i tillegg?

Skrevet

Jeg begynte å hoste noe voldsomt for 2 dager siden, og var hos legen i dag. Har fått en luftveisinfeksjon, så fikk en inhalator for å dempe hostingen. I tillegg er jeg veldig tungpustete (men som legen sa, at livmoren er på sitt høyeste nå sannsynlig) , så det er ekstra press på lungene.. Føler nesten at jeg begynner å hyperventilere av å Bimme;)

Men har hørt at man kan hoste på seg brist på ribbein, derfor så tidlig legebesøk. Har nok av de andre gravidtetsplagene, om ikke man skal ha vondt på unødvendige plasser;)

Nå er det bare 42 dager igjen til termin, så venter i spenning her:)

Skrevet

Nei har ikke hostet, er sikkert bare jeg som er litt hyppokonder, huff :-) gjør bare så vondt!!

Har bare hørt om mødre som har fått ribbeinet brekt pga. spark fra foster, så tenkte at det kanskje var en brist. Mulig det ikke stemmer, men var en 3 barns mor som fortalte meg at det var gravide som hadde fått ribbeina brekt pga. spark fra foster..... :-/

Skrevet

42 dager igjen så heldig :-)

Her er det 73 dagers vente tid, og ja er nok å ta av her også av disse graviditetsplagene hi hi :-)

Skrevet

Jeg har brukket et ribbein og det viste seg at det var vesla i magen som hadde gjort! er visst ikke så vanlig men det skjer... :)

Skrevet

Ok, huff stakkars deg!

Men da kan det altså skje selvom det ikke er så vanlig, begynnte å lure på om det var jeg som var litt rar he he. Hvor langt er du på vei, verker det hele tiden?

Skrevet

candymams: er 36 uker på vei, det var fryktelig vondt de 3 første dagene, nå føler jeg ikke noe når jeg sitter rolig eller noe sånt men glemmer meg fort og kan begynne og strekke meg etter ting og da gjør det VONDT! merker det også godt når jeg snur meg i senga eller løfter gutten min på 20 mnd..

fikk skrevet ut paralgin forte som jeg tar hvis det blir for ille men liker ikke helt og ta de så prøver og unngå det så mye som mulig men smertene er ikke der konstant så da er det litt bedre :)

håper du snart blir bedre :)

Skrevet

Inhalator? Jeg fikk beskjed av legen om at det er riefremkallende, så det ville han ikke gi meg selv om jeg hostet så jeg brakk meg.. Jeg ville sjekket hva det står på felleskatalogen.no om bruk i svangerskap..

Skrevet

Og på bakgrunn av dette fikk du konstatert brudd..? Jeg har hatt sterke smerter i 1,5 uke, og har visst en brist. Legen sa det ville vært mye verre med brudd.

Forresten er det nødvendig å ta smertestillende hvis du har vondt for å puste dypt. Om man puster overfladisk over lengre tid kan man pådra seg lungebetennelse. Paralgin er ikke skadelig for fosteret, så det er trygt å ta. Evt ta vanlig Paracet. Det er Ibux man skal unngå når man er gravid.

Skrevet

Takk for svar!

Jeg har også fått parlgin Forte for smerter, men det var pga låsing i rygg. Godt å høre at det er flere som bruker den medisinen, følte at gravide ikke tok en paracet om de så mistet benet :-) Ringer legen min i morgen jeg, for nå gjør det så utrolig vondt om jeg sitter stille eller hva som helst... så er det akkurat som det "brenner" der ved ribbeinet.

Skrevet

ja anonym jeg fikk påvist brudd i ribbeienet, tok smertestillende de første dagene men pusten har blitt litt bedre nå klarer og puste dypere men er fremdeles vondt hvis jeg drar pusten skikkelig ned.

når jeg var hos legen kunne jeg nesten ikke stå på beina, klarte ikke og sette meg ned og skreik rett ut når jeg la meg ned på benken, legen kjente litt etter og etter at han hadde kjent etter sa han at det var ribbeins brudd så stoler på det han sier...

Skrevet

OK, nå beskriver du mye mer hva slags smerter du hadde, syntes det var rart å ha vondt i bare 3 dager med brudd mens jeg har hatt vondt i 1,5 uke.

Men god bedring til oss begge! :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...