Gjest Lesehesten stolt mamma til 2 Skrevet 18. januar 2007 #1 Skrevet 18. januar 2007 Håkon har hatt jernpause en stund nå. Tenkte jeg skulle prøve meg med bittelitt jern og ga han 0,15ml. Det skulle jeg aldri ha gjort, det gikk et par timer så begynte pressingen, gråtingen osv. Holdt på mesteparten av dagen, hele kvelden og han sov også mye dårligere på natten. Han hadde akkurat hatt 2 netter hvor han sov 5 timer i strekk og gikk tilbake igjen til 3 timer søvn... DRITTJERN! Skal snakke med HS på 3mnd kontrollen og få de til å ta blodprøve for å se om jeg virkelig er nødt til å torturere han på den måten. Føler meg så slem når jeg gir jern. :-(
Gjest Skrevet 18. januar 2007 #2 Skrevet 18. januar 2007 Hei. hadde samme problem som deg. Masse magevond på lillegutt pga jern. På hs maste de veldig mye om at han MÅTTE ha jern ihvertfall fram til han var ett år. Men jeg orket ikke å se at han hadde det så vondt hele tiden, så jeg kuttet ut. Passet på å gi ham grøt med jern i og mat som er rik på jern da han ble litt eldre. Og han lever han, ikke noe problemer av noe slag. Bare mye mindre vondt i magen!!! Han er født 35+1, og var også dysmatur.
Villeville Skrevet 18. januar 2007 #3 Skrevet 18. januar 2007 Ja jern er pyton å gi, men må fortelle om noe fælt som hendte min lille gutt. Da han var 4 mnd fant jeg ham livløs i sofaen og han pustet ikke. Jeg måtte gi ham livredning og få ham på sykehus fort, der han fortsatte å få pustestopp. Etter mange undersøkelser fant de ut at han hadde for lite blod og derfor stoppet han å puste. Fikk blodoverføring og beskjed om at det var viktig at han fortsatte med jern til han ble 1 år. Premature var visst ikke så flinke til å produsere nok blod til seg selv. Ble helt fin igjen.Han ble født i uke 28. Sier dette ikke for å være ekkel eller noe, men fordi det var en aldeles forferdelig opplevelse å finne sin lille gutt livløs:-)
Villeville Skrevet 18. januar 2007 #4 Skrevet 18. januar 2007 Glemte å si at jeg fikk beskjed om at blodprosenten var viktigst og at om den er god og man skjekker hver annen måned er alt ok:-)
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2007 #5 Skrevet 18. januar 2007 må da gå an å gi ungen jern, er jo en grunn til at de skal ha det!!!!!!
cattis Skrevet 18. januar 2007 #6 Skrevet 18. januar 2007 Skjønner at du signerer den komentaren med Anonym......blir helt oppgitt over sånne komentarer. Folk ber jo bare om hjelp her. Vi har også kjempe problemer med jernet,hun reagerte på 0,15 ml hun også. Enten fikk hun kjempe vondt i magen eller så kastet hun opp. Jeg gir mme og den eneste måten jeg får i henne jern er å blande jerndosen i hele døgnmengden med melk. Da ble det ikke så kosentrert.
har en liten spire i magen min Skrevet 18. januar 2007 #7 Skrevet 18. januar 2007 stakkar små! det er sikkert helt forferdelig. gutten min sleit i starten, men nå har jeg trappet ned til annenhver dag med jern.. funker OK, men gleder meg til å slutte... Du, anonym.. ro ned :-) vi spør jo bare etter litt tips og hjelp her jo!
Mamma 10 uker på forskudd Skrevet 19. januar 2007 #8 Skrevet 19. januar 2007 Prøvd å blande jern med sviske og gi han? Sviske inneholder c-vitaminer som fremmer opptak av jernet, samtidig som det virker forløsende på magen. Frøkna mi har ikke hatt så veldig store problemer, men har fått tung avføring og noe hard mage av jernet, og vi har gitt henne sviskesaft (kjøpt ferdig på butikken fra Nestle), og det har fungert helt fint. Uansett så synes jeg du skal snakke med lege og/eller HS ang å kutte helt ut jern. Dessverre hvor fælt det en føles, så er det en grunn til at premature og de med lav fødselsvekt trenger jerntilskudd. Synes du gjør det riktige med å undersøke det reelle behovet jeg Lykke til videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå