Heli 79-har jente+ gutt Skrevet 18. januar 2007 #2 Skrevet 18. januar 2007 jeg spiser vanlig trønderfår og salami jeg.............. er det farlig? klarer meg nesten ikke uten trønderfår..
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2007 #3 Skrevet 18. januar 2007 Nei skjer og skjer.. Du blir metta av brødskiva du har pålegget på?? Altså det e ikke sååå farlig. Man bør ikke spise fenalår, strandaskinke og div.. Men vanlig pålegg, så fremst det ikke har logge kjempe lenge åpent i kjøleskapet o.l e ikke nåkka problem. Det e jo snakk om den her toxo bakteria som kan være. Men legen min sa: alt me måte, å pakke du inn pålegget i plastboks/pose når du har åpna det, så e det lite sannsynlig at det skjer nåkka. Så en barnelege her inne engang sa at han hadde aldri i løpet av 20 år i jobben sett nån som hadde fått problem me å spise nåkka sånt.
jannie26 Skrevet 18. januar 2007 #4 Skrevet 18. januar 2007 har aldri hørt om at det kan gjøre noe og spise sånt, og har i alle svangerskapa spist det og all annen normal kost. men så er det jo det når jeg først ser at noen sier at det må absolutt ikke spises osv så blir en redd for og gjøre det. har spist det denna gangen også, men lurte litt på hva som evt kan skje.
Mrs. Bouquet Skrevet 18. januar 2007 #6 Skrevet 18. januar 2007 Man kan bli smittet av parasitten Toxoplasma, og er man uheldig er kjøttet infisert av e-coli (noe man bare blir kvitt med skikkelig varmbehandling). Mattilsynets råd til gravide er: Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar. Det vil være umulig for Mattilsynet å ha oversikt over alle de forskjellige produksjonsmetodene/-prosessene til alle ulike kjøttprodukter og pålegg. Det essensielle er om kjøttet/produktet er produsert på en måte som uskadeliggjør parasitten Toxoplasma (T.gondii), det vil si at produktet er varmebehandlet eller har vært dypfryst et par døgn. Er du usikker? - Ta kontakt med produsenten for å forhøre deg. Spekemat som inngår i retter som varmebehandles kan trygt spises.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå