Gå til innhold

Kan jeg begynne med grøt når ungen er 3 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har begynt å gi barnet sitt grøt når an er 3 md gamel? Jeg mener da bare gir litt hver dag for å venne ungen til det. Det er farlig hvis jeg gir han grøt litt nå som han er 3 mnd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hør med hs! :-)

Skrevet

Anfalingen er jo fra 4 måneder, men aller helst skal man fullamme til barnet er 6 mnd, med mindre det er spesielle grunner til å innføre fast føde før det.

Skrevet

Hvis det bare er for å venne ungen til det, så nei, du bør absolutt ikke gjøre det. Det er gode grunner til at anbefalingen er å vente til 6 mnd med fast føde, eller fra tidligst 4 mnd dersom barnet ikke legger på seg eller er ekstremt opptatt av maten resten av familien spiser. Hør på fagfolkene: Tarmsystemet til en på 3 mnd bør nemig ikke utsettes for belastningen av å prøve å fordøye fast føde så tidlig, rett og slett. Du vil ikke merke noe på ungen der og da, men langtidsvirkningene vet du ingenting om.

Dette visste man ikke for 20 år siden, men det er full enighet om det nå.

Skrevet

Tror dette er noe man selv må ta stilling til. Må i hvert fall innrømme at vi begynte å gi snuppa smaksprøver på grøt når hun var 3,5 måneder...Hun er nesten 8 mnd nå og jeg ammer fremdeles i tillegg til frokost, middag og grøten til kvelds.

Synes det er mye "skremselspropaganda" her av og til...du må nok kjenne på magefølelsen om dette er noe du vil starte med så tidlig.

Skrevet

Hvorfor er alle så ivrige på å begynne med grøt? For å sove?? Er ikke anbefalt pga tarmsystemet, og er uttolig mye pes og styr.

Skrevet

Skal man kjenne på magefølelsen, eller høre på de som faktisk har greie på det??? Synes dette ble litt vel naivt...

Skrevet

Skjønner ikke helt dette med å ville gi grøt så tidlig.. Jeg var helt omvendt, jeg hadde som mål å fullamme til han var 4 mnd. Da jeg klarte det ville jeg prøve å fullamme han til han var 6 mnd. Da han var 5,5 var han så interessert i det vi spiste at jeg ga han 1 ts grøt blandet med mm i en uke.

Må slenge meg på de over her som sier at tarmsystemet ikke er modent, og man skal ikke gi fast føde før 4 mnd. Hvis man ammer så kan man drøye til nærmere 6mnd.

Dette har jo ikke noe med hva vi har lyst til, men hva ungen faktisk tåler. Så jeg ville ikke begynt nå!

Skrevet

jeg stemmer for at man bør gjøre det som er best for sin egen unge. Altså,hvis din unge har behov for mer enn mm/mme så begynn med grøt,hvis ikke så vent så lenge som mulig.

Jeg begynte med grøt like før han ble 4 mnd, da hadde han vært en grinunge i 2-3 uker... når vi var opp i full porsjon var han mye mer avslappet og fornøyd. :) Så dette er heeelt individuelt:)

Hvis man spør på HS så får man bare høre det generelle uansett(ivertfall her jeg bor),så sånnt spør jeg ikke om på HS. men folk er jo ulike,noen følger jo HS slavisk,og glemmer at ungen faktisk er sin egen og at man faktisk må ta visse avgjørelser selv..:)

Men som sagt,hvis ungen din TRENGER grøten så begynn:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...