Gå til innhold

Hva skjer om jeg ikke spiser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer med den lille, om jeg ikke spiser annet en et par knekkebrød i løået av dagen? Har igjen 5 uker av sv.skapet, er ikke ute etter preken, bare lurer... Er det slik at den da tar fra ekstra lageret jeg har? å som igjen kanskje fører til mer strekkmerker? Jeg har liksom ikke så mye ekstra å ta av.

Røyk også, hva EKSAKT skjer med babyen når man røyker, hva er på vist???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det gjør noe om det går en dag eller to hvor du spiser lite. Det er alltid bebisen som blir "prioritert" av kroppen, så det er nok du som eventuelt lider dersom du ikke har fettlager å ta av i kroppen.

Vet at røyking blant annet gjør at morkakas funksjon kan bli nedsatt sånn at barnet får mindre næring, og statistisk sett er det større fare for å få kolikkbarn når du røyker, krybbedød og lærevansker hos barnet. Man har også sett på ultralyd at babier i mors mage reagerer negativt på røykingen, med små krampeaktige bevegelser og at pustemønsteret deres er forandret i kanskje en hel halv time etter at du tok siggen. Du kan jo også lese selv på f.eks denne linken eller google på gravid + røyk

http://www.babyverden.no/templates/Article____427.aspx

Skrevet

Babyen tar jo det den trenger av dine reservelageret, men hvor vidt det er noe å belage seg på aner jeg ikke. Dersom du ikke spiser vitaminer, mineraler og næringsstoffer høres det ut som for meg at det vil påvirke babyen din på lang sikt. Kanskje du bør ta xtra vitamintilskudd dersom du skal spise knekkebrød resten av svangerskapet?

Fant dette på Babyverden.no og har sett artikler med samme innhold på flere nettsteder...

SLIK PÅVIRKER EN SIGARETT DEG OG BARNET DITT:

Oksygen.

Luften vi puster inn består blant annet av oksygen. Blodet tar opp en del av oksygenet og fører det rundt i kroppen. Fosteret får selvsagt oksygen fra moren. Ingen kan leve uten oksygen.

Kullos.

Når du røyker, inhalerer du gassen kullmonoksyd (kullos). Dette er den samme giftige gassen som kommer ut av bilens eksosrør. Kullosen tar opp en del av den plassen som oksygenet skal ha i blodet. Det er derfor man blir så kortpustet når man røyker. Fosterets blod tar opp dobbelt så mye kullos som morens blod. Kullosen blir dessuten værende lengre hos fosteret enn hos moren. Hvis moren tar dagens siste sigarett kl.23.00, er blodet hennes uten kullos kl.06.00 neste morgen. Hos barnet har kullosen imidlertid ikke forsvunnet - halvparten er fortsatt til stede neste morgen. Dersom moren røyker flere sigaretter om dagen, betyr det at fosteret har kullos i blodet hele tiden.

Nikotin.

Nikotinet i sigarettrøyk får blodkarene i kroppen til å trekke seg sammen. Dette skjer også i morkaken, siden denne er full av blodkar. Når blodkarene i morkaken trekker seg sammen, minsker blodtilførselen til barnet og det får mindre oksygen og næring.

HVA GJØR FOSTERET NÅR MOR RØYKER?

På ultralyd er det mulig å se hvordan fosteret reagerer når mor tar en sigarett. Bildene viser tydelig hvordan barnet krymper seg, som i en slags avmakt og fortvilelse. Barnets hjerte begynner å slå raskere. Bevegelsene blir mindre, og pustebevegelser endrer seg. De kan ble krampaktig raske en stund, for så å stoppe helt. Dette mønsteret kan vare i opp til halvannen time etter at mor har røykt.

Skrevet

Tror det blir du som sliter da. Tror du vil bli svimmel og utafor etterhvert, og kanskje til å med besvime? falle å slå deg? å da kan det jo gå utover den lille!! Håper for all del ikke du har planer om å slutte å spise?? Hva skal det være godt for??!!

Røyken, jeg aner ikke noe om det, annet enn hva jeg har lest, det med at det er ingen spesielle bevis annet enn at barnet kankje har litt lavere fødselsvekt. Men det er jo ikke bra da, for noen av dere, uansett.

Skrevet

Babyen klarer seg nok, men det er vel ikke helt optimalt for den heller, dersom ikke mor har et godt og varierende kosthold. Du bør i hvertfall ha i deg frukt og grønt da, i tillegg til knekkebrød.

Jeg for min del merker at jeg blir uvel og kraftløs dersom det går en stund mellom spising. Og kraftløs er det siste jeg vil være når fødselen setter i gang!!

Så jeg synes du skal tenke litt på deg selv også, og hva din kropp trenger de siste ukene.

Skrevet

Enig...men håper nå inderlig at anonym spurte fordi vedkommende har dårlig appetitt innimellom...ikke at det er planer om en bare-knekkebrød-diett? Har ei vennine som går på det uten å være gravid, har fått noen korny råd fra en eller annen kvakksalver, og hun går rundt som en zombie og ser ut som tatt ut fra en plakat som sier "støtt de sulterammede"...

Har selv hatt noen dager innimellom nå på slutten hvor jeg ikke har orket stort annet enn knekkebrød med ost og litt frukt, og det har gått bra det da, men jeg har masse fettreserver å gå på. Hadde jeg ikke lagt på meg 15 kg hadde jeg sikkert merket det godt om jeg ikke fikk spist like mye hver dag - det gjorde jeg før jeg ble gravid i hvertfall.

Skrevet

Haha. En kan jo ikke være riktig opplyst til å begynne med dersom man følger noens råd om å kun spise knekkebrød da. En kan jo ikke spise knekkebrød resten av livet? Og når man først begynner å spise "normalt" igjen har jo kroppen gått i sparemodus for lenge siden og vips! der kommer kiloene rasende pga den lave forbrenningen. For ikke å snakke om en utmattet kropp og sjel...

Spis magert og grønt, gå turer og tren litt, ingenting kan vel være bedre enn å holde seg i form både fysisk og psykisk enn det!

Skrevet

Jeg er Hi, Eier ikke apetitt for tiden, og røyker en om kvelden annenhver dag.

Skrevet

Hm, skjønner! Da er det i hvertfall viktig at du prøver å få i deg det du klarer å få i deg :)

Og husk å drikk rikelig med vann da. Kanskje du kan skjære opp litt frukt og ha liggende i kjøleskapet? Tilfelle du en sjelden gang i blant klarer tanken på noe annet enn knekkebrød? Da har du frukta klar, og kan snavle litt av den innimellom?

Skrevet

Hallo!

Ser at det er mange som mener at barnet tærer på dine lagre hvis du ikke spiser. Dette med at barnet er en slgs "parasitt" er en veldig gammel og tilbakevist måte å tenke på. Det finnes mange essensielle stoffer som kroppen trenger et daglig inntak av for å holde lagrene sine oppe. Jeg sier ikke at det er farlig å gå noen dager uten å spise så mye, men lange perioder (mer enn 1 uke) kan faktisk skade barnet. Dette er med modifikasjoner, og det er ikke fullt så farlig når du er kommet så langt i svangerskapet. Farligst er det inntil uke 20 da de spesialiserte cellene utvikler seg til organer.

Når det gjelder røyking, er det påvist at selv små doser kan påvrke barnet. Husk at leveren til barnet ikke er istand til å kvitte seg med toksiske stoffer slik som leveren din er, og de giftige stoffene akkumuleres i barnet.

Men det er ikke lett å være gravid og forsøke å gjøre de rette valgene hele tiden. Men det viktigste er å ha informasjonen tilgjengelig, og ihvertfall forsøke å gjøre det som er riktig;)

Hilesen ei som studerer ernæring og matvitenskap

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...