Gå til innhold

Hvor lang permisjon skal pappan ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurte på hvordan dere fordeler det jeg! Hjemme med 100% lønn eller lengre med 80% ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stønadsperioden for foreldrepenger utgjør 44 uker med full lønn eller 54 uker med 80 prosent av full lønn. Husk at fedrekvoten på 6 uker er innkludert her! Dvs. at hvis du går 100% har du 38 uker og far 6 uker.

Du burde også huske på at permisjonen din blir lengre pga ferieavikling.

De fleste jeg har snakket med som har jobbet 100% tar som regel 80% permisjon....jeg har kun vært ansatt i en 50% stilling og trenger mer penger og tar derfor permisjon på 100%.

Se mer på nav.no

Skrevet

Takk for nyttig info!

Skrevet

Jeg kommer til å ta 10 måneder permisjon med 100%. Har ikke sjekket så mye om dette selv enda, men sambo har snakket med en kompis som skal bli pappa i mars. Og han hadde regnet litt på dette.. I hans tilfelle var det slik at dama i gjennomsnitt ville få utbetalt 83% lønn i 12 mnd dersom hun tok 10 måneders permisjon med 100%. Skjønner?

Jeg kommer også til å vurdere å ta en eller to måneder ulønnet permisjon, evt i tillegg til ferie som jeg overfører fra året før.

Men, lurer på: Er det sånn at hvis jeg tar ut fem uker ferie når jeg er i permisjon i år, så forlenges permisjonen med fem uker?

Skrevet

Jeg skal ta 54 uker med 80% lønn. Ønsker mest mulig tid hjemme med babyen. Samboer får sine 6 uker (samtidig som jeg tar ferien min) og han er fornøyd med det!

Skrevet

Hei Anonym!

Jeg mener permisjonen din 'stopper opp' når du tar ferie og dermed forlenges!

Skrevet

Samboer påstår han skal ha 6 måneder, men det får han nok ikke ;) Kanskje 4 måneder? Han hadde 3 måneder sist.

Synes det er flott at pappaen er hjemme alene med baby så lærer bade mamma, pappa og baby at pappaen også kan ta vare på baby.

Skrevet

Hei SusieQ.

Jeg vil også ha 54 uker med 80% lønn, men vi tenkte pappan skulle ha 8 uker så da blir det 2 uker mindre på meg tenker jeg!

Skrevet

Helt enig i at det er flott når pappan vil være hjemme litt lenger enn de 6 ukene, men 6 mnd var kanskje litt mye ja!

Skrevet

Jeg tror jeg skal være hjemme med 80% lønn i 12 mnd og pappaen tar ut pappakvoten - kanskje....han taper mye på å ikke jobbe, så vi får se det litt an - men han har veldig lyst å være hjemme.

Skrevet

Helt enig at det er bra for far å ha mer permisjon enn 6 uker. Men for oss er situasjonen litt anderledes. Vi flyttet fra England til Norge for 9 måneder siden. Min samboer er britisk, og har brukt disse månedene til norskkurs og har derfor ikke arbeidet på lang lang tid. Han føler for å komme i arbeid (ikke alltid enkelt for utlendinger i Norge) og jeg ønsker å ha permisjon. Dessuten ville han fått 0 dager permisjon om vi fremdeles bodde i England, mens jeg muligens hadde fått 6 uker med 60% lønn e.l. Så denne løsningen passer best for oss.

Gleder meg uansett veldig til ett år hjemme med babyen.

Skrevet

Ja, du har rett til ferie i tillegg til permisjonen.

Skrevet

Kommer til å ta 100% lønn, 44 uker, og pappan skal ha sine 6 uker. Han begynner i ny jobb i disse dager, så han vil ikke be om for mye nå i begynnelsen. Det blir litt til sommeren og resten når jeg er ferdig med min perm.

Skrevet

Pappan har rett på 4 uker av mammaens permisjon + 2 uker utenom. På en del arbeidsplasser får også pappaen permisjon i 2 uker i forbindelse med fødselen

Skrevet

Skal ha 80% lønn. Så da blir det permisjon i 54 uker. Pappan skal i tillegg til de 6 ukene ha 40% permisjon fra babyen er ca 6 mnd. Da skal jeg begynne å jobbe i 40% og ha 60% permisjon. Så skal vi trappe dette opp slik at jeg øker arbeidsmengde og far blir mer hjemme frem til jeg går ut i full jobb. Blir en fin overgang for både meg og babyen tror jeg :-)

Skrevet

Jeg tror faktisk pappaen har KRAV PÅ 2 ukers permisjon i forbindelse med fødselen. Men det er opp til arbeidsgiveren om disse 2 ukene skal være betalt eller ubetalt permisjon...

Skrevet

Pappakvoten er vel på fem uker nå (eller er det seks?) pluss to uker i forbindelse med fødselen. Og ja, pappaen har rett på disse to ukene uansett om mammen har opparbeidet seg rett til fødselspenger - men er opp til arb.g. om de er betalt el ikke.

Skrevet

Okey... så hvis jeg tar ut de ukene jeg har krav på i ferie i år mens jeg er i permisjon, blir permisjonen min tilsvarende forlenget. Men har jeg da i tillegg krav på å ta ut ferien min for neste år?? For jeg har jo krav på ferie i 2008 også!

Slik:

10 måneders permisjon - til 1.april 2008.

Forlenges med de ukene jeg tok ut i ferie da jeg var i permisjon i 2007, la oss si 4 uker = 11 måneder permisjon alt i alt. (1.mai 2008)

Og så 4-5 nye uker med ferie fordi jeg jo skal ha ferie i 2008 også! (altså i realiteten permisjon til 1.juni...)????

uff..... mye å sette seg inn i!

Skrevet

Jf. ferieloven § 9 (2), 2. ledd : Arbeidstaken kan kreve å avvikle lovbestemt ferie i løpet av påermisjonstid hvor det ytes fødselspenger.

Du har krav på fem uker hvert år. Du kan "bake inn" de ukene i permisjonen din - men dette må avtaler med arb.giver.

Sånn jeg har tenkt å gjøre det er å ta ut en uke ferie i april eller mai og fire uker i juni før jeg går ut i permisjon første uken i juli.

Deretter tar jeg fire uker etter permisjonen er ferig og sparer en uke til resten av året.

Skrevet

Pappaperm har blitt 6 uker nå! Jeg skal ha 100% i 44 uker. Men kommer til å avvikle ferie på "strategiske" tidspunkt, f.eks jula hvor det er mange helligdager uansett. Sånn sett skal vi samlet være hjemme til babyen i alle fall er 11 mnd gammel.

Pappaen og jeg skal dele 60/40 etter at babyen er 7 mnd.

Skrevet

Ja, det var det jeg trodde - men var ikke 100% sikkert - mener å huske vi snakket om at han da villle ha fri fra jobb 8 uker + fem uker ferie...det blir jo endel det:o)

Skrevet

Vi tenker på å ta ut 54 uker og 80%, men ønsker å dele likt på permisjonen... Altså etter at jeg har hatt mine 6 uker etter fødsel starter vi begge to å jobbe 50% slik at jeg er hjemme når far jobber og far er hjemme når jeg jobber. Forhåpentligvis er dette noe arbgiverne våre går med på. Min arbgiver er iallfall veldig positiv til dette;) Foreløpig syns jeg det er helt greit at vi deler likt, spesielt ettersom far ønsker det også... Så får vi se om det blir sånn til slutt eller ikke;)

Skrevet

Jeg skal ta 1 kalenderår (inkl pappas kvote da han er student). Når han er ferdig med eksamen er mitt år omme og da blir far hjemme til i aug/sept 08 (og forhåpentligvis fått barnehageplass til datteren).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...