2 gutter og 1 jente Skrevet 18. januar 2007 #2 Skrevet 18. januar 2007 jeg fikk beskjed at jeg kunne fortsette aa bruke det om jeg ville, men det var viktigst de tre foerste maanedene.
Annika & Smulen Skrevet 18. januar 2007 #3 Skrevet 18. januar 2007 Frem til ca halvgått svangerskap, sa legen min.
MizzSilje Skrevet 18. januar 2007 #4 Skrevet 18. januar 2007 Hvorfor har ikke legen sagt til meg at jeg må ta folat?? Jeg har jo ikke tatt dette jeg, og er over 3 mnd på vei!! Kan det være stor fare for at barnet får ryggmarksbrokk nå?? Shit, blir forbanna på legen min. Han gir balla i pasientene sine, fortest mulig ferdig står det på døra hans:p
laffe*høygravid* Skrevet 18. januar 2007 #5 Skrevet 18. januar 2007 Jeg sluttet med folat da jeg var ca 3 mnd på vei. Fikk beskjed om at jeg burde ta det ca en måned før jeg ble gravid og deretter fortsette 2-3 måneder etterpå. Siden jeg prøvde i 6 mnd, fikk jeg i meg nok folat på forhånd, kan du si ;-)
SusieQ-Anna210707+Kasper090409 Skrevet 18. januar 2007 #6 Skrevet 18. januar 2007 Til MissSilje Enig i at det var fryktelig dårlig av legen din å ikke informere deg om at du skulle ta folat. Min lege ga meg beskjed om å begynne med tablettene da jeg ville prøve å bli gravid. I tillegg er legene også pålagt å informere gravide om at de bør ta omega3. Men du trenger nok ikke å bekymre deg. Tror jeg leste en gang at det kun var 4 tilfeller i året hvor babyen fikk ryggmargsbrokk pga at moren ikke tok folat. Så % er veldig liten. Det går helt sikkert bra!
futte (tm) Skrevet 18. januar 2007 #7 Skrevet 18. januar 2007 Jeg tar vanlige multivitaminer og de inneholder folat. Så her tar jeg folat uansett.
*RutIetutt* Skrevet 18. januar 2007 #9 Skrevet 18. januar 2007 Ja, men også vitamin A og D - disse er viktige å få i seg under graviditeten, men ikke for mye - så det kan være lurt å ta omega3 uten disse dersom du også tar multivitamin som inneholder vit A og D. Jeg tar Gravid fra Nycomed som inneholder både det av folat og vit A og D (+ andre vit og min som en trenger) som behøves under svangerskapet, og da ble jeg rådet av legen min å ta Triomega (for eks.) som ikke inneholder disse fettløslige vitaminene.
Forskeren Skrevet 18. januar 2007 #10 Skrevet 18. januar 2007 Jeg sluttet når boksen var oppspist (100 stk), begynte ca 1 mnd før og holdt på til uke 14. Har ikke hørt at noen sier det er nødvendig enn lenger enn 3 mnd. Og at man helst skal begynne før man blir gravid.
VinterSol+2 Skrevet 18. januar 2007 #11 Skrevet 18. januar 2007 jeg begynte med det den dagen jeg fant ut at jeg var gravid, og sluttet da jeg var 12 uker. Tar normal mulitvitamin da, og der er det noe folat (som er et Bvitamin) og har ikke fått påvist noen mangler av dette, så da regner jeg med at det går helt fint:) Omega3 er viktig uansett da. Reklamerer gjerne for det merket jeg tar, Pikasol. Det hjalp masse mot svangerskapskvalme også!
spindel med spire :) Skrevet 18. januar 2007 #12 Skrevet 18. januar 2007 Leste for ei lita stund siden på en eller annen nettavis at det var snakk om at det skulle endres fra 3 måneder til hele svangerskapet, for er vist påvist at Folat er bra å ta gjennom hele svangerskapet. Dette leste jeg i flere artikler for ei lita stund sida, men finner dem selvsagt ikke igjen.. Jeg tenkte jeg skulle spise til boksen er tom, begynte ca. da jeg var 4 uker på vei, og i boksen er det 100, så de varer ei stund.
VinterSol+2 Skrevet 18. januar 2007 #13 Skrevet 18. januar 2007 mange som blir dårlige av folattabletter da.
Gjest Skrevet 18. januar 2007 #14 Skrevet 18. januar 2007 Oki, da spiser jeg bare intill videre. Har massevis igjen. Kjøpte den boksen som er for første trimester når jeg tydeligvis var 8-9 uker på vei. Så her varer det ei stund til. Kan jo spørre legen min når jeg har time 1/2.
3+et lite nurk Skrevet 18. januar 2007 #15 Skrevet 18. januar 2007 Jeg fikk beskjed av legen min å slutte etter 3mnd enda jeg sa at jeg hadde hørt noen snakke om at det bare var fint å få i seg mer. Til deg som ikke har tatt folat: Jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye for det. Mange som ikke tar folat, men det er dårlig av legen din. Be om svaret på blodprøven du tok sammen med toxoplasmose, HIV osv.. Legen skal også rutinemessig sjekke folat. Dersom den er høy nok, trenger du hvertfall ikke bekymre deg. Ryggmargsbrokk kan jo bare oppstå dersom du har folatmangel. Lykke til!
Twins i magen <3 Skrevet 18. januar 2007 #16 Skrevet 18. januar 2007 Jeg begynte den dagen jeg testet positivt (i uke 4) og sluttet etter passert 12 uker. Nå tar jeg bare tranpiller, drikker melk og spiser en del leverpostei er folat i den og forresten...
Gjest Skrevet 18. januar 2007 #17 Skrevet 18. januar 2007 det er i første trimester man skal ta dem. Men det skader ikke å ta i resten:)
MizzSilje Skrevet 19. januar 2007 #18 Skrevet 19. januar 2007 Askepott*: Eg har fått svaret på blodprøven, men står ikkje så mye om eg har for mye eller for lite folat... Kor finne eg det på svararket da?? Kanskje derfor han ikkje har sagt noe, at eg har nok, heh... Håpe på det;) Men takk for svar!
3+et lite nurk Skrevet 19. januar 2007 #19 Skrevet 19. januar 2007 Normalverdien på folat sier bare >5,7. Det betyr at verdien skal være over 5,7. Min var på 37,7 og jeg fikk beskjed om å slutte etter 3.måneder. Ei venninne av meg fikk beskjed om å slutte allerede i uke 7 fordi hennes var for høy.... Vet ikke hennes verdi...
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2007 #20 Skrevet 19. januar 2007 Når man skal slutte med folat et det sinnsykt mange forskjellige meninger om. Tror det fleste er enige om at man helst skal bagynne før man blir gravid, selv om det fleste begynner når man tar testen og fortsette ut hele 1 trimester. Men noen anbefaler at det skal taes i 20 uker mens noen i hele svangerskapet. Et sted leste jeg at man burde ta dette hele svangerskapet og så lenge man ammet... Så det er ikke lett å bli klok på dette nei. Men jeg tar til det er slutt jeg ihvertfall...
2blånisser Skrevet 19. januar 2007 #21 Skrevet 19. januar 2007 Hvis du får mye folat blir det du ikke trenger utskilt etterhvert. Og det er ikke farlig om det er høyt. Ingen av B-vitaminene er det farlig å få i seg mye av. Så skjønner ikke den legen som sa at til deg Askepott at du måtte slutte for det er for høyt. Jeg bruker det hele svangerskapet, i og med at det ikke blir lagret i kroppen om det blir mye. Jordmora sa jeg kunne slutte etter 3 mnd, mens legen sa at man burde ta de hele svangerskapet. Siden jeg har hatt folatmangel før, for noen år siden, vil jeg ikke risikere det igjen nå som jeg er gravid. Jeg tenker også at siden det er 400 ug i multivitaminene Gravid(samme som anbefalt de 3 første mnd), så er det kanskje det beste å bruke det hele svangerskapet.
semilie:)Fødeklar Skrevet 21. januar 2007 #23 Skrevet 21. januar 2007 jeg har slutta nå, men tok de første månedene.
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 21. januar 2007 #24 Skrevet 21. januar 2007 Dette har jeg også lurt på. Sjekka litt rundt på nettet, og det jeg fant handlet om at etter de 12 første ukene kunne mengden folat reduseres litt da det kunne være litt vanskelig å påvise eventuell B12 mangel.
PrincessEleanorღLeah 24.07.07ღ Skrevet 21. januar 2007 #25 Skrevet 21. januar 2007 jeg sluttet etter 3 mnd...tok gravitamin da, som inneholder folat, og der står d på pakken at man ikke skal ta d lenger enn tre mnd...men d er kanskje fordi de tablettene inneholder så mye annet også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå