Gå til innhold

Mer duotest og første legetime

Pandura

Anbefalte innlegg

Jeg er 39 år, vil være 40 ved termin. Jeg vurderer duotest, legen min visste ikke hva det var!

Det jeg lurer på er hvorfor blodprøven tas? Tester de mitt arvestoff?

Skal til fastlege i dag på første kontroll, og han skal henvise meg til sykehuset for duotest.

Jeg er så skeptisk til GU når man er nygravert. Jeg er i uke 10 nå, og vet ikke helt om jeg vil gå med på en GU nå. Terminen vil jo bli fastslått med UL om en uke eller to, og det er bare noen måneder siden jeg hadde en GU sist. Hadde en SA i august, så da ble det meste undersøkt!

Ja, ja. Jeg får snakke med legen når jeg kommer dit!

Fortsetter under...

Med blodprøven tester de for 2 proteiner,de sa ikke hvilke. Men jeg ble fortalt at det ene skulle stige i takt med graviditeten og det andre synke.

HVorfor skeptisk til GU nå du er gravid???

Har hatt ganske mange GU fram til nå (12+3) pga smerter og blødninger, vel det har mest vært invvendig UL men likevel. MIn Gyn gjør ikke noe annet en å sjekke, inegen full GU med andre ord, det tar vi etter føsdsel sier han :)

Tror sikkert at du kan be om å slippe de ¨vanlige¨ prøvene hvis det er ønsket ditt!?

Jada, legetimen gikk greit. Var for første gang hos ny fastlege, og det var uvant med en mannlig sort! Jeg har hatt kvinnelig lege i mange år, men desverre sluttet hun.

Han sa forøvrig at det var ikke var nødvendig med GU hvis det ikke var så lenge siden sist, så det slapp jeg heldigvis. Synes det er en påkjenning og særlig når jeg er gravid og kvalm! Han sa tilogmed at det i de nye anbefalingene for graviditetsomsorgen faktisk står at dette er unødvendig med mindre det er over to år siden sist!

Legen har nå sendt henvisning til duotest, og til vanlig UL. Jeg har fått tatt alle de nødvendige blodprøver og fått målt blodtrykk etc.

Vet ikke om du ville fått avslag på å få ta en duotest, det kan jo være greit å spørre iallefall. De vil vel sikkert spørre om du har noen spesielle grunner til at du vil ha det, så da gjelder det være overbevisende!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...