Gå til innhold

hei, trenger litt hjelp ang prevensjon:)

Anbefalte innlegg

hva gjør dere rett etter en fødsel?? jeg stoler ikke på ammingen...har hørt at mange blir gravide for det...tar dere noe før 6 ukers kontrollen...er jo mange som har sex før dette...hopper av i svingen eller bruker kondom?? kondom er uaktuelt for meg...skjer ikke engang..menge som har begynt på mini-pillen rett etter fødsel??er det da snakk om 2 uker fødsel??føler meg helt grønn her.... hehe:)

takker for svar...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7836179-hei-trenger-litt-hjelp-ang-prevensjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan begynne på minipiller 6 uker etter fødsel (det er bare å begynne selv om du ikke har fått igjen mensen). Få respet hos legen på 6-ukerskontrollen. Aktuelle merker er conludag eller cerazette.

Spiral kan du få etter 6-12 uker, litt varierende praksis ute hos legene.

Det "vanlige" å bruke før 6-ukers kontrollen er nok kondomer. Hoppe-av i svingen er jo ingen prevensjon. Personlig brukte vi ikke prevensjon de første 6 ukene. Jeg helammet, og stolte på den, og det gikk bra. Vi hadde sex etter 3 uker.

Hei igjen

Jeg glemte å skrive at helamming ikke er ordentlig prevensjon. Så dersom du absolutt ikke vil bli gravid igjen, bør dere bruke kondom evnt kombinert med glidemiddel dersom du er tørr den første tiden etter fødsel. Dessuten anbefales kondom pga infeksjonsfare de første ukene etter fødsel.

Vi var uforsiktige og brukte ingenting de første 6 ukene. Det gikk bra for oss, men det gjelder jo ikke alle. En venninne av meg ble gravid med nr 2 etter 6 uker (ammet ikke da).

Lykke til med babisen - du har så utrolig mye å glede deg til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...