Gå til innhold

Koking av flaker og tytter..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når bør dette bli gjort?skal jeg gjøre det nå eller når barnet er født?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dumme meg må nok spørre hva flaker og tytter er for noe *rødme*

Skrevet

kan det være flasker og tutter hun mener??

Skrevet

trøtt:),flasker og tutter(sier tytter her så blir litt dialekt)

Skrevet

Det er ikke noe kjempe stress og koke flasker og tutter,å det tar heller ikke noe kjempe lang tid...

Så om du skal/kan gjøre det nå er vel opp til hver enkelt.

Har du lenge igjen til termin?

Skrevet

Det kan gjøres når som helst.

http://www.flaskeposten.org/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=29

Hvor ofte må jeg rengjøre flaskene?

Det er viktig at flaskene er rengjort mellom hver gang de brukes. For å forhindre vekst av melkebakterier bør de alltid kokes (5 -10 minutter) etter bruk mens barnet er lite. Skyll flaskene i kaldt vann etter bruk, legg dem i såpevann og vask dem før de kokes. Kok dem i 10 minutter. Vask hendene før du tar i de steriliserte flaskene og legg flaskene over på et rent håndkle. La de lufttørke.

Kan jeg vaske flaskene i oppvaskmaskinen i stedet for å sterilisere dem?

Når barnet blir større kan du gå over til å vaske flaskene i oppvaskmaskin. Flasketuttene bør fortsatt kokes. Mattilsynet og sosial og helsedirektoratet spesifiserer ikke hvilken alder de mener er "større barn". Selv gikk vi over til å vaske selve flaskene i oppvaskmaskin da barna våre var 7-8 måneder gamle. Flasketuttene kokte/steriliserte vi sålenge barna våre drakk melk av flasken.

Hvor skal jeg oppbevare rengjorte flasker mellom måltidene?

Vi koker ikke for å gjøre flaskene sterile, men for å drepe bakteriene som kan danne seg i melk. Det vil si at du godt kan la flaskene stå i en boks på kjøkkenbenken eller i en hylle i skapet mellom hver gang du bruker de, etter at de er kokt/sterilisert. Dersom de står på benken kan det være lurt å dekke de til med et rent håndkle slik at de ikke blir skitne igjen.

Dersom barnet ditt av en eller annen grunn har nedsatt imunforsvar gjør vi oppmerksom på at andre forholdsregler kan være nødvendig.

Skrevet

er nok trøtt jeg også som ikke klarte å gjette meg til det selv :=)

Skrevet

takk for svar damer,tror bare jeg koker dem så er det klart til babyen kommer.håper ikke det er mangen dagene til:)

god natt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...