Gå til innhold

Til Italia med uvaksinerte barn?

Anbefalte innlegg

Min søster gifter seg i Toscana til sommeren, og jeg vil helst unngå å reise fra mine barn, som da vil være 1 år og 4 år. Men synes samtidig det er litt skummelt å ta dem med til utlandet uten vaksiner, men får meg ikke til å vaksinere, enda ihvertfall.Noen som vet noe om risiko i Italia? Større forekomst av stivkrampe f.eks? Jeg kan nesten ikke droppe bryllupet heller, og et trist alternativ vil være å bare ta med minsten. Forslag?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7834332-til-italia-med-uvaksinerte-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stivkrampe er ikke en smittsom sykdom. For å utvikle stivkrampe må man ha et stikksår som er så dypt at det ikke kommer oksygen til i over 6 timer før man kommer seg til legen (feks spikertramp).

Jeg har ikke vaksinert mine barn, og ville ikke hatt problemer med å tatt dem med til plasser med normale hygieniske forhold.

Nei, det stemmer ikke at stikksåret må være dypt og uten oksygen i 6 timer.

Man kan få det også av overflatiske sår, selv om de optimale forhold er sår med fremmedlegemer i eller med dødt vev.

For dere som kan fransk, ser dere det her:

Le tétanos est causé par la contamination d'une plaie, quelle qu'elle soit, par le Clostridium tetani. Les plaies profondes, punctiformes, les plaies contenant des tissus dévitalisés ou un corps étranger créent un environnement plus favorable au développement de C. tetani, mais n'importe quelle effraction cutanée, même la plus superficielles, peut permettre l'infection: abrasion cutanée, brûlures ou engelures, chirurgie, avortement, otite moyenne aiguë, toxicomanie intraveineuse. Le tétanos peut également compliquer certaines maladies chroniques: ulcères de décubitus, abcès, gangrène.

Men uansett er det veldig sjelden at noen får stivkrampe i verstlige land, så akkurat det er vel ikke det du bør bekymre deg mest for.

hadde samme spørsmål da jeg skulle reise til portugal for ti år siden med en uvaksinert ett åring. min relativt normale helsesøster sa dette ikke var noe problem, stort sett er alle normalt vaksinerte i europa. videre det med stivkrampe, det stemmer at forekomsten i jordsmonnet øker jo lenger syd man kommer, men man må vel også tenke på at det er grei mulighet for anibiotika beh ved slike sår etter det jeg har forstått, ofte vil man behandles uansett om vaksinert eller ikke dersom såret tilsier dette. jeg har vel vært heldig med helsevesenet hittil min sønn fikk ved en anledning en spiss gjenstand gjennom fingertuppen, jeg reiste på legevakta, de mente de ikke var noe poeng å skulle behandle selv han som ikke var vaksinert, dette var ikke en utegjenstand men likevel...tror det er veldig individuelt hva man støter på i helsevesenet.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...