Gå til innhold

Rehabiliteringspenger/ufør??

Anbefalte innlegg

HJELP!!

Jeg er ei barneglad jente på 28 som prøver å finne ut i virrvarret hvordan det skulle gå med meg dersom jeg nå skulle finne på å bli gravid.. Sier det sånn fordi jeg nå har vært hjemme i 2 år i mars og savner jobb.. Men mest av alt vil man jo gå videre i verden og få en liten gullklump. MEN! Vil ha økonomien i orden. Orker ikke tanken på at jeg etter så mange år tidligere i jobb, først skal ha blitt syk og vært hjemme i 2 år for så å havne helt utenfor.. Har ingen barn "fra før".

Stå er slik: Kan ikke jobbe pga en hodeskade. Går på rehabiliteringspenger (1 år 1. april), men mulig jeg kan jobbe om et års tid, iallefall i en viss prosentgrad friskmelding. Stresser jeg blir jeg dårlig så det er heller ikke smart

Så hva lønner seg:

1. Hva får man i støtte med rehabiliteringspenger som inntekt?

2. Hva skjer dersom jeg begynner å jobbe 50% fra April? Spesielt i forhold til sykdom under svangerskapet som kan være en mulighet..

3. Hva skjer dersom jeg går over til yrkesretta attføring eller midlertidig uføretrygdet? (har en forsikring som dekker mellomlegget mellom tidligere lønn og trygd.. vil denne gjelde?)

Beklager dette lange innlegget men er skikkelig rådvill og redd for å gjøre dette i feil rekkefølge.. Setter UTROLIG stor pris på all tilbakemelding. Har lett litt på nettet men har ikke utholdenhet for lenge forran data pga hodet :(

Krysser fingre og tær for hjelp!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7828610-rehabiliteringspengeruf%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg ihverfall vet er at rehabiliteringspenger ikke gir grunnlag for permisjonspenger. Heller ikke ufør.....

Så mange år har vi jobbet og betalt skatt, kommer ut for en ulykke, jeg som deg har fåt hodeskade å er i samme situasjon, det eneste vi får er engangsbeløpet etter hva jeg har skjønt. Er du fortsatt under behandling når barnet kommet kan du søke om forsatt rehab.penger.... Er det bedre om vi venter til vi blir friske igjen, det tar jo tid med hodeskade (flere år)?? Bra å heller bruke ventetiden på noe fornuftig, som å få barn :-) Men, det er frustrerende, helt enig!

Oi...

Er det noen der ute som er i min situasjon. Måtte lese to ganger til og med. Er kanskje slemt å si at jeg er glad men på en måte er jeg jo det. Er så vant med å være alene med denne skaden min til tross for at legen sier det er så mange fler.. Så ble helt satt ut nå.

Og som deg utrolig oppgitt. Man har jobbet, betalt skatt, spart penger i mange år (og brukt alt opp igjen da lønna ble redusert til 60% for å betale lånet på leiligheten og alle behandlingene og fortsatt leve litt utenom det man orker..) og så er takken dette.

Har tenkt akkurat som deg, kan jeg ikke jobbe nå så hadde det absolutt vært godt å få barn. Utholdenheten og formen er bra den men kan jo hverken lese eller konsentrere meg uten evig hodepine.. Er trist å se alle vennindene gå videre i livet, gifte seg og får barn.. Mens jeg er på vent... på ubestemt tid..

Om du vil ha kontakt hadde det vært topp! Ellers takker jeg iallefall for svar :) og ønsker deg også god bedring på denne laaaaange reisen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...