Gå til innhold

Er det ingen her som boikotter nestlé?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns det er så trist å se i Norske butikker... bare masse Nestlé-produkter. Jeg bor i Sverige og der fins det et hav av utvalg i f.eks Hipp. De butikkene jeg har vært på i Norge har kanskje en eller to hippglass, eller ingen... synd!!!!

Syns det er så trist at man ikke får flere norske produkter, vet jo om denne småfolk men syns de også har lite utvalg. ikke rart man er nødt til å ty til nestlé da!

Burde man si ifra til butikken man handler på så de tar inn flere hipp-glass? er sikker på de fleste heller ville valgt det, er jo økologisk også.. eller hva tror dere ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

masse hipp på bla coop

du må bare finne den rette butikken hvis dette betyr så mye for deg

Skrevet

Eh, hva er galt med nestle a?

Skrevet

Hvorfor skal man boikotte nestle? Syntes de har bra produkter.

Skrevet

Nestlé boikottes i 20 land på grunn av sin aggressive markedsføring av barnemat, brudd på World Health Assembly markedsføringsregler og sine bidrag til barns død og lidelse rundt om i verden.

WHO anslår at 1.5 millioner barn dør hvert år fordi de ikke får tilstrekkelig med morsmelk. Boikotten vil opprettholdes til Nestlé akseptere og samtykker i Baby Milk Actions 4 punkts plan:

• Nestlé må skriftlig akseptere at den internasjonale koden og den påfølgende World Health Assembly Resolution er et minimumkrav i alle land.

• Nestlé må skriftlig love å foreta de påkrevde forandringer i sin markedsføring av barnemat slik at den er i tråd med den internasjonale koden.

• Baby Milk Action skal bringe de overstående uttalelsene videre til den internasjonale Nestlé boikott komite og foreslå et møte hvor det fastsettes frister for å utføre endringene.

• Hvis IBFANs overvåking ikke finner noen brudd på koden i 18 måneder vil boikotten avsluttes.

Hva er den internasjonale koden?

WHO/UNICEFs internasjonale kode for markedsføring av morsmelkserstatning ble valgt av Resolution of the World Health Assembly i 1981. Koden forbyr all reklame av flaskemat og setter krav til merking og informasjon av barnemat. All aktivitet som undergraver amming vil være brudd på koden. Koden og dens påfølgende resolusjon er minimumkrav i alle land.

Barnematprodusenter har ikke lov å:

• fremme sine produkter i sykehus, butikker eller andre steder

• gi ut gratisprøver til mødre

• gi gratis eller subsidiert prøver til sykehus eller svangerskapsavdelinger

• gi gaver til helsearbeidere eller mødre

• fremme sine produkter til helsearbeidere: all informasjon fra firmaene må være vitenskaplig og saklig.

• fremme mat eller drikke til babier

• gi villedene informasjon

• selgere av barnemat skal ikke ha kontakt med mødre

• merking må være på mødrenes språk og inneholde tydelig helsevarsel.

• Det er ikke tillatt med bilder av babyer i merking av morsmelkserstatning.

• Det er ikke tillatt å bruke språk i merkingen som idealiserer produktet.

Nestlé godtar ikke at den internasjonale kode gjelder alle land, og bryter koden systematisk.

Derfor: boikott Nestlé!

Kopiert av ammehjelpen.no

Skrevet

Hmmm.... jeg gidder ikke kjøre land og strand for å få tak i nok mat til mini... jeg syns Nestle har mye bra jeg... så at dem har agressiv masrkedsføring gir jeg en god blanke i! =)

Skrevet

Noe så dumt boikotte siden de har reklame. Da må man jo boikotte det meste. Tror de fleste mødre har vett nok til å selekterer god og dårlig reklame og produkter til sine barn. Reklame eller ei. Jeg hadde blitt glad for gratis prøver =0)

Skrevet

Hmmm...lurer på om dere hoppet over at omlag 1,5 mill babyer dør i året pga Nestle sin markedsføring.

Uansett,denne debatten har vært her på småtroll uendelige ganger.

Noen skjønner det og noen skjønner det ikke.....

Skrevet

Kan da ikke være markedsføringen som gjør att så mange unger dør. Forklar! Nei denne skjønner jeg ikke.

Skrevet

Jeg er en av de som skjønner det men ikke boikotter!

Årsak; jeg vet ikke bedre... Neida, bare tuller...

Jeg boikotter ikke fordi jeg var en stund veldig bevisst hva som var nestle og ikke og fant faktisk ut at jeg ALLTID hadde produkter fra Nestle eller selskaper eid av dem i hus UANSETT hva jeg hadde kjøpt. Nesquick, Smarties, shampooer osv.

Så kan jo spørre, dere som bevisst boikotter Nestle, spiser dere smarties?! Og hvilke shampoo bruker dere? Balsam? Oppvaskmiddel? Vaskekluter? Våtservietter? Sjokolader? Juice?

Det er faktisk omtrent umulig å boikotte driten!

Skrevet

Ok,skal forsøke ;O)

Tenk deg et sykehus i et fattig land som i en verdensdel Afrika .Det viser seg at Nestle har pushet mme på de nybakte mødrene slik at de gir opp amminga (noe som er veldig viktige i slike land!!!!) De blir tilbudt mme som er rakt og enkelt å tilberede,problemet for slike land er REINT VANN!!!

og PENGER,mme i slike land koster gjerne en mnd lønn noe som mødrene ikke har råd til,og de som har kanskje de som har råd til mangler rent vann! (og problemet er større enn å bare kunne koke vannet!!)

Dermed dør mange barn!

Skrevet

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt til det. Men siden poden bare er 4 mnd er ikke utvalget i barnemat så stort. I tillegg så fører butikken jeg handler på til daglig, bare nestlè og småen liker veldig godt fruktmosene. Derfor kjøper jeg de likevel..

Tror uansett de fleste slike store selskaper har sine svin på skogen, er bare noen som er flinkere til å skjule dem enn andre..

Skrevet

Uff det er jo tragisk om det er sant.

Her i norge syntes jeg det er for lite informasjon om mme. Vet om en jente som nesten sultet ungen sin med mm. Hadde ikke nok næring i melka ungen gikk ikke opp i vekt. Hun var bestemt på att hun skulle fullamme ingenting annet. Hs fikk tilslutt overtalt henne til å gi litt tillegg men det var som ett stort nederlag for henne. Hun var deppa lenge over det. Så det er både positivt og negativet med reklame/ informasjon. Men om de tvinger på fattige mødre dyre produkter er jo det helt idiotisk. Ser det liksom ikke for meg men om de gjør det er det grusomt.

Skrevet

Vi boikotter Nestle barnemat. Det Nestle har gjort og fortsetter å gjøre rundt om i verden er ille.

Selv om mange store selskaper gjør mye rart, er det bevist gang på gang at Nestle er en av de verre.

Oppfordrer alle til å ikke velge Nestle produkter når man har et alternativ som funker.

Gjest Riga & hippiesnulla 14.10.06
Skrevet

For å sette det på spissen: skal jeg boikotte nestlé fordi andre mødre ikke skjønner det med rent vann og at de må ha penger til mme?

Vi bruker nan som mme fordi snulla ikke reagerer på det, og det er viktig,- har ikke prøvd noe annet for jeg vil ikke risikere at hun får vondt i magen. Kommer ikke til å kjøpe så mange matglass fra noen som helst produsent siden vi skal lage mat selv.

Skrevet

hvorfor boikotte nestle når man liker produktene?:) kjøper riktignok bare grøtene til nestle da,lager middager og desserter selv:)

men gutten min liker grøtene til nestle best,så hvorfor presse i han andre grøter som han overhodet ikke vil ha?

Skrevet

etter å ha lest om denne saken i foreldre og barn for noen mnd siden, har jeg tenkt mer over HVEM jeg kjøper barnemat hos. vi har ingen fast butikk vi handler hos. bruker masse hipp. men det er ikke til å komme ifra at utvalget er helt elendig. jeg bor i tromsø, vi har masse butikker her. har vært innom maaange! og finner feks kun 2 stk 6 mnd grøt. gutten min blir lei!! hadde utvalget vært bedre skulle jeg nok brukt de tmer. hipp burde kjent sin "besøkelsestid" når nestle fikk dette oppslaget mot seg i foreldre og barn og "pøset" på med nye produkter!!!

alle jeg kjenner som har barn på min alder var midt oppi grøt start når dette var i bladet, og alle vi var enige om at vi måtte se nærmere på hva vi valgte!

Skrevet

Jeg støtter HI her.

Jeg prøver i størst mulig grad (ikke bare når det gjelder barnemat men generelt) å handle mest mulig lokalprodusert og økologisk. Jeg synes det er viktig med mangfold, det at vi som forbrukere får et godt utvalg, og støtter derfor konsekvent de mindre selskapene sånn som bl.a. Hipp. Selvfølgelig spiller det er stor rolle at kvaliteten på maten er bra, men den tror jeg alle disse forskjellige produsentene tilfredsstiller.

Jeg skulle ønske at vi som forbrukere generelt var mye mer bevisste på vår rolle som forbrukere. Det er vi som skaper markedet.

Skrevet

Ja, du bør boikotte Nesle fordi andre mødre ikke skjønner dette med rent vann.

Tenk deg at du bor i et land uten all den muligheten til informasjon vi har. Når vi blir mødre får vi svar på alt vi lurer på, fra helsevesenet, aviser, bøker eller her inne. Tenk hvor mange spørsmål vi alle har når vi blir mødre for første gang!

Mange i verden bor i land der helsevesenet er ikke eksisterende eller veldig dårlig. Aviser og internett er ikke eksisterende. Du har altså ikke så mange som hjelper deg når du lurer på noe. Så kommer et stort vestlig selskap og sier at du bør slutte å amme og heller gi mme. De sier ingenting om kvaliteten på vannet eller at det å gi mme fører til at melken forsvinner og ammingen dermed er over. Det er jo lett å tro at babyen din tåler vannet når du selv ikke reagerer noe på det. Så du blir fristet av produkter som ser gode ut og bilder av friske babyer. Så dør babyen din.

Det er umoralsk av et selskap med god oversikt over hvor viktig vannkvalitet er når man bruker mme å gå inn i land der de vet vannet er for dårlig uten å informere om det. Og i dette tilifellet har det ført til at utrolig mange barn dør.

Derfor; boikott Nestle - fordi de bevisst tjener penger i land de vet at deres markedsføring fører til at mange barn dør.

Skrevet

Jeg gjør.

Helt enig i at det er tragisk utvalg av andre produkter i mange butikker, men siden jeg bor i Oslo er det ikke vanskelig å finne andre merker og gjennomføre en fullstendig boikott.

Men hadde jeg bodd der foreldrene mine bor, hadde jeg ikke hatt noe valg- der har de KUN Nèstle i hele bygda.

Om ikke en lager alt selv, da-hvilket jeg faktisk gjør, når jeg tenker meg om.

Nesten, i hvertfall :)

Skrevet

her er HI.

Jeg skjønner ikke det med at man ikke har noe annet valg enn å kjøpe Nestlé! Nærbutikkene våre er jo til for oss, ergo vi må kunne si til butikken at vi ønsker oss f.eks flere produkter fra HIPP: Jeg lover dere at om dere ber om dette i butikkene deres kommer de til å gjøre det de kan for å ha bedre utvalg. Slik bør det iallefall være!

Man MÅ være mer kritisk som forbruker! Det er jo hele poenget! Vi har krav på best mulig kvalitetsvarer i butikkene våre! se bare på sverige, det bugner av økologisk mat. Her i Norge må man til spesialbutikker for å få tak i det. Helt ute i et land som vårt!

Syns det er en ting at folk velger produkter fordi de der og da ikke har noe annet valg, men at folk rett og slett driter i hva Nestle gjør i U-land, det overrasker meg veldig. disse barna har like mye rett til livet som våre!

Jeg har måttet kjøpe nestlé-produkt et par ganger, og følt meg elendig for det. Skal forsøke å aldri gjøre det igjen!

Skrevet

Hei!

Det viktigste er faktisk de andre produktene, ikke barnematen. Nescafe kaffe, L'Oreal, After Eight (Lidl selger en liknende), Lion sjokolade. Se etter Nestle-merket på ferdigmat og velg noe annet!

Skrevet

Hvorfor sier du at det er de andre produktene som er viktige? altså, man bør vel boikotte alt liksom, hvorfor er noe viktigere enn noe annet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...