Gå til innhold

Va på nav i dag:(! Help me please...

Keiko&Sivert Nikolai<3

Anbefalte innlegg

Hadde løst å riste litt i ho navdama, va bare sur åg grinat... følte ikkje at eg fekk nåkka særlig hjelp..

Så eg tenkte eg sku spørre dåkker, kanskje nån som veit:)

Eg får akkurat tjent nok til å få d minste beløpet av fødselspenga...åg vesst eg tar i mot d så får eg jo mindre i overgangstønad.

D eg lure på e da..ka som e fordelen me full Overgangstønad?

Har lest en plass at d e visse ting som man ikkje kan søke om me mindre man har full overgangstønad.

Åg når permisjonstida går ut, åg man ikkje får fødselspenga lenger, får man da full overgangstønad?

(kan ikkje leve på den jobben eg har uannsett, tjene under 1500kr imåneden..men av åg tell får eg meir jobb vesst nån e sjuk)

Ka trur dere e best?

Fullovergangstønad, åg engangsstønad?

Redusert overgangstønad, åg fødselspenga?

Fortsetter under...

hei!

De e ikkje allti så enkelt å finne ut de der me pænga.. Æ trur de bare e småbarnstillegge man miste hvis man får redusert os. E i allefall sånn æ har forstådd de. Vess du ikkje skal fortsette med jobben din, så må du si opp FØR permisjonen (hvis du har fast jobb)!! De e ikkje så enkelt å få låv tell å si opp etterpå. (va i allefall de ei på nav sa tell mæ..)

Om du skal ta full os

eller redusert og permisjonslønn

kommer vel ann på kor mye du får i permisjonslønn... Æ kan godt hjelpe dæ å regne hvis du førtell ka du får :)

Heisann!!

Tusen hjerteli takk førr svaret:):)

På arbeidskontrakten min så står d at eg tjene 1400i måneden (før skatt).. Men sia juni, så har eg tjent ca 5000 (sia eg har hvert vikar når nån har hvert sjuk, ågså har en av mine kollegaer hvert i fengsel)

Men no på arbeidsplassen min, så e d veldi lite fålk som e sjuk, åg nesten ingen vikar jobba... dvs at jeg bare tjener 1400 i måneden fast..

Førr å få den miste permisjon som finnes der ute så må man ha ei inntekt på ca 2600 imåneden no i 2007, d kan eg jo ikkje garantere at eg får..

Åg vesst eg får d, så får eg jo bare minste permisjon uannsett, så d e d som e regne stykke på en måte, du kan regne me en ca 65 000kr vesst eg klare å tjene så masse..

Ka får eg da i permisjon på en måned?

Tusen takk førr at du orke å hjelpe meg! Sett skikkeli pris på d!!:)

Et lite tips!

Om du ikke søker fødselspenger får du engangsstønad på ca 34 000 kr i stedet, i tillegg til full os. Og dersom din lønn er under 2000 i mnd så får du full os oppå lønn. Er lønn over en viss sum pr mnd så får du redusert os. Det spørs hva som er det største beløpet: Engangsstønaden eller fødselspenger. Men dette skulle du fått vite på tk altså. Dersom man har tjent opp så lite at man får mindre i fødselspenger enn enganss. så skal de faktisk opplyse om at engangs lønner seg....

En annen ting er at om du har full os så får du også småbarnstillegget på 657 kr pr mnd ved siden av barnetrygden, og den får du ikke om du har redusert os.

Det er et innmari kronglete system!!! Og man skal holde tunga rett i munnen og være glad dersom man fulgte med i mattetimene på skolen ;-)

Klokere? :-)

Annonse

Tusen takk:)

Eg regna på d i går før eg la meg, åg fant ut at eg sku ha engangstønad, åg full os...selvom ho navdama sa nåkka anna...

D virka ikkje som om ho va ute etter å hjelpe meg så masse, så eg tar d magefølelsen sei, åg d eg føle meg tryggast på.

Men eg trur eg hadde fått bittelitt meir vesst eg hadde valgt os permisjonspengan, men d va ubetydeli lite.. Åg da vill eg heller ha rettigheitan som eg får me full os.

D kan være lurt tell seinar:)

Blir no aldri heilt klok på di navfålkan:)

D e derfor d e så bra at d finnes fålk me erfaringe som kan gjøre oss klokar;)

takk for hjelpa:)

Når de regner ut fødselspermisjonspenger så tar de jo de 6 beste av de siste 10 måndene, og når du har mindre enn 4 mnd igjen, og har 6 mnd bak deg med 5000 brutto, så kal de jo regne med det? Hvis du ikke tjener mer nå fremover, så kan ikke permisjonslønna de bli mindre enn 5000 brutto? (hvis du tar 100 % og ikke 80 %) Det blir da 48000 utbetalt i permisjonslønn. Hvis du tar 80% blir det 4000 brutto per mnd.

Når det gjelder os så vil denne bli regusert. Du har "lov" til å tjene 1/2 G (ca 31000) uten å bli trekt i os, og det du tjener over dette vil du bli trekt 40 øre per kr. Du tjener altså 17000 for mye og vil bli trekt 6800 i os på et år. Dette blir 566 kr per mnd, og du vil da få 8792 kr (9358-566) i os per mnd. Men både permisjonslønna og os vil bli - skatt.... Uansett så vil du sånn ca få

med permisjonslønn og redusert os

lønn 4000

os 8790

Barnetrygd 1940

tilsammen 14730

med engangstønad og full os

engangstønad 2800

os 9360

barnetrygd 1940

småbarnstillegg 660

tilsammen 14760

så det blir omtrent det samme hvis du får 4000 i permisjonslønn :) Hvis du får mindre så vil det lønne seg å få engangsstønaden. Nå er jeg litt usikker hvordan skatten vil ha innvirkning på dette.. Jeg Har full os og betaler ingenting skatt, men jeg vet at jeg kan tjene veldig lite før jeg må betale av både os og det jeg tjener. Jeg vet ikke om engangsstønaden er skattepliktig. Det er det kanskje noen andre her som vet? I tillegg kan det kanskje ha noe å si hva du velger hvis du skal søke om bostøtte? Men du har kanskje ikke de store bo-utgiftene på Finnsnes?

Er ikke helt sikker på hva jeg vil råde deg til å velge. Man må nesten ha de nøyaktige beløpene før man kan ta et valg, eller kanskje det spiller en rolle for deg om du får mye penger utbetalt i forbindelse med fødselen eller om du får det fordelt utover månedlige utbetalinger?

Håper du klarer å velge :) skriv meg gjerne en mail på [email protected]

Hello igjen:)

tusen takk for den fine utregninga di!:)

Ska definitivt ta full os, åg engangstønad, d blir full os trur eg, sia eg ikkje hadde kommet til å tjent meir en halv grunnbeløp.. vesst eg hadde fortsetta å jobbe i år, så hadde eg hatt under 30 000 i årslønn trur eg:)

(Håpe på at dem regne ut ka eg hadde hatt i årslønn i år)

Men uannsett så sku man jo klare seg, man finn ei finfin leiligheit tell mellom 3-4000 nært setrum her på finnsnes.

D e ganske så billig her:)

Blir verre neste år når eg ska tell tromsl førr å studere..

Ska legge deg tell msn:)

*vesst eg finn ut kordan man gjør d, har nettopp fått d*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...