FrøkenKnallkul Skrevet 17. januar 2007 #1 Skrevet 17. januar 2007 Sitter her på nettet og forsøker å bli klok på hvilken barnevogn det er smartest å kjøpe... Blir ikke helt klok, nei! Håper derfor at noen av dere med erfaring kan hjelpe meg litt. 1) Hva er egentlig forskjellen på en combi og en duovogn? 2) Har noen av dere erfaring med Emmaljunga Sport Combi? 3) Hva med pris? Emmaljunga vs. Brio og Simo? Jeg ønsker meg først og fremst en vogn med god bagplass, som også kan gjøres om til sportsvogn senere. Synes det virker som om mange av vognene har veldig små bager. Kan jo være at man får en baby som er stor og vokser fort... Hvor lenge har man egentlig behov for bagvognen? Hvordan tenker dere?
Strålende Skrevet 17. januar 2007 #2 Skrevet 17. januar 2007 Jeg var i samme siyuasjon som deg ! Men har bestemt meg for at DUO er helt klart best.. kombi har ofte mybag, og bag er oftest smalere og mindre på kombi..så da bestemte jeg meg for DUO...Emmaljunga og Simo er bra vogner begge deler sies det..Personlig syns jeg Simo sine er litt kjedelige. Jeg har falt pladask for TFK Joggster Twist jeg..og det som er artig med den er jo at en kan da ha en farge på BAG og en annen på sportsdel, de skal være lette og ikke så store sammenlagt. De får MYE skryt. Men minuset er jo at de koster litt da, men jeg tenkte se om jeg fikk bestilt fra Tyskland eller Nederland jeg... sparer nok litt på det, om ikke så mye. Håper dette hjalp deg litt, selv var jeg veldig sikker på Emmaljung Edge Duo...de er fine, men har som sagt nå falt for en kuul 3-hjuling ;o)
2blånisser Skrevet 17. januar 2007 #3 Skrevet 17. januar 2007 Er usikker selv også på hva vi skal velge, og hvilket merke. På kombivognene er det en bag inni den "store" bagen som man kan bære med seg inn, som ikke er så tung. Så det er kanskje gunstig hvis ikke vogna skal stå inne, eller om man må bære mye (trapper og sånn). Duo har jeg hørt har store bager. Men vet ikke hvor lenge vi har behov for bagvogn. Sist fikk jeg baby i juni, og vi byttet til sportsdel etter bare 4-5 mnd. Da ville ikke barnet ligge lenger i vogna, så det var like greit. Syns ikke det ble mye trekk heller i den sportsdelen. Men jo mer jeg leser om forskjellige vogner, jo mer usikker blir jeg på hva vi skal velge, hehe... Kanskje ikke bra med alt for mye informasjon heller. Tenkte litt på trehjuling også, men mange sier de velter lett, så har vel slått den tanken fra meg. Har hørt veldig mange skryte av Emaljunga Duo Edge, men også mange synes Brio Kombi er bra. Skal undersøke litt nærmere før vi bestemmer oss for hvilken vogn vi vil ha. Er greit også å se om noe kommer på tilbud, men har egentlig lyst å kjøpe inn snart. Spørs hvor gøy det er å gå høgravid og lete etter div. barneutstyr (vi har ikke kjøpt noe som helst enda..)
Forskeren Skrevet 17. januar 2007 #4 Skrevet 17. januar 2007 Vi har DUO vogn. Jeg la mest vekt på sportsdelen siden den jo skal brukes lengst. Vi har OTH urban jungle. Vet om altfor mange som har kjøpt tunge vogner som Simo, Brio etc, som har angret da de gikk over til sportsvogna. Men hver sin smak. DUO eller KOMBI kommer litt an på hvordan du bor og om du farter mye. Kombi har en liten mykbag inni sportsdelen som du tar ut og er lettere å bære enn hardbag (i duo), lurt hvis du f.eks bor i 4. etg uten heis (!). Duo har fordelen (synes jeg) at du tar ut hele bagen (selv om den da er litt tyngre enn mykbag) og kan f.eks la understellet stå utendørs (selv om det regner!). Av Emmaljunga vs Simo/Brio ville jeg klart valgt Emmaljunga, da jeg har sansen for de litt lettere og mindre vognene.
oo00oo Skrevet 17. januar 2007 #5 Skrevet 17. januar 2007 http://www.brio.no/BRIO_NET/Norge/?b=3 sjekk denne linken derifra kan du gå inn og lese om både duo og kombi.
Gjest Skrevet 17. januar 2007 #6 Skrevet 17. januar 2007 Hei! Eg lurte på akkurat det same før vi kjøpte vogn. Finn ikkje att linken min, men her er ein annan tråd som tek opp det same: http://www.barnimagen.com/forum/thread/7740479 Vi valgte kombivogn, fordi bagen er heilt flat under, slik at babyen kan bruke den som reiseseng i byrjinga. Det er også lett å ta bagen inn og ut av vogna, og hardbagen er lettare å bære enn duobagen (fordel dersom du bur i leiligheit der du må bære bagen opp dersom ungen sovnar på tur) Som sportsvogn veg vognene like mykje, men kombivogna er jo tyngre sidan sportsdelen sit på heile tida + vekta av hardbagen. Men for meg har det lita betydning. Dessutan fekk vi Simo kombien vår til 3999,- på Barnas Hus og då slo vi til med ein gong vi, sjølv om det er litt tidlig å kjøpe vogn allereie no... Lykke til med valet!!
Gjest Skrevet 17. januar 2007 #7 Skrevet 17. januar 2007 I Simo kombi kan ein lage om sportsdelen til ein bag når ungen veks ut av hardbagen. Sjølv om denne ikkje er like solid som duobagen funkar det fint dersom ungen har vakse ut av hardbagen, men ikkje vil ligge heile turen - får framleis god beskyttelse mot ver og vind, betre enn å ligge berre i sportvognsdelen.
norsky Skrevet 17. januar 2007 #8 Skrevet 17. januar 2007 Ville bare si at vi har akkurat fått TFK Twist levert fra Nederland, bestilte gjennom www.babyjungle.nl. Leveringen tok 3 dager og det var mye billigere enn i Norge. Vi bor i Skottland så vi betalte £450 for sportsdel, vogn, regntrekk til begge og en bag til meg inkludert levering. Kikket på sportsdelen i Norge i jula og bare den kostet kr 6000. Nå må man jo betale moms til Norge så blir jo litt dyrere men allikevel lønner det seg nok å bestille fra utlandet. Og forresten vogna er kjempe fin og lett å trille inne ihvertfall...........
FrøkenKnallkul Skrevet 17. januar 2007 Forfatter #9 Skrevet 17. januar 2007 Takk for mange gode tips! Har iallefall bestemt meg for enten kombi eller duo - ser at mange klager på at de blir for tunge etc som sportsvogn, men tror det skal gå greit likevel. Bor landlig til, i enebolig, så slipper å drasse så mye på vogna opp og ned trapper. Ser dessuten for meg at en duo/kombivogn er bedre å sove i når barna blir større, enn en vanlig sportstrille... Mulig det er helt feil, men men! Det som er helt kart er at vi trenger en vogn som er robust og tåler vær og vind, og dårlige grusveier
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå