Gå til innhold

Dere som har kjennskap til ks, eller har hatt det selv:

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha planlagt ks, og lurer på en del ting...

Vi har jo en unik sjanse til å pakke sykehusbagen skikkelig, og å være skikkelig forberedt! Men hva er uunværlig å ha med? Hva savnet dere/var dere veldig glad for at dere hadde med?

Så lurer jeg litt på dette kateteret da...

Er det vondt å sette i?

Er det ekkelt å ha i?

Hvor lenge må jeg ha det i?

Når kan jeg forvente meg å være oppe å gå litt?

Tenker på å stelle babyen og sånn...

Når kan jeg dusje selv?

Masse spørsmål her, men... :o)

Fortsetter under...

Ta med vide boxere, vet ikke hva jeg skulle gjort uten. disse sykehus trusene er ikke noe særlig. morgenkåpe og ei vid kosebukse er også å anbefale. Jeg synes ikke at det var vont å sette inn katetret, litt uvant å ha det i kjentes ut som om man måtte tisse hele tiden, måtte ha det i til morningen etter snittet, det var egentlig veldig greit, så slapp man å stå opp på natta for å gå på do.

Jeg var oppe å gikk 5 timer etter snittet, da stelte jeg jenta vår, det er vel litt individuelt når man klarer å komme på beina, men de vil ha deg opp av sengen så fort som mulig. Det er vel også for å forebygge blodpropp. Jeg fikk dusje, morningen etter snittet, da satte de vanntett plaster over såret.

Håper dette var til litt hjelp.

Lykke til med snittet. Det er ingenting å grue seg for : ).

Ha med ammegensere, og en ok bukse som ikke er for trang. Ha med ammebh. En god fuktighetskrem er veldig ok, og ta med bind (du blør en del etterpå pga renselse som ved vanlig fødsel). Bodyer til baby i str.50 er også kjekt å ha da de er veldig små. Kateter er ikke noe problem, eneste er at du føler at du må tisse men det går over. Veldig praktisk å slippe å gå på do rett etter en operasjon. Regn med at du blir litt slapp, ikke alle er oppe og går samme dag, jeg mistet en del blod og ble liggende i to dager. Ellers gikk alt veldig fint.

Det som var mest slitsomt og som jeg var minst forberedt på var oppholdet på barselavdeling (slitsomt) og ammingen. Vær forberedt på at du kanskje ikke får melk med en gang og at det kan være litt strevsomt i starten.Ellers er planlagt snitt veldig ok og jeg hadde en flott opplevelse med det, og skal ha det igjen:)

Som de andre sier, ha med gode vide klær som ikke strammer noe sted.. Jeg var også veldig glad for at jeg tok med en bok å skrive i.. Jeg brukte trusene og bindene de hadde på sykehuset, men du kan selvfølgelig ta med dine egne..

Kateteret kjente jeg verken bli satt inn, at det var der eller bli tatt ut.. Jeg tok det ut dagen etter snittet (gutten kom sent på kvelden).

Jeg fikk hastesnitt, mistet mye blod og var sliiiten dagene etter. Men jeg måtte opp å gå + prøve meg på do dagen etter (flere ganger). Det er vondt, men du må opp og røre på deg.. Dusjet kvelden etter, ca ett døgn etter snittet. Stellet kan du jo ta sittende i senga, personalet kan hjelpe deg med løfting og tilrettelegging.

Amming! Forbered deg. Det kan gå bra,men melka kommer som regel senere etter et snitt, og sørg for å få masse hjelp og veiledning på dette..

Lykke til!

jeg skal ha med meg lypsyl hvertfall.... sykehus lufta er veldig tørr...

jeg har to hastesnitt, og begge gangene har jeg dusjet selv og vært oppe og gått samme dagen..... kateteretkjenner man ikke noe særlig av....

kateteret er i grunn det minste problemet- det merkes knapt:-)

Det er godt å se at det er mange som har positive erfaringer fra keisersnitt. Jeg har det ikke... Klarte ikke å stelle baby'n min selv for etter 8 dager, ble bært opp av senga etter 3 dager. Rimelig dårlig kan man si. Men hadde hastekeisersnitt, 4 uker før termin. Jeg kan bare ikke fatte at noen velger å ta keisersnitt frivillig, men det er som sagt heldigvis de fleste det går bedre med enn meg. Anbefaler i grunn ikke noe spesielt, men pappan er veldig grei å ha i nærheten så mye som mulig:-)

Lykke til!!!

Annonse

Uff...jeg skjønner jo nå, etter å ha lest noen av historiene til jente her at jeg hadde et veldig greit ks.

Jenta mi lå i seteleie og var temmelig stor (4,1 kg) og lang (53 cm) så overlegen sa jeg burde ha ks. Var litt skuffa, hadde sett fram og psykisk forberedt meg på fødsel, men med tanke på at pelvimetrirøntgen ikke viste heelt tilfredsstillende funn slo jeg meg til ro med at legen kom med en fornuftig avgjørelse.

Mista nesten 1 liter blod. Var helt svingstang etterpå men måtte tvinge meg selv til å sette meg opp i senga og "trø" føttene for å unngå blodpropp bl.a. Jenta var født på morgenen, fikk ammet henne ca 3 timer etterpå og det gikk fin-fint :) Tidlig på ettermiddagen fikk jeg dusje med hjelp av en hjelpepleier. Hadde kateter, veneflon OG dren i meg. Så ut unektelig litt merkelig ut med alle rør og slanger som stakk ut av meg. Var godt å få vaska av seg blod og gørsj.... Hadde veldig (!!!) vondt i såret, (ble stiftet i såret) men jeg fikk smertestillende med jevne mellomrom så da gikk det seg til...

Bind nevner noen - GLEM bindene du kjøper i butikken. Funker dårlig! Bindene på sykehuset er mye bedre, og større ikke minst.

Ved sykehuset hvor jeg bor får de som tar ks enerom (hvis det er kapasitet så klart...) og det var så deilig!! Utrolig godt å være alene med alle vondtene sine. Sov dårlig de 2 første nettene. Den forbaska veneflonen i handa var i veien og gjorde at jeg våkna om natta (i tillegg til når jenta skulle ammes) Men, på morgenen den 3 dagen ble veneflonen og drenet OG kateter fjerna og det var som en ny verden. Sov SÅ godt, satte sup (smertestillende i rumpa) på meg selv og ble mye mer mobil (bokstavelig talt) Såret og ømheta i magen var jo der men helt levelig. Amminga gikk strålende og alt var bare fryd og gammen. Etter 6 dager ville jeg hjem. Hadde sånn etter-fødsel-samtale med lege og jordmor og så dro jeg hjem.

Alt i alt en veldig fin opplevelse og fødsel. Ble tatt veldig godt var på av både leger og jordmødre/pleiere.

Jeg er derfor VELDIG spent på hvordan det blir denne gangen mht fødsel :)

Meningsløst å fortelle historier om hastekeisersnitt, når planlagt keisersnitt er temaet.

Dere som har tatt hastekeisersnitt bør lage egne diskusjoner om dette i stedet for å skape forvirring og sammenblanding i samtaler som handler om planlagt keisersnitt.

• 2 uker senere...

Fikk de til å sette inn kateteret etter at spinalen var satt. Da kjente jeg ingenting til det. Hadde det i til morgenen etter snittet, merket ikke noe til det. Syntes egentlig bare det var greit å slippe og tenke på tissing.

Jeg sto på føttene samme kveld, men det var veldig vondt. Neste morgen når jeg fikk tatt ut kateteret derimot var jeg oppe og gikk. Det gikk i rolig tempo, men ikke noe problem å gå.

Jeg dusjet selv morgenen etter. Stelte også jenta mi selv fra den morgenen.

Jeg hadde investert i gravidetruser som rakk meg til under puppene. Veldig godt da det ikke er behagelig med ting som presser mot såret. Myke deilige joggebukser er også et must. Viktig at de ikke strammer over såret. Et par tøfler som er lette å skli inn i kommer også godt med.

Brukte nettingtrusene de første dagene, helt ok de, men kjekt å ha egne truser etter hvert. Ha med truser som enten er veldig lave eller veldig høye, sånn at de ikke slutter akkurat der som snittet er. Vide bukser er også bra. Singlet og trøyer er bra når man skal amme. Angående bind blødde jeg ikke så mye, så de store på sykehuset var litt over kill etter noen dager. Hadde med noen nattbind selv, de var mye bedre. Eller bare vanlige bind, men det hadde jeg ikke med. Ellers hadde jeg med alt for mye klær...

Synes å få satt katereret var det vondeste med hele KS'et. Men det var ikke ille, altså! Bare ubehagelig, og så gikk smertene fort over. Kjente ikke at jeg hadde det i, og kjente heller ikke at jeg måtte på do. Tok det ut på kvelden (KS var på morgenen). Var oppe å gikk på kvelden. Stelte vel babyen selv neste morgen. Dusjet neste morgen, tror jeg det var.

Lykke til :)

Til Anonym...

Om du ikke kan svare på det som står her, så hold deg utenfor....!!!!

Jeg er veldig glad for at jeg hadde med meg klær til den nyfødte så jeg slapp å bruke sykehusets klær... Ammebh'er og store gode, vide bukser som ikke strammer over magen, boxershortser er flotte ting som holder ting på plass der nedentil med tanke på bind m.m... T-skjorter, mange....videokamera og fotoapperat...sikkert mere som andre føyer til, men det er d jeg husker pr. nå...er 4 år siden jeg tok KS..

Vanligvis skal du ikke kjenne at de setter kateteret og ved KS så har du det i, til du er oppegående nok til at du kan gå på do selv... og det lønner seg å komme seg på føttene så fort som mulig...

Lykke til... :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...