Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på ultralyd i går, er i uke 30, og vi venter visst ikke noen mini-baby! Legen anslo to kilo allerede, og mulig over fire ved fødselen. Symfysemålet mitt ligger helt øverst på det grønne feltet, og jeg har lagt på meg åtte kilo så langt.

Har termin 26 mars. Men etter målene legen tok av babyen i går fikk han automatisk opp 12 mars på dataen!

Jeg var 4300 da jeg ble født, mannen 3500, så hun ligner nok på mammaen sin!

Synes det høres litt skummelt ut å skulle føde...

Noen som har erfaringer å dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen erfaring, men har hørt rykter om at det ikke skal være noe forskjell på smertene å føde en litt stor baby og litt liten baby. D gjør bare dritvondt uansett... Om det er noen trøst?

Skrevet

Jeg lå også helt øverst på streken, og var ganske bekymret en stund. men de siste gangene har kurven flatet veldig ut. Nå ligger jeg midt på gjennomsnittet:-) Så mye kan forandre seg i løpet av de siste ukene...

Skrevet

Min venninne fikk innvilget keisersnitt pga. stort barn. Hun har svært smale hofter så legene konkluderete med at komplikasjoner kunne oppstå. Barnet var nærmere 5kg da det ble født. Du kan jo alltid søke.

Ellers har jeg hørt om flere som har født store barn uten komplikasjoner og unormalt vondter.

Skrevet

Sist gsng fødte jeg ei jente på 4365, jeg hadde en kjempefin fødsel!

Selvfølgelig var det vondt, men tror ikke vekta har noe å si på hvor vondt det gjør.

Jeg lå også øverst i grønnfeltet stortsett hele svangerskapet + gikk 10 dager over.

Lykke til :)

Skrevet

Er det ikke mer størrelsen på hodet som har noen å si for hvor vanskelig det er å føde barnet?

Jenta mi var 4200g og 37cm rundt hodet, og det er jo ganske stort.

Hun kom en uke etter termin også da.

Jeg tror ikke vekta har så mye å si egentlig. Vondt gjør det uansett.

Ville ikke bekymra meg hvis du ikke vet at du har veldig smalt bekken.

Skrevet

Jeg og ventet stor baby med nr to.... Er liten selv, 1.59 og veide før fødsel 48 kg, så jeg var livredd for hvordan fødselen ville bli... Førstemann veide bare 3000 gr.

I uke 38 hadde jeg SF-mål på 44, og legen sendte meg på sykehuset så de skulle vurdere igangsetting, for den magen var virkelig stooooor, og det både så fælt ut, og var fælt!!!!

Jeg hadde fått estimering tidligere der de sa 4000 ved termin....

Jeg fikk babyen dagen etter jeg ble sendt på sykehuset, to uker før termin. Han veide 4160, men det var ikke forskjell i fødsel. Hadde vannfødsel uten smertestillende, og det er lett å sammenligne, for jeg hadde ikke smertestillende med første heller.

Som legen på sykehuset sa til meg på forhånd: "Det er lettere å føde en stor og tykk mage, enn ett gigantisk hode".

Og vi hadde sett på UL at hodet ikke var større enn normalt, så det gikk kjempefint:oD

Så jeg vil bare si lykke til! Det går nok kjempefint!!!!

(Forskjell i fødselen var at jeg var innlagt i 26 timer med førstemann, men hadde da mellomrom mellom riene. Andremann gikk det 8 timer fra riene begynte til han var født, men hadde da ikke mellomrom mellom riene, så det var mer intenst!)

Glemte jeg å si at jeg ikke ble satt igang??? Ja... Nei, ble bare strippet, men det funket jo;o))))

Dette ble kjemperotete skrevet, men du skjønner???

:oD

Skrevet

Jeg lå også helt øverst på det grønne med min første. Han veide 4200 når han ble født, men hadde ingen fæl fødsel for det om. En veldig fin en faktisk, og ikke mye vondt.

Det er hodestørrelsen det kommer ann på, om de er store rundt magen blir jo bare magen presset sammen på vei ut, så det har ingenting å si.

Du trenger nok ikke bekymre deg over det!

Skrevet

Akkurat kommet hjem fra ul selv, og i dag anslo legen at babyen er ca 2700 gr. Er 34+5. I følge siden her inne er jo det ganske stort, men hun sa at tall man leser er jo snitt tall. Hun tippa den ville nå fire før fødsel, men at slik estimeringer ikke er 100% sikre. Både babyen og jeg følger fint våre egne kurver. Hun og sa at det er ikke noe forskjell i smerter på 3 og fire kilo, de skalb li ganske store før man merker forskjell på akkurat det.

Sååå, det går nok helt fint Anerikke!! :)

Skrevet

Sist gang lå jeg langt over det grønne feltet på slutten, tre uker før termin var vi på UL og fikk anslått at vekten ved termin ville være ca 4.600. Jenta ble født ei uke etter termin og veide bare 3.500, altså helt gjennomsnittlig. Har hørt om mange andre også som har hatt store avvik mellom vektestimering og faktisk fødselsvekt.

Vil også si at jeg syntes det var åpningsriene som var mest smertefull, ikke det å presse henne ut.

Skrevet

Vår førstefødte var 4430gr og 55cm lang FIkk nr 2 og jeg var redd ho skulle være slik en gigant som broren men ho var 3490gr og 48cm. vil ikke si den ene fødselen var vondere enn den andre!!!

Skrevet

Jeg fikk ei jente på 4845g og godt over 50cm for to uker siden. Hodet var nesten 39cm, og jeg hadde problemer med å få presset henne langt nok ned i bekkenet. Selve åpningsfasen av fødsleen gikk som bare juling, men etter en times pressing ble det vurdert vakum. Hun sto for høyt i bekkenet, så vakum var utelukket, og jeg ble sendt til haste-ks. Jenta vår er så nydelig :) Og alt går bra med både meg og henne. KS er langt mindre skummelt enn jeg var redd for :)

Jeg og mannen min er fullstendig enige om at vi sitter igjen med en langt bedre fødselsopplevelse denne gangen enn forrige - da førstefødte ikke var særlig mye større enn snittet, men kom med panna først og ble tatt med vakum etter 2 1/2 døgn steinhard fødsel....

Skrevet

Min første veide 4900, hadde også problemer med å få henne langt nok ned i bekkenet.

(nå skal det sies at min kropp ikke helt skjønte dette med å føde heller da) Ble tatt med vakum etter 57 timer, da var hun kommet langt nok ned.

Det var først og fremst skudrene som var et problem, IKKE hode.

Denne gangen blir jeg nøyere fulgt opp, og venter meg en like stor jente som sist..

Skrevet

Får du et barn oppmot 5 kg er det klart vondere enn en på 3 kg, men uansett, smerte kan ikke måles, vi opplever den forskjellig alle sammen, og fra fødsel til fødsel av egne barn. Det er en grunn til at setefødsler ikke gjennomføres med barn over 4 kg f.eks. Skuldrene er det ofte som stopper opp med et stort barn enn et lite. Kommer ikke bare an på hode som noen sier.

Lykke til :) og ikke gru deg, du får jo det beste noen kan få.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...