Gå til innhold

Barnetrygd.. må jeg søke..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

sikkert dumt spørsmål - men hvordan får jeg barnetrygd for lille gutt? Har ikke søkt om dette..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnetrygden er det eneste du slipper å søke om faktisk. Utbetaling er den siste i mnd.

Skrevet

Det er ikke et dumt spørsmål :-)

Sykehuset registrerer barnet selv til Trygdekontoret og etter ca 4 uker får du et vedtaksskriv fra dem hvor det står når første utbetalingen blir osv. Normalt kan det ta 2 mnd med etterbetalt.

Viss det virkelig er krise kan de sikkert betale ut før.

Så det er bare å vente på brevet :-) Syns det var kjempegreit jeg! Slapp å tenke på det midt oppi alt det andre :-)

Skrevet

Ikke dumt spørsmål nei. Lurte på det samme, og kjenner flere andre som gjorde det samme. Trygdeetaten er ikke så flinke å informere om dette...

Du trenger ikke søke, skal gå automatisk. Du får et skjema/brev ca 1 mnd etter fødsel der du skal skrive inn kontonr du ønsker pengene inn på. Første barnetrygde kommer ca 2 mnd etter fødsel, men du får penger ca 1 mnd etter fødsel (etterbetales ved føsrte utbet)

Skrevet

Fint, tusen takk for info! Går litt i tåka her hjemme, også har jeg ikke lest om dette noe sted.. Nå er det to mnd siden gutten ble født, har ikke fått noe skriv enda - men får smøre meg med tålmodighet..;)

Skrevet

Da det hadde gått en ganske lang stund uten at jeg fikk noen penger eller noe brev, så ringte jeg til trygdekontoret for å høre om jeg ikke skulle få penger snart...

Det var ikke registrert på meg at jeg skulle få barnetrygd, så hadde jeg ikke ringt å snakket med dem så hadde det sikkert aldri kommet noen penger! :P

Skrevet

Jeg fikk brev fra TK i posten med søknad hvor det stod at de hadde fått melding om fødsel bla bla, og at jeg måtte fylle ut søknad. Så her gikk det ikke automatisk.

Skrevet

Nå ringte jeg TK fordi dette lurte jeg også på. Og da sa de at om man får utbetalt penger derfra fra før (I forbindelse med svangerskapet og permisjon) kommer det automatisk.. Ellers får man vel skjema i posten. Men går det 2 mnd uten at man hører noe bør man vel uansett ta en tlf dit :)

Skrevet

Jeg får utbetalt penger fra nav under permisjon, men de glemte oss i forbindelse med barnetrygd uansett, måtte en del purringer til for å si det sånn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...