Gå til innhold

Hvor ofte går dere til lege?

Anbefalte innlegg

Nå har jeg vært hos lege for 2. gang etter jeg ble gravid. Så fikk jeg beskjed fra legen at jeg kan velge selv om jeg vil gå til lege eller jordmor videre... Så skal jeg til jordmor 16. februar og ultralyd 1. mars, men har ikke fått ny legetime.. Er dette normalt?? Hvordan går dere?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7823442-hvor-ofte-g%C3%A5r-dere-til-lege/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bare vært hos jordmor en gang når jeg var i uke 8. Nå er jeg i uke 13. Jeg har ikke time hos jordmor før etter ul. Jeg fikk beskjed at det har blitt mindre kontroller nå enn før. Legen min sa også at det ikke var nødvendig med masse kontroller hvis du følte deg bra osv. hmm,

Annonse

jeg har faktisk vert ganske mange ganger allerede....

5 ganger med lege og 1 med jordmor

var sist med lege 11-jan og skal igjen nå 29-jan og den 8-feb med jordmor..så kommer vel UL hakk i hel der tenker jeg....

er 11+3 nå....synest det er betryggende med tette timer jeg da

Jeg var på min første kontroll i dag (9+1), og skal til legen igjen om en mnd. Legen mente at jeg burde gå annenhver gang til henne og til jordmor, men de to første gangene hos legen. Dette fordi de tok en del blodprøver o.l. i dag, som måtte sendes bort for kontroll. jeg skal derfor tilbake og få høre resultater av disse. Disse resultatene skrives på helsekortet, og som jeg får neste gang. er da 13 uker på vei :)

Jeg var til lege og UL uke 6 (pg av blødinger).

Ta tok jeg blodprøver og urintest.

Var til UL (privat) og 2. kontrolltime denne uken. da tok jeg kun urinprøve, fordi alle blodprøvene var fine. Bra blodprosent, jerninnhold, antistoffer mot røde hunder, og hadde ikke rhesus minus blodtype (da må man følges mer opp).

Legen sa at gravide som gikk til henne pleier å gå både til jordmor og til lege, men så lenge alt er fint, trenger jeg ikke gjøre noe før UL i uke 18.

Jeg ringte jordmor, og hun sa det samme, og så fikk jeg time der i uke 25 (16 april).. dvs, vente, vente og vokse, vokse..

Etter det skulle det bli litt oftere, og da tar man regelmessige blod og urinprøver.

MEN, skulle jeg merke noe, fikk jeg beskjed om å ta kontakt med legen.

Annonse

Hei

Jeg har vært hos legen en gang jeg også, og fikk ikke ny time mens jeg var der. Ble anbefalt av legen å gå til jordmor.

Skal ha UL i mars og skal til jordmor 2-3 uker etter det (måtte bestille time selv).

Jeg var derimot hos gynekolog i uke 9 siden legen min ikke tar undersøkelser i underlivet. Da fikk jeg overaskende nok innvendig UL også. Det var supert! Så at hjertet slo... :)

Tror ikke man skal ha flere kontroller enn ca 8 i et svangerskap i disse dager.

Hvorfor har du vært så mange ganger til legen allerede?

Har det vært noe grunn til bekymring, eller har du bare .. lyst?

Er jo voldsomt mye, på sett og vis.

Jeg har vært tre ganger. En gang til legen med en gang jeg fant ut at jeg var gravid. Stort sett bare fordi jeg var forvirra og nygravid, men også fordi jeg ville vite om jeg skulle regulere medisinen min, eller noe i løpet av den første tiden..

Neste gang var bare noen dager etterpå, da var jeg på legevakta. Hadde forferdelig vondt i underlivet. På telefonen trodde legen det var Urinveisinfeksjon.. Men det var det ikke, i stedet var smerten plassert slik at det nok heller var blindtarmen. Men siden det ikke gjorde AKUTT vondt - så ble det ikke noe mer enn en notis i journalen min om at man nok skulle være litt på vakt.

Den siste var den vanlige første kontrollen. Utfyllelse av papir, veiing og måling. Fikk konstatert at livmora var ca rett størrelse, og så hørte jeg hjertet med en sånn doptone.

Fikk brev fra sykehuset i går, om at jeg får føde der, er registrert og vil motta et brev fra mitt lokale jordmorsenter med innkallelse til jordmortime.

Her i Danmark skal man mest til jordmor, og kun til legen tre ganger. For å få papirene sine, en gang i uke 25 og en gang i uke 35..

Det er det nye fra Sosial og Helse dep ja.. Man skal ha 8 kontroller inkl. ul frem til uke 40. Men det kommer ann på legene og.. Jeg får tilsammen 12-13 kontroller inkl ul.. Ca i hvertfall,for jeg skal t legen hver 4uke og så er det vel to vanlige UL + at den siste mnd skal jeg t legen 1gang i uka sånn som det var vanlig før den nye endringa kom. Er legekontoret jeg går t som vil beholde det gamle systemet.

Jeg var til jordmor med en gang jeg fant ut jeg var gravid. Dette fordi jeg har mistet to ganger før.

Etter det har jeg vært til to ul, i uke 8 og i uke 12.

Skal tilbake til jordmor igjen nå på fredag, da er jeg 13+2

Etter det vet jeg ikke hvordan det blir.. Kanskje en liten skjekk en gang i mnd fram til det begynner å nærme seg litt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...