Gå til innhold

Noen som har tatt duotest???

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt time for duotest på majorstuklinikken i februar når jeg er 12 uker på vei.

Det fordi mitt forrige svangerskap var preget av stor forvirring etter den ordinære UL på sykehuset.

Det var snakk om kromosomfeil osv, men jeg var for langt på vei til å ta fostervannsprøve uten at det utgjorde stor risiko (jeg var i uke 23 på ord ul, fikk ta prøven men jeg måtte være klar over risikoen så jeg turde ikke)

Resten av svangerskapet var preget av hyppige kontroller på ullevål og jeg slet med angst.

Jeg fikk en 100% frisk nydelig jente, det var ikke noe galt :-)

Det er jeg utrolig takknemlig for.

Men dette har skremt meg så mye. tenker mye på om det er noe galt denne gangen, så derfor kan kanskje en duotest roe meg ned litt??

For det er jo ingen risiko for fosteret da?

Noen som har tatt denne undersøkelsen som kan fortelle litt?

Hilsen Mia, 10 uker gravid :-)

Fortsetter under...

Jeg har tatt duotest på Riksen. Det er en spesialist som utfører denne ultralyden. Det er en grundig vurdering av barnet. De ser etter om barnet har nesebein og hvor mye væske det er i nakkefolden. Dette blir målt flere ganger underveis og lagt inn i en maskin. Dette printer han ut etterpå og forklarer deg. Du vil få tatt en blodprøve som blir sendt til Danmark. Denne får du svar på innen 14 dager om hvor stor risikoen er for evt feil.

En fin opplevelse og ikke farlig på noe som helst måte.

Lykke til.

Duotest er kun en vanlig blodprøve som de tar ved siden av UL. Dette er det ingen risiko ved. Hvis de skulle finne noe enten i blodprøven eller på UL så blir du antagelig tilbudt fostervannsprøve, og det er det som kan være skummelt med tanke på at det er lettere å miste barnet da.

Jeg tok denne UL, men sa nei til duo-testen (er ikke så glad i blodprøver og alt på UL var så bra at jeg tenkte det ikke var så viktig) Det er uansett UL som er viktigst i denne undersøkelsen. Blodprøven kan fortelle litt mer, men det er skjelden den forteller noe hvis man ikke har sett noe på UL fikk jeg beskjed om.

Vi tok duotest nå i uke 11,på UL så de neseben og en perfekt måling av nakkefold.

Vi sa ja til å ta en blodprøve,hvorfor ikke tenkte vi,men vi viste jo at alt så greit ut på UL.

Så kom sjokk beskjeden,blodprøven viste en svært høy risiko for kromoson avvik hos babyen vår,og vi fikk fortalt at i noen tilfeller så oppdaget de ikke dette på UL.

Vi ble tilbudt en morkakeprøve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...