Lille Sprell og meg Skrevet 17. januar 2007 #1 Skrevet 17. januar 2007 For det første.. hvor mye aktiviserer dere den lille i løpet av dagen..? Min sover fortsatt mye dagtid, men vi leker litt på stellebordet og litt i vippestolen og litt på fanget.. også leker pappa'n en del når han kommer hjem.. Men hva er "riktig"? Ønsker å finne en balansegang hvor han ikke kjeder vettet av seg selv om han må være litt alene, samt at jeg ønsker å stimulere han nok.. Punkt to.. søvn.. Som sagt sover lille gutt mye. Men det har i det siste begynt å bli kortere økter, i alle fall på dagtid. Han sovner for natten mellom kl 23 og 02, og sover da gjerne 6-8 timer i strekk.. Jeg tenker at dette blir veldig lenge uten mat..??! Han har hatt denne soverytmen siden nyttårsaften. Jeg burde helt sikkert prise meg lykkelig (og det gjør jeg også..), men ikke dersom det går utover vekstmulighetene til Simen. Han lå over vekstkurven sin da vi var på 6ukers kontroll - men det er jo først etter denne kontrollen han har begynt å hoppe over nattmåltidet. Har lest et sted at det er ytterst sjelden at barna ikke våkner opp for mat før etter tre mnds alder. Styrer han dette selv nå, eller bør jeg ta han opp for å gi han mat. Skal sies at han fullammes, og får pupp ca 2./3.-hver time på dagen.. Innspill?
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 17. januar 2007 #2 Skrevet 17. januar 2007 Når det gjelder mat om natten så ville jeg ha latt han styre det selv. Blir han sulten så våkner han og sier i fra om det. Bare være glad over at han begynner å justere seg selv inn du, så ikke prøv å bryt dette mønsteret. Han spiser jo ganske ofte på dagen så da fyller han sikkert opp for natten. Stimuli ja....litt vanskelig å svare på for ungene er jo så forskjellige. Du lærer deg etterhvert hvor mye stimuli de trenger. Men prøv gjerne å la han venne seg til å underholde seg selv litt innimellom. Da slipper du å ha han hengende i armene senere. I know, for jeg har vært litt for lite flink med det med jenta vår. Og hun er veldig mammadalt for tiden..... Tren litt på mageleie, litt finmotorikk med leker, se litt i bok etc.... Men de blir fort sliten i den alderen så det gjelder å stoppe i tide. Overstimulerte unger er ikke noe kjekt! Syns det høres ut som du har en gutt som er snill og grei jeg!!
Gjest Skrevet 17. januar 2007 #3 Skrevet 17. januar 2007 Dette har jeg lurt på også. Eir er veldig våken og blid på morgen og formiddag så da bruker jeg å ha henne i fanget og "prate". Så ligger vi litt på magen. Så får hun ligge under babygymmen. Hun har en lur på formiddagen og etter den gjør vi det samme en gang til, men prøver å la henne ligge litt mere for seg selv da. Når jeg/vi lager middag sitter hun som regel i stolen sin, der har hun sånne leker som henger ned, men hun ser nå mest på oss. Når vi skal spise er det alltid sutring for da vil hun absolutt være med å sitte oppe i fanget til en av oss. Da blir hun blid igjen med en gang.. På ettermiddagen er hun som regel sulten, sliten og uinteresert i det meste og vil i allefall ikke " bli stuet bort på gulvet under en babygym!" Prøver å legge henne der litt alikevel, men da blir det mye kortere før hun sutrer for fullt. Hun var ti uker i går. Nattamming har vi nesten aldri gjort. Hun har siden vi kom hjem sovet fra elleve/tolv til fem seks.. Et par kvelder hvor hun sovnet tidligere våknet hun i fire tida og så har hun hatt et par økenetter der hun våknet tre, fem og sju.. Vet egentlig ikke helt hva som er nattamming jeg, er det før seks på morgenen?
Lille Sprell og meg Skrevet 17. januar 2007 Forfatter #4 Skrevet 17. januar 2007 Ganske like våre to små, føler jeg;) Vel.. nattamming er vel et relativt begrep; noen barn legger seg jo kl 20, og da er jo spørsmålet om det er nattamming hvis det får mat før kl 24. Jeg personlig definerer nattamming til mellom kl tolv og seks om natta.
Rut Bram Skrevet 17. januar 2007 #5 Skrevet 17. januar 2007 Har en jente som nå er 3 mnd (og en som er 3 1/2 år), og fikk lyst å svare hva jeg gjør/har gjort. Når det gjelder aktivisering ved 2 mnd er dette ganske begrenset, som du sier selv sover de mye. Jeg leker/synger/prater litt når hun er våken og i form til det. Våkenperiodene blir jo lengre når de blir eldre - merker stor forskjell nå på 3 mnd hvor hun er mye mer "med". Ellers tror jeg ikke på at babyer kan "kjede" seg! Det er noe man lærer seg til når man får begrep om det... Stimuli av en baby kan være bare å komme inn i et nytt rom, eller ligge på gulvet å høre noen snakke sammen - man trenger ikke på død og liv leke med babyen ved enhver anledning. Han eller hun sier i fra når det er noe "galt" eller trenger noe - så lenge han eller hun klarer seg alene og virker fornøyd med det, lar jeg henne være i fred. Babyer har godt av å få ro og være litt alene også, og venner du ham til for mye underholdning, blir det mer slitsomt senere. Ellers så ser du jo fort hva babyen liker og ikke liker - min jente smiler og ler godt når vi tar på henne og kiler litt forsiktig, liker å bli heist opp og ned og ristet litt på - og er mye mer "fysisk" enn det storesøsteren var da hun var baby. Så dette varierer mye! Når det gjelder søvn. Frem mot 3 mnd er det lettere å "styre" søvnen mer. Dvs sørge for at babyen får noen gode soveøkter på dagtid, og at søvnen etterhvert blir lenger og lenger hver natt. Jenta vår har siden ca 2 mnd sovet i ett strekk fra rundt halv ni til rundt klokken 3, da får hun pupp og sover videre til morgenen. Jeg tar henne aldri opp og gir mat når hun sover! Endel ganger på dagtid har hun også vært litt vanskelig å legge til pga magevondt, og da kan det gå 5-6 timer mellom hvert måltid på dagtid. Dette er ikke farlig, så lenge hun legger på seg normalt og følger "kurven" sin. Vanligvis er det 3-4 timer mellom hver puppestund på dagtid, slik har det vært siden hun var omtrent 2 mnd. Kjenner også mange andre som får en ny rytme på babyen mellom 2 og 3 mnd, ved at de spiser sjeldnere og sover lenger om natten.
2prinsesser Skrevet 17. januar 2007 #6 Skrevet 17. januar 2007 jenten min er nå 3mnd gammel hun har sovet 10 timer i strekk uten mat siden hun var tre uker... hun vokser fint og spiser nå 4 måltid i løpet av dagen (fra 7 - 21)
Grigri m/3 gutter Skrevet 17. januar 2007 #7 Skrevet 17. januar 2007 Min gutt er 9 uker og nå det gjelder aktivisering gjør vi omtrent som dere. Snakker og gjør grimaser når han er våken og oppmerksom, og de gangene han gråter av andre grunner enn sult/bleie, er det ofte nok å skifte posisjon eller ta han opp og kanskje gå en runde så han får sett noe annet. Har enda ikke kjøpt babygym til ham, men skal gjøre det snart. Rangler og teddyer interesserer ham ikke enda, han ser på dem når de lager lyd, men tar ikke etter dem eller noe. Noen ganger er han helt rolig når han er våken og alene og bare kikker rundt seg og sovner etterhvert. Han har nylig begynt å sove hele natta. Før våknet han hver 3-4 time for mating, men nå sover han fra midnatt til 7. Veldig godt, og jeg har ikke tenkt å vekke han for mating. Han er skrubbsulten på morran da, men spiser ikke mer enn vanlig(han får flaske). Han får i seg nok mat, han ligger jevnt over vektkurven, men så var han ganske stor fra fødselen av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå