nurkimagen.com Skrevet 17. januar 2007 #1 Skrevet 17. januar 2007 Har fått vite at babyen ligger i seteleie, og skal inn på ny UL neste uke. Noen som har erfaring med dette? Hva er vanlig at det blir gjort? keisersnitt? håper å unngå det, med en 2 åring hjemme...
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2007 #2 Skrevet 17. januar 2007 Du får ikke keisersnitt, men time til snuing.
Venter nr 2 i desember 2009 Skrevet 17. januar 2007 #3 Skrevet 17. januar 2007 Slik jeg har forstått dette funker det slik: I ca uke 36/37 vil du få henvisning til sykehuset for undersøkelser. De tar ul og mål av bekkenet ditt. På noen sykehus vil de foreslå å snu babyen i magen din hvis den ligger i sete. Dette kan de ikke tvinge deg til dersom du ikke ønsker det. Dersom du har stort nok bekken, kan du føde. Jeg er selv i uke 31 og min lille gutt ligger i seteleie. Dersom han ikke snur seg er jeg usikker på om jeg skal takke ja til snuing. Ca 50 % av de som de klarer å snu, snur seg tilbake i seteleie igjen.... Noen sier dette er vondt, andre ikke... Tror dette er veldig individuelt. Jeg kommer IKKE til å takke ja til setefødsel. Norge er et av få land som tillater setefødsel for førstegangsfødene. I mange andre land får man kun keisersnitt. Har også en venninne som fødte i seteleie i fjor og det gikk desverre ikke så bra. Barnet fikk varige skader i armene og bena (nerveskader).
Har den kuleste jenten på 3 Skrevet 17. januar 2007 #4 Skrevet 17. januar 2007 Hei! Jeg er i uke 36 + 3, og skal til ny ul på fredag, for evt få konstantert seteleie. Jordmoren mente igår at h"n fortsatt ligger i sete. Hvis h"n gjør det, har jeg sagt ja til snuing, så da vil de prøve det. Det er ihvertfall verdt et forsøk, tenker jeg... Og om h"n snur seg tilbake, eller ikke vil rundt i det hele tatt, forbereder jeg meg på setefødsel. Så lenge de måler bekkenet mitt som passende til å gjennomføre det. 4 av 10 planlagte setefødsler ender visst i keisersnitt, men så lenge det er en mulighet for å føde vanlig, så vil jeg prøve det. Virker ikke som alle er klar over hvor mye større risiko som er forbundet med keisersnitt, i forhold til naturlig fødsel. Lykke til uansett, de kan jo snu seg av seg selv helt frem til fødsel. Så vi håper på det beste:) Er forresten førstegangs, og skal føde på Ringerike.
Maja☆ Skrevet 17. januar 2007 #5 Skrevet 17. januar 2007 Jeg ble henvist til sykehuset av jordmor pga seteleie i uke 37. Fikk da ul og sett at han lå i seteleie. Fikk aldri tilbytt snuing, hørt at flere sykehus har sluttet å tilby dette. De ville ta røngen av bekkenet for å se om det tålte en setefødsel. Men det var helt opp til meg, for jeg kunne selv velge om jeg ville føde vanlig eller ha ks. De ville ikke ta røngen hvis jeg valgte ks. For meg virker det som om du selv får velge hva du vil selv. Jeg fikk iallefall det.
nurkimagen.com Skrevet 17. januar 2007 Forfatter #6 Skrevet 17. januar 2007 Takk for svar...da har jeg ivertfall fått noe å tenke på...så vil det vise seg hva som skjer på UL neste uke, om det ser ut som om bekkenmålene er greie eller ikke, osv. Har aldri tenkt på at barnet kunne legge seg med rumpen ned:) bekymret meg for mye rart, men aldri det!
nurkimagen.com Skrevet 17. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 17. januar 2007 Ma-ja, hva valgte du da? Fødsel?
2barns mamma i juli-08?? Skrevet 17. januar 2007 #8 Skrevet 17. januar 2007 Hei! Vil bare informere om at hvis baby'n din fremdeles ligger i seteleie ved undersøkelsen din i uke 37 el lignende så får du spørsmål om du vil snu, ingen kan TVINGE deg til d!! D er DIN avgjørelse i og med at det er en del risiko for start av fødsel etc ved evt snuing... Du blir stresset og det blir også baby'n!!! Så d er opp til deg ang snuing!! Velger du ikke snuing så kan du også VELGE om du vil ha setefødsel eller keisersnitt!! INGEN KAN TVINGE DEG TIL NOE DU IKKE VIL!!!! Så lytt til deg selv om hva du føler for er best og hva du mener er best for baby'n!!! LYKKE TIL!!! Et lite tips på slutten... min guttebaby har vært i seteleie, men fikk tips om å stå på alle fire i 10 min! Gjorde dette og i tillegg hadde sex, med meg liggende på ryggen og føttene rett opp (90°) og vips (litt intime detaljer men... hehe), morgenen etter var han jammen snudd og har holdt seg der siden! Dette var når jeg var i uke noen og 30.. Barnet kan snu seg helt til siste stund da... det forekommer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå