Gå til innhold

Uregelmessige celler!

Anbefalte innlegg

Off.......sitter her og lurer litt nå! Kom nettopp fra gynekologen, etter å ha vært inne for en ekstra sjekk pga. lette uregelmessige celler! Han mente nå at dette var blitt til moderate celleforandringer(de var LETTE i februar og oktober!), så han tok noen ekstra prøver i tillegg til den "vanlige" celleprøven!! (for at de på laboratoriet skulle få litt ekstra materiale å jobbe med, som han sa!) Resten av det han sa var medisinske betegnelser som i grunn gikk meg hus forbi......men han trodde det gikk i mot en time på poliklinisk for å fjerne en liten del av livmortappen!! Han fikk det hele til å lyde veldig bagatellmessig....samtidig som han snakket om forebygging av kreft.....tidlig stadium....at jeg ikke skulle engste meg, osv.! Fornuften min VET jo egentlig alt dette....men det er noe med at nå skjer det plutselig MEG, da!? Så da lurer jeg på om noen her inne har vært gjennom dette, eller hatt tilsvarende opplevelser? (Og som aller helst kan berolige meg litt!;o))

Jeg nevnte at vi var "prøvere", og da sa han at vi burde legge det litt på is, inntil svarene på prøvene kom (ca 14 dagers tid!), for hvis jeg ble gravid nå, så måtte inngrepet utsettes! (også jeg som har EL i disse dager, da!! Hrmpf!)

Selv om jeg prøver å ikke tenke det verste, så må jeg innrømme at jeg er litt bekymret........også med tanke på om dette gjør sjansene for å bli gravid enda mindre? Noen som vet noe om det?

Ble litt rotete dette her....men jeg føler meg i grunn litt "rotete" oppi toppen akkurat nå........;o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7822792-uregelmessige-celler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære wimbom, det er lett å skjønne at du er litt bekymret, men det virker som om legen din har kontroll på dette.

Jeg vet ikke så mye om dette, men jeg vet at med tett oppfølging og flinke leger skulle det ikke være så bekymringsverdig.

Uansett om det ikke er så uvanlig ,og at det lar seg ordne, blir man jo bekymret, og det er vanskelig å forholde seg til at det faktisk skjer i ens egen kropp...

Jeg tror ikke det skal ha noe å si for sjangsene til å bli gravid, jeg kjenner flere som har hatt slike inngrep og fått både et og to barn i ettertid..

Prøv å ikke bekymre deg for mye i dagene som kommer, snart vet du mer.

Sender deg en stor trøsteklem, snart kommer bedre dager.

Hei Wimbom,

Hvis de fjerner en liten del av tappen skal det ikke påvirke sjansen for å bli gravid. Jeg vet ikke hvor lang tid dere må utsette prövinga, men det kan legen opplyse om.

Hvis dere ikke blir gravide i denne syklus kanskje det er klokt å få det ingreppet gjort snarest mulig, så dere kan komme i gang igjen. Og, det er jo endå viktig å få fjernet de cellene der.

(Jobben min er å se på disse gyncellepröver i mikroskop.) Hvis man tar den behandling legen anbefaller, så forsvinner de uregelmessige cellene, du får under en tid tettere kotroller og kan vare trygg.)

Den ekstrapröven han tog kanskje vaer HPV-virus. Det er vanlig ved celleforandringer.

Så ikke vaer engstelig, ganske mange går igjennom dette, og du er i trygge hender.

Klem fra

Kan skjønne du blir bekymret, wimbom, men det er flott du får god oppfølging. Jeg vet dessverre ikke så mye om det heller, men jeg husker bestemt jeg har lest om det opp til flere ganger herinne, så jeg håper du får svar fra noen som vet. Det jeg husker, er at celleforandringer er helt naturlig, men de sjekker likevel for det KAN i noen tilfeller være et veldig veldig tidlig forstadie til kreft. Skulle det være så ille, så er der bra at de oppdager det så tidlig og det vil helt sikkert gå bra. Jeg har også lest om flere herinne som har fått fjernet deler av livmortappen uten at det har hatt betydning for evt graviditet - de fikk bare litt ekstra oppfølging. Håper det beste for deg og at du får svar fra noen som vet.

Takk for oppmuntrende og beroligende ord alle sammen!

Da jeg fikk summet meg litt, satt jeg meg ned og søkte på nettet (startet riktignok med å søke på "livmorhalskreft", men innså ganske raskt at DET var å foregripe begivenhetenes gang, så jeg søkte på "celleforandringer" istedet!;o)), og der fant jeg også en del beroligende svar! Det sto bl.a. at etter en konisering(som jeg nå har lært at inngrepet heter!), vil det ikke påvirke muligheten til å bli gravid, at muligheten for å få tilbakefall er minimal, og at det sjelden oppstår komplikasjoner! Altså akkurat det samme som mammamimmi skriver!;o)

Ble litt satt ut av dette gynekolog-besøket tidligere i dag.....og følte meg ganske liten når jeg tuslet ut igjen med en "liten bagatell-messig, men alvorlig diagnose"?! Og en hel masse spørsmål! Godt jeg har dere her inne....til å klargjøre det hele......og få meg ned fra den krise-maksimerings-hylla jeg plutselig befant på!!;o)

Enig med deg, nungo......greit å få det gjort så raskt som mulig.....så vi ikke går glipp av for mange pp.! Føler ikke akkurat at jeg har all verdens av tid igjen til det.....har satt en grense for meg selv på "frem til sommeren" med prøving.....men den grensa har jeg flyttet på før!;o)

Tusen takk igjen.....

Annonse

Hei på deg,wimbom:))

Jeg ser du har fått mange bra svar her, men ville bare fortelle om da jeg hadde celleforandringer..

Jeg fikk også den samme beskjeden som deg,for ca 2 år siden.

Da fikk jeg også beskjed om at celleforandringene var grunnen til at jeg ikke hadde blitt gravid..

Jeg fjernet en del av livmortappen og har gått til sjekk hvert halvår siden det..i begynnelsen gikk jeg hver 3 mnd men alt var fjernet og har ikke kommet tilbake etter det..

Koniseringen gikk veldig bra, ikke vondt i hele tatt og jeg sa fra til legen først at jeg prøvde å bli gravid,så han fjernet ikke mer enn han måtte og sa at dette ikke hadde noe å si på senere graviditeter!

Så dette går nok kjempebra med deg også,wimbom:))

Bare spør om du lurer på noe:))

Klem fra

Hei igjen.....og takk for alle klemmer og god-ord! Veldig godt med tilbakemeldinger......

Som dere sier så er det nok mange som har vært gjennom dette, uten at det snudd opp-ned på deres tilværelse.....så da må jeg jo satse på at det skjer med meg også!?;o)

Syns kanskje det var litt rart at legen kunne si allerede under undersøkelsen at det var gått over til moderate celleforandringer......prøvene skal jo inn til laboratoriet? Han sa at han kunne se det på vev-strukturen.....og da høres det jo unektelig ganske voldsomt ut!? At han kunne SE det, mener jeg!?

Har noen spørsmål til deg, optimist : tok det lang tid fra du fikk påvist celleforandring, til det ble foretatt konisering? Er det fort gjort? Lokalbedøvelse eller narkose? Kunne dere begynne med prøvingen igjen rett etterpå?(hehe.....har liksom ikke lyst til å bruke hele våren på dette her.....med det er jo så dumt : det tar jo den tiden det tar, uansett!!?)

At celleforandringer kunne gjøre det vanskeligere å bli gravid, visste jeg ikke!? Litt rart at gynekologen min ikke har nevnt noe om det....han vet jo at vi er "prøvere"!??

God-helg-klem fra

Hei. Jeg fant litt infor til deg om celleforandringer,

Jeg selv har hatt alvorlig grad av celleforandringer og forstadie til kreft flere ganger.

Men det har vært kort prosess å fjerne de cellene som er i forandring.

Ved celleforandringer så deles det inn i 3 grader. sin 1 ,sin 2 og sin 3, der sin 3 er alvorlig, altså lett ,moderat og alvorlig. Det er et stort hopp mellom 2 og 3 som jeg har blitt fortalt.

Det er ikke alle typer forandringer som er farlige, så du skal ikke være redd.,

Før du evt skal ta en konisering, så vil det bli tatt en biopsi av livmorhalsen, dvs en liten bit som blir tatt ut under bedøvelse og dyrket frem på et laboratorie.

En trent lege kan se forandringer, men ikke bedømme dem korrekt.Det er derfor de tar biopsi, vevsprøve.

Det er fort gjort .

Prøvene blir lagt til dyrkning en stund

Håper jeg klarte å forklare deg litt.

Søk gjerne opp celleforandringer i livmorhals, og les litt om det. Det er vanligere enn man tror og som regel helt ufarlig.

Lykke til med alt!!!

Celleforandringer

- Det taes 500.000 celleprøver årlig i Norge. Av disse er 2 – 3 % unormale. Svært mange kvinner blir engstelige når de får til svar at celleprøven ikke var god nok. Det betyr at prøven må taes om igjen fordi det var umulig å vurdere om prøven viste tegn til sykdom. En celleprøve skal inneholde flere typer celler, og grunnen til at en ny prøve bør taes, kan være mangelen på en bestemt type celle. Hver 20. prøve har for få celler. Det er viktig å ta denne prøven utenfor menstruasjon slik at prøven ikke inneholder blod.

- Er celleforandring kreft ?

- Nei, celleforandringer i livmorhalsens overflate er ikke kreft, men kan være forstadier til kreft. I mange tilfeller vil ikke disse forandringene utvikle seg til kreft, selv uten behandling, men det er fornuftig med kontroll. Forskerne vet ennå ikke med sikkerhet hvilke type forstadier som utvikler seg til kreft. Forandringene kan også komme av betennelser forårsaket av virus, sopp eller bakterier.

- Hvor ofte skal kvinnen gå til kontroll ?

- Kvinner mellom 25 og 70 år bør ta en celleprøve hvert tredje år. Om hun ikke har spesielle symptomer fra underlivet, vil kvinnen bli tilbudt en ny undersøkelse tre år senere. Er det funn av celleforandringer, kan kvinnens primærlege ta en ny prøve etter tre måneder, eller henvise henne til en gynekolog.

Har kvinnen celleforandringer som krever videre utredning, foretar gynekologen en

kolposkopi – undersøkelse. Det er en undersøkelse der gynekologen studerer livmorhalsens slimhinne gjennom en kikkert. I tillegg taes det små vevsprøver, som siden undersøkes i mikroskop. Vevsprøver kalles også biopsier. Selve undersøkelsen kan gi lette smerter og noe blødning.

- Når krever celleforandringene behandling ?

- Ved lette celleforandringer kan det være tilstrekkelig å se tiden an og ta en ny prøve etter tre måneder eller et halvt år. Om forandringene har vart lenge kan gynekologen behandle området. Det tar kun noen få minutter, og er smertefritt. Noen ganger brukes laser. Ved uttalte celleforandringer vil gynekologen henvise til et sykehus for å få fjerne det syke vevet. Denne operasjonen kalles konisering. Under inngrepet, som foregår gjennom skjeden, lager gynekologen et kjegleformet snitt og fjerner et stykke vev fra livmorhalsen. Inngrepet foregår som oftest under lokalbedøvelse. Vevet som fjernes sendes så til undersøkelse for å se om alle unormale celler er borte. Kvinnen skal tilbys kontroll tre måneder etter inngrepet.

- Medfører et slikt inngrep noen problemer for kvinnen ?

- Nei, som oftest ikke. Erfaringer viser at selv om det fjernes en del av livmorhalsen, synes det ikke som om det er noen problem knyttet til eksempelvis svangerskap eller fødsel. Selv ved de alvorligste former for forstadier blir de aller fleste kvinnene helbredet, men det er viktig å gå til årlig kontroll de første fem årene.

Hei igjen,wimbom:))

Jeg tror det tok bare en uke eller to jeg før jeg fikk gjennomført koniseringen,etter jeg fikk vite det..gikk veldig fort!!

Fikk bare lokalbedøvelse og jeg som har såå legeskrekk,gruet meg forferdelig til den..men det verste var at jeg kjente ingenting!!Hadde gruet meg unødvendig:))

Selve inngrepet tok vel toppen 10 min..

Jeg tror vi kunne begynne prøvingen igjen ganske fort ja, de sa at rett etter inngrepet så var sjansen for å bli gravid stor,fordi da var livmorhalsen såpass åpen og mottagelig:))

Jeg visste heller ikke at celleforandringer kunne hindre graviditet, men legen sa i hvert fall det..

Men jeg visste at gyn kunne se celleforandringene allerede under undersøkelsen, de har jo sånt mikroskop til å studere livmorhalsen, men de vet ikke hvor mye de må ta før selve inngrepet.

Skal du på ullevål?Det var der jeg var..kjempefinke:))

Absolutt ingenting å grue seg til og husk at jeg har skikkelig legeskrekk:))

Bare spør om det er mere du lurer på:)))

Klem fra

Må rette litt på det siste svaret mitt..kom på nå at vi måtte være forsiktig med sex etter inngrepet fordi det selvfølgelig er et sår som må gro..

Tror det tok ca en mnd eller to før vi begynte prøvinga igjen..var jo ganske redd i begynnelsen, men etter det var det ingen problemer!!

Og i dag er jeg helt frisk:))

Hei Talitha!

Det ble tatt vevsprøve (tror jeg! tror faktisk han kalte det biopsi også!;o)) i tillegg til den vanlige celleprøven da jeg var der på onsdag......han "kløp" hvertfall av en bit (eller fler?) som han la i et glass!? Dette var prøver jeg skulle få svar på i løpet av en 14-dagers tid, sa han!

Men har du hatt det flere ganger? Og fjernet det flere ganger? Forsto det sånn at muligheten for å få det igjen, var minimal?

Ellers....takk for saklig informasjon.....det sto mye der som jeg lurte på!!;o)

Annonse

Hei igjen optimist....;o)

Den beste setningen var at du i dag er helt frisk!;o)

Regner med at jeg skal på Ullevål....og godt og se at det sannsynligvis ikke er all verdens ventetid på dette! Har ikke noe utpreget legeskrekk, så sånn sett skal jeg nok klare å holde meg forholdsvis rolig.....håper jeg!;o)

Var det rett på jobb igjen etter inngrepet, eller fikk du beskjed om å ta det med ro etterpå? (mye rart man kan lure på, gitt?;o))

Jeg har EL i disse dager, og føler at jeg "verper" som bare det her jeg sitter.....og vi som IKKE klarte å "styre oss" i natt, da? Til tross for gode intensjoner! Det hadde vel vært typisk?? En slags skjebnens ironi, om det hadde klaffet NÅ, etter å ha fått beskjed av legen om å legge prøve-prosjektet på is inntil svaret kommer fra laboratoriet?? Uff.....føler meg nesten litt tåpelig nå.....akkurat som en liten jente som har gjort noe "ulovlig"! Trøster meg med din leges ord jeg nå......;o)

Og kjære tålmodige optimist........det kan godt hende at jeg kommer på enda fler spørsmål underveis her, hvis det er ok??

Takk igjen, ihvertfall!!;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...