sjettejuli Skrevet 17. januar 2007 #1 Skrevet 17. januar 2007 jenta mi gjør ingen av delene. Hun åler seg litt frem, sitter selv i tre sekunder. Har inntrykk av at dette er ganske normalt for en som akkurat er blitt 6 mnd, men samtidig er det mange som forteller om de første ordene osv. Her går det ennå i vokaler, ikke mange konsonanter foreløpig. Og jeg nyter tida med det magiske språket oss i mellom;)
LivetErEnLek Skrevet 17. januar 2007 #2 Skrevet 17. januar 2007 Snuppa min åler seg frem. Er oppe på alle fire og står og vugger, men krabber ikke enda. Hun hermer etter meg, prøver å klappe osv når vi synger bake, bake kake. Pappan påstår hun kan snakke fordi hun sier mamma og pappa, men det er nok ikke noe annet enn lek med lyder. Hun kan sitte fint, men setter seg ikke opp selv enda.
Nettemor m/JENTENE ;) Skrevet 17. januar 2007 #3 Skrevet 17. januar 2007 Hei. Jenta mi er 4 dager yngre enn di. Hun kan sitte ganske lenge men må passe på hele tia for plutselig kaster hu seg bakover. I tillegg skal ho ikke sitte for lenge siden hu ikke setter seg opp sjøl. Eller så ruller ho rundt til alt ho vil ha og ruller gjerne 4 ganger fort etterhverandre. Begynt og prøve komme seg framover men kommer seg ikke ennå. Men mange foreldre som må bite seg litt i leppa til tider. Hører også mange si at unga deres sier mamma eller pappa i en alder av 6-7 mnd. Det gjør de ikke, rein og skjær innbillning av foreldre som vil unga skal det. Søstra mi som bare prater samisk til sin unge og kun har samisk omgangsskrets var på kontroll meg gutten sin 8 mnd. Å da var det to som skrøt over snakkinga til ungen og da svarte ho "sånn der mamma prat sir gutten min også men han har aldri hørt ordet mamma". Mamma ordet kommer av det første ungene lærer å so mam- mam men det er bare babling i begynnelsen som mi jentes dæi dæi osv... Jenta di er nok helt perfekt i forhold til alderen sin.
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 17. januar 2007 #4 Skrevet 17. januar 2007 Jenta vår hermer litt, hun sitter relativt stødig og åler seg litt fram på gulvet. Men det er nok en stund til hun krabber tror jeg. Hun har begynt med å si konsonanter (babbaba, mammama). Så lenge utviklingen hennes er normal så er jeg fornøyd. Så får det så være om hun ikke krabber før om et par måneder! Denne tia går så for allikevel.
Bambino&brødrene Skrevet 17. januar 2007 #5 Skrevet 17. januar 2007 At ikke en 6 mnd gammel baby kan "snakke" er greit, men mitt eldste barn sa tydelig mamma og forbandt det med meg i 6 mnd alder. I tillegg sang han med på enkle ord (som mamma og pus) da jeg sang til han før han fylte 7 mnd. Han snakket lange setninger før han var året, så barn er forskjellige! Ikke tvil på mammaen som mener babyen prater bevisst, og avfei det som tull, hun vet nok best selv. Min lille på 6 mnd nå har lært seg å si vovvov, helt tydelig. Det sier han når han ser hunden vår og når han snakker med bamsen sin. Jeg jobber med å få han til å si mamma, men det er visst ikke like intressant. Ellers så ligger han på gulvet og snur seg etter alt som skjer og aker seg litt bakover. Han har begynt å trekke knærene litt under seg, men ikke kommet lengre enn det. Han sitter stødig i høystol, men jeg har aldri latt han sitte alene uten støtte. Da tror jeg nok han vil velte. Av og til ruller han fra mage til rygg, mens fra rygg til mage ruller han over med en gang. Det hender han får sitte litt i gåstol, og den spaserer han rundt på gulvet med.
Gjest Skrevet 17. januar 2007 #6 Skrevet 17. januar 2007 Nei jenten min kan ingen av de tingene, er snart 6 mnd. Sitter jo liten stund hvis jeg setter henne i sittestilling, men det er alt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå