Gå til innhold

Tilvekstultralyd i går - babyen er nå 890 gram!

Anbefalte innlegg

Jeg var på ultralyd i går for å måle hvor stor babyen er blitt. Legen målte hodet, magen og lårbenet, og beregnet den til å være 890 gram (24+6 igår). Ut fra dette skal babyen være 3800 gram ved fødsel (var nok litt tidlig å si, men sånn ca. ). Hun sa at det var litt over snitt (75 percentil), men helt greit.

Var masse liv i magen, og veldig morsomt å få en kikk igjen! Ba også om hun kunne se kjønnet (ønsket en ekstra sjekk). Tok litt tid, men etter en stund så lå babyen slik at det ser ut som vi får en liten gutt! Samme resultat på ordinær ultralyd før jul, så nå skal vi fortelle til venner og kjente, samt starte med å kjøpe inn litt blått tøy.

Skal til ny ultralyd om 4 uker. Synes det er betryggende å få ekstra oppfølging.

Fortsetter under...

Hei! Jeg får ekstra ultralyd-timer fordi jeg får ekstra oppfølging på Rikshospitalet. Har mistet tre ganger tidligere, og får nå medisiner/sprøyter som jeg tar i håp om at alt skal gå bra denne gangen. Og, det er mer nøyaktig å måle størrelsen på babyen ved ultralyd (se om den vokser som den skal med tanke på medisinene jeg tar) enn bare ved å måle magen.

For "vanlige" gravide så er det nok bare 1 ultralyd som er normalt. Vet det er noen som får en ekstra UL time nærmere termin, for å se om babyen ligger riktig til, så kan godt tenkes du kan høre med lege/jordmor om du kan få dette.

God morgen!

Så deilig å se og vite at alt står bra til i magen da!

Heldig du, som får "hilse på" nurket ditt så ofte:)

Er ikke sjangsen for at alt skal bra ganske stor nå når du er kommet så langt på vei?

Er nok godt med ekstra oppfølging når en har opplevd å miste så mange ganger ja...har aldri opplevd det selv, men kan jo tenke meg hvordan det må være....

Krysser fingree for at alt går strålende meg deg og lillegutt!

Er det din første foressten?

Takk for hyggelig hilsen, Graviden!

Sjansen er jo mye bedre denne gangen i og med at jeg er kommet så langt (gikk jo galt før uke 12 tidligere), er vel ingen større sjanse for meg enn for andre at det skal gå galt. Har senket skuldrene og gleder meg for hver dag som går nå (var bare bekymret i starten), men likevel føler jeg det veldig betryggende å få ekstra oppfølging, spesielt siden jeg tar medisiner og usikker på hvordan disse fungerer. Legen har også sagt at det er OK for meg å komme inn så ofte, viktig at jeg ikke bekymrer meg unødvendig.

Er mitt første barn, så er veldig spent på alt som skjer med kroppen min og den lille i magen :-).

Hei hei Coscos!

Det kommer helt sikkert til å gå bra denne gangen når du har kommet så langt. Ja det er helt supert å få ekstra oppfølging når han har vært gjennom det du har tidligere.

Jeg får også ekstra oppfølging. Har 1 SA i begynnelsen av 2004. Ble så gravid med min første sønn bare 1,5 mnd etter SA. Hadde mye komplikasjoner under første svangerkapet med blødninger og mange smerter. Sønnen min ble født med hastekeisersnitt 7 uker før termin. Hovedårsak til komplikasjonene var morkaken. Fikk beskjed etter første fødsel om at jeg kom til å få de samme komplikasjonene ved neste graviditet.

Nå er jeg da gravid igjen og så langt i svangerskapet så har alt gått bra. Hadde noen små blødninger i uke 8, men etter det så har det vært fint. Jeg får også ekstra ultralyd og var til utredning i uke 12 allerede hos Ullevåll. Veldig betryggende! Man føler seg så my tryggere og slapper mer av.

Skjønner godt at du er spent på den lille og hva som skjer med kroppen. Det var jeg første gang og det er jeg nå også .-)

Skal du ta keisersnitt eller blir det vanlig fødsel?

Annonse

Hei Lilleprins i magen!

Jeg har heldigvis ikke hatt noe særlig med problemer i dette svangerskapet, litt småblødninger i starten, men har ellers vært veldig frisk og rask. Av og til så frisk at jeg har lurt litt på om jeg faktisk er gravid! Mest det at det har gått galt så mange ganger tidligere som har satt en støkk i meg. Var gjennom utredning på Riksen og det var da de sa jeg skulle få ekstra oppfølging ved neste graviditet. Tror det er mest for min egen "piece of mind".

Har ikke tenkt så mye på hvordan jeg skal føde, men satser vel på vanlig fødsel, med mindre noe spesielt skjer. Men, er nok ikke av dem som ønsker å føde "naturlig" for enhver pris. Tar nok imot smertestillende dersom jeg har behov for det også :-).

Hei igjen Coscos!

Ja jeg er også i veldig fin form og blir som du sier også litt nervøs enkelte ganger - leser jo om diverse skavanker man kan oppleve i svangerskapet - har nesten ingenting. Man skal jo egentlig bare være glad til.

Jeg var også i veldig god form i første svangerskap. Hører flere si at de som går med gutter generelt er i bedre for og har et lettere svangerskap enn de som går med jenter. Stemmer vel kanskje...

Ja smertestillende skal du ikke være redd for å tai mot. Bedre å gjøre det for å få slappet av litt underveis. Jeg vingler veldig frem og tilbake på om jeg skal ha keisersnitt eller vanlig fødsel. Må vel begynne å bestemme meg snart. Får ta prat med jordmor i nest uke og se om jeg blir klokere.. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...