Anonym bruker Skrevet 17. januar 2007 #1 Skrevet 17. januar 2007 Jeg er nå i uke 30, fikk føre av legen etter ul i går at fosteret var 17 cm mindre enn gjennomsnittet, så han ville jeg skulle komme til ny ul om 3 uker. Noen som har opplevd det samme, og noen som har noen forklaring på at fosteret plutselig ikke vokser som det skal når det har vokst normalt før.
En liten mamma Skrevet 17. januar 2007 #2 Skrevet 17. januar 2007 Jøss, 17 cm var jo veldig mye da. Babyen skal vel være ca 35 cm i uke 30? Betyr det at babyen var 18 cm? Det er jo ikke større enn i uke 18.. Hvordan har SF-målene dine vært da? Mener ikke å bekymre deg her altså, men jeg må jo si jeg syns det var merkelig og veldig rart at ikke legen sendte deg videre for en grundigere sjekk! Har selv ingen erfaring med at babyen ikke vokser, men jeg syns dette var så mye vekstavvik at hvis jeg var deg ville jeg ringt legen og bedt han forklare deg nøyere hva han egentlig såg på denne ultralyden!! Lykke lykke til!
Kris. Skrevet 17. januar 2007 #3 Skrevet 17. januar 2007 Jeg har heller ikke greie på dette, men jeg hadde ikke klart å gå i tre uker å lure. Kan du være kortere på vei?
mayaya Skrevet 17. januar 2007 #4 Skrevet 17. januar 2007 Eller ring på jm (evt føden dersom du ikke går til jm) og si det legen sa.. Dette burde vel sjekkes opp nærmere? Men de finner nok utav det, og ting ordner seg :-) *krysse fingre* PS. Er terminen riktig??
Taram har gutt&jente Skrevet 17. januar 2007 #5 Skrevet 17. januar 2007 17 cm kortere? er du sikker på at det var det han sa? Og at du skal inn til ny kontroll om hele 3 uker? Morkakefunksjonen da, hvordan var den? De pleier å sjekke blodet som går til og fra morkaken for å finne ut om den fungerer som den skal. Jeg syntes dette hørtes litt rart ut for å være ærlig, og ville helt klart ringt jordmor (er det hun som har henvist deg?) for å snakke med henne ganske snart. Vi her inne kan nok ikke svare deg på dette, så ring du. Lykke til!!!
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2007 #6 Skrevet 17. januar 2007 Var jeg som startet dette innlegget, så nå at jeg hadde skrevet feil... Mente 17% mindre enn gjennomsnittet, ikke cm...... sorry....
Taram har gutt&jente Skrevet 17. januar 2007 #7 Skrevet 17. januar 2007 17% ja, det hørtes mer riktig ut :-) Jeg hadde vekstavvik på 9% i første svanegrskap, det sa de var helt ubetydelig. Har lest litt om det, og det er visst ikke spesiell grunn til bekymring før det er 18-20% avvik. Men selv om min første visstnok skulle være liten så var han over 3 kg da han kom 3 uker før termin. Så helt riktig var det nok ikke. Likevel synes jeg det er rart du skal vente hele 3 uker med neste kontroll, jeg gikk på Riksen og gikk hver 2. uke. Men det er kanskje ikke så stor forskjell.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2007 #8 Skrevet 17. januar 2007 Jeg har også fått beskjed om at jeg bærer på en liten baby... Målene var en del under det som er satt opp som gjennomsnittlig. Men legen sa at så lenge babyen utviklet seg normalt, var det ingen grunn til bekymring. Det var ikke nødvendig med videre undersøkelser med mindre at babyen enten stoppet og vokse, eller at veksten begynner å avvike veldig fra kurven sin selv. Han mente også at grunnen til at babyen var liten, skyldes at jeg og mine søsken var små den gang vi kom til. Lå litt under 3000 gr alle sammen. Så jeg tror ikke det er grunn til bekymring, med mindre det er vekststopp el noe lingnende.
Gjest Skrevet 17. januar 2007 #9 Skrevet 17. januar 2007 jeg har også nå i tredje svangerskap opplevd at SF målene er mye mindre enn de to andre gangene. MEN: Jeg har denne gangen en "ny pappa"!! Og han var nesten en kilo mindre født en min eks. Jeg fikk to forholdsvis store jenter til at jeg ikke var mye mer enn 3 kilo selv når jeg ble født.. Har nemlig lest at fars fødselsvekt har litt å si på barnets fødselsvekt? Men er du i tvil ring føden, så tar de deg inn til all mulige mål og kontroller der. Det gjorde jeg- i tillegg så er det forskjell på SF målene om det er avvik på terminen din med bare èn uke... De vokser mest på slutten de små, men til gjengjeld forsvinner jo magen nedover Lykke masse til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå