Gå til innhold

Når går dere ut i jobb?


Hoppetussa

Anbefalte innlegg

Huff, jeg begynner om tre uker, i redusert stilling(50 %). Da er snuppa 6,5 mnd og jeg og pappan kommer til å dele ansvaret 50/50 fram til juli. Gruer meg skrekkelig, selv om jeg egentlig kanskje burde være glad for at pappan også vil være hjemme med jenta si.

 

Jobber på en videregående skole da, så vil være borte ca 10 timer i uka, men jeg gruer meg helt forferdelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke jobb. Har søkt bhg-plass til høsten, så da håper jeg jeg får jobb. Vil helst være hjemme, men lite penger med bare en inntekt. Jeg har ikke rett på noe penger siden jeg har bodd i utlandet til to mnd før benjamin ble født.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal jobbe "pappa-perm" seks uker i mai/juni, men begynner for fullt igjen i midten av august. Pappaen har åtte uker pappaperm og skal deretter ha fire uker ferie. Gjett om han gleder seg over fri halve mai og august pluss hele juni og juli!! Jeg skal jobbe seks av de og ha ferie seks av de ukene. Men jeg kommer nok til å ta ut ammefri i de seks "pappa-perm" ukene i alle fall...

 

Jeg trives egentlig veldig godt på jobben, men jeg trives enda bedre med å gå hjemme... Så jeg har begynt å "grue meg" litt allerede, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives også godt på jobbe, jeg har fått jobb akkurat der jeg ønsket meg, og kommer til å ha ålreite klasser å undervise i.

 

Jeg og pappan kommer også til å ha to måneder ferie sammen i år - det blir deilig!

 

På en måte skal det bli godt å komme ut, men jeg kommer til å tenke på jenta mi hele tida...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i jobb en gang i uken fra minstejenta var 6 uker, men hun har vært med meg hele tiden. Har hatt så mange til å bære og skifte bleie på henne at jeg nesten ikke så henne den dagen hun var på jobb, jeg. Nå skal jeg ha noen måneder med full permisjon, men starter med noen få vakter i februar/mars - men de varer jo bare noen timer, og så er jeg "plutselig" hjemme igjen:-)

Starter i full jobb i august, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig vanskelig dette synes jeg, planen var egentlig å være hjemme et år. Har ingen jobb å gå tilbake til da jeg var midlertidig ansatt som turnuslege da jeg gikk ut i permisjon. Synes det er grusomt å skulle ta en legejobb om bare 6 måneder med masse døgnvakter og helgejobbing og økonomisk har vi råd til at jeg er hjemme litt lenger, men litt skummelt å være borte så lenge når jeg er såpass nyutdannet som jeg er.......... blir kanskje til at min kjære blir hjemme litt, men føler meg likevel betenkt da jeg ikke ønsker å gå glipp av utviklingen hennes. Hadde aldri trodd at jeg skulle ønske å være hjemme lenger da jeg trives veldig med jobb, men litt annerledes nå når hun faktisk er her. Bekymrer meg masse for dette, men finner vel en løsning til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei du! Jeg fikk nr 2 mellom sykehus- og distriktsturnus, og gikk dermed ut i dagjobbing etter permisjonen. Har fortsatt med allmennpraksis etter dette. Du får jo sett mye til henne tross døgn- og helgejobbing, men det er ikke det morsomste for familielivet å jobbe når resten har fri:-( Du vil jo også ha friuker innimellom om du arbeider mye vakter.

Send meg en melding, du, om du trenger råd:-)

Og det er deilig å være i permisjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student, så har begynt å studere igjen nå. Skal liksom skrive masteroppgave, men konsentrasjonen er jo så som så, så her sitter jeg ja:) Pappan er hjemme med snuppa, og de storkoser seg. Jeg er en del på universitetet, men har lagt det opp sånn at de triller hit for litt amming i lunchen, så tror det skal går fint! Jeg sitter med veldig hjemlengsel da men, har bare lyst å dra hjem og kose med jenta mi:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal jobbe 4 uker i juni når pappan har permisjon, så har vi ferie i lag i juli og så begynner jeg på i redusert stilling i august (70%). Jeg jobber turnus med 2 flere kveldsvakter i løpet av 6 uker og arbeid hver 3. helg. Hvordan det blir med fordelingen av vakter når jeg skal jobbe redusert har vi ikke avtalt enda. Farmoren skal være dagmamma for oss, det gleder hun seg veldig til.

 

Jeg tror nok at jeg må finne meg en dagjobb etterhvert fordi pappan jobber mye overtid og jobber også vekke i perioder. Og når jeg da jobber mye kvelder så blir det ikke så mye vi ser til henne - og det vil jeg ikke ha noe av :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt skjønne at du tenker på dette. Ser at mange av de legene på jobben med små barn ser temmelig slitne ut på jobb i blant, ja. Og de sier det jo selv også at det er tøft. Jeg er jo "bare" sykepleier, vi har jo mange muligheter for deltidsstillinger. Har sjelden hørt om leger som jobber deltid, men jeg skjønner ikke helt hvorfor. Du er jo ikke akkurat unik, det er jo mange som sikkert kunne ønske å jobbe litt mindre akkurat mens man har små barn hjemme. Finnes det ingen mulighet for å høre med sykehuset om deltidsstilling? :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stillingene er litt annerledes bygd opp for leger, med noe høyere antall timer i uken. Jeg kjenner til leger som ber seg fri dagtimene før døgnvakten, de steder der de ikke er delt vakt, men det er ikke spesielt populært da det blir færre leger på dagtid, og mer arbeide på resten som er på jobb. I allmennpraksis kan man velge noe mer selv, og flere småbarnsmødre/-fedre velger da å arbeide 80%.

Det er nok vaktbelastningen som er mest belastende. Da kan løsningen være å velge spesialiteter som ikke har de tøffeste vaktene, evt de som har hjemmevakt. De du treffer på intensivavdelingen har nok ikke de roligste vaktene... Jeg synes det er hardt å skulle gå tilbake i stillinger med mye nattarbeide, men må man så må man!

Vet dessverre ikke om mange leger i deltidsstillinger, men vi tilpasser oss arbeidsmengden, og velger ofte en kombinasjon av det vi kjenner er faglig interessant og hva som er bra for familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er nå i hvert fall veldig glad for at jeg "bare" er intensivsykepleier når jeg ser hvor mye legene på jobben min jobber. Som du sier så er nok de legene jeg treffer blant de med aller størst vaktbelastning. Spesielt assistentlegene, og det er jo gjerne de som er yngst og har små barn hjemme. Enkelte av legene jeg snakket med hadde 2-3 døgnvakter i måneden, i tillegg til ett par andre tøffe vakter. Og assistentlegene er veldig heldige dersom de i det hele tatt får satt seg ned for å se på matpakka si i løpet av natten. Overlegene får ofte sovet 5-6 timer i hvert fall...

 

Men man skulle jo tro at det er mange leger som også kunne tenke seg å jobbe litt mindre for en periode. Selv om man velger en jobb man trives med så kan man jo allikevel ha behov for å jobbe mindre. Jeg trives veldig godt i min jobb, veldig faglig interessant. Men nettopp det at det er så interessant gjør at jeg hele tiden bruker meg selv mye på jobb, da har jeg dessverre litt mindre energi igjen til livet utenfor jobb. Er derfor veldig glad for at jeg har mulighet til å jobbe redusert i småbarnsperioden nå. Når jeg går ned i stillingsprosent får jeg i liten grad redusert vaktbelastningen min, men når jeg jobber mindre får jeg mer overskudd til familielivet.

 

Har en kamerat som er ferdig lege til sommeren, han ønsker veldig å jobbe som allmennpraktiker. Men jeg forstod det slik på ham at det er vanskelig å få jobb som allmennpraktiker... I hvert fall i de byene han ønsket å bo, da! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo da, det tetter seg noe til når det gjelder fastlegestillinger i bynære strøk, men de aller fleste starter med vikariater, også jeg. Med vikariatene kommer erfaringen som skal til for å få stillingene. Og etterhvert kommer jo generasjonsskiftet også her;-)

Den tetteste vaktbelastningen jeg har jobbet under, var det vi kaller 5 delt vakt, der en hele tiden er i avspasering, og en er 4 igjen til å ta vakter, dvs vakter hvert 4. døgn. Og da en av de 4 dro for å betjene feltsykehus i India, var vi 3 igjen... Da hadde jeg eldstemann på 2 år. Det er vel grunnen til at jeg ikke lenger ønsker å arbeide med stor vaktbelastning - og denne er nok noe foreldet nå.

Det dras nok i retning av at det blir bedre forhold på sykehuset. Da vi klaget på vakt hvert 3. døgn trakk overlegen på skuldrene og fortalte om da han hadde vakt en uke av gangen, annenhver uke... Men jeg har aldri hatt hjemmeværende kone:-) men skulle gjerne hatt en! Og jeg ønsker å følge barna mine i hverdagen, samtidig som jeg vil ha en spennende jobb - vanskelig balansegang, men det går seg nok til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle etter planen starte 12. juli i ny fast jobb- men nå flytter vi så da har jeg plutselig ingen:) Tiden vil vise:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig at jeg skal gå hjemme med snupperella til hun er 3 år!

Tror ikke at jeg hadde taklet å gå ut i jobb allerede når hun er ett år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært litt gal og sagt opp stillingen min, jeg...Så skal søke meg ny jobb som er rett ved hjemmet fra juli av. Jobbet som butikksjef i skobutikk i Oslo, synes det blir for mye ansvar, lange dager og lang reisevei når jeg har to små.

Så nå krysser jeg fingrene for at jeg får meg jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forståelsen jenter! Skulle ønske det generasjonsskiftet kom litt fort. Drømmejobben min er nok en 50% assistentlegestilling, eller kanskje 75%, men 100% blir litt for mye. Men som det sies så har jeg aldri hørt om at noen jobber red stilling som ass lege. Dessverre trives jeg mye bedre med sykehusjobb enn i allmennpraksis, men får nok kanskje gi det en sjanse til, kan jo alltids spesialisere meg senere hvis jeg fremdeles har lyst. Sambo er assistentlege på ortopeden og vet virkelig ikke hvordan vi skal få det til å fungere hvis vi begge skal jobbe slik.... (har mest lyst på gyn og der er det jo masse vakter). Men det blir nok en løsning........ Godt å høre om andres erfaringer iallefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beynte å jobbe i 40 % stilling etter nyttår. Litt rart må jeg innrømme. Jeg og far i huset deler nå permisjonen 40/60 og skal gjøre det frem til august. Og det fungerer veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...